halm som strö

Nominous

Trådstartare
ni som har halm som strö till era hästar - hur mycket går det åt normalt i veckan eller månaden för er häst om vi utgår från att den inte är ovanligt grisig i boxen? ska byta stall till ett stall där man köper in allt själv från att ha haft allt serverat och de har bara varit å ta den man vill ha. så jag är bara nyfiken på vad jag får räkna med nu innan jag har fakta på vad det går åt. har inte haft halm innan heller men ska ha det nu när jag ändå måste köpa själv.
kommer att köpa 20kg buntar så hanteringen blir lätt (blir även billigast att köpa in här.. skumt nog) och ska ha ett tunt lager spån under för att suga upp kisset och hålla halmen fräsch. trivs bäst så sen tidigare jag haft halm men ej vart mina hästar så jag har ej tänkt på förbrukningen då det var på storbal.

så vad har ni för erfarenhet om ungefär hur mycket halm det går åt på ett ungefär om man skall göra en grovkalkyl? :)

Sv: halm som strö

Mina varierar nu på vintern mellan 2 st 8 kg balar/v till 10 (min mest xtrema någonsin...) balar/v. Skulle gissa på att en normalskitig häst som inte äter upp allt klarar sig på 4-5 balar/v. Alltså 32-40kg. Sedan beror det ju på hur mycket de är inne. På vår och höst är mina ute från 07-kvällen så då går det knappt åt något.

Som lundsbo är inne på - det beror rätt mycket på hur mycket de äter av halmen. Min drar ca 20-25 kg i veckan medan grannen gör av med det dubbla. Hästarna står inne ca 14-15 timmar minus ev rid- eller körtid.

Vi har rundbalar på ca 250 kg och de räcker ca 1,5-2 mån på 4 hästar. Räknade lite och vi lägger nog in ca 15 kg/häst i veckan kanske. Har bädd.

För mig gick det åt ungefär 1 rundbal i månaden då jag inte hade bädd. Vill ha ut allt lortigt och rejält med strö i boxen.

Nu står hon på bädd och då går det inte alls åt lika mycket. Jag fyller en stor skottkärra max en gång i veckan. Det kanske väger runt 10-15 kg.

Här går det åt ungefär 1 rundbal/månad och två hästar. Vet inte vad de väger men upp till 300 kg kanske. Den ena äter ingenting och står på bädd, den andra är mer grisig + att han äter lite så där slänger jag ut allt skitigt varje dag.

svarar alla

jo de förstår jag att det varierar beroende på häst :) så ju samma sake med allt strö.

denhär står på halm idag och äter inte speciellt mycket av det. ska ha vetehalm och den är väl inte så jättesmaklig va?? har jag för mig iafl :)
jag ska ju ha spån under men funderar om jag kanske ska ha bädd? vad ser ni med föredelarna/nackdelarna med att ha bädd eller ej under halmen?

Lägger in 2-3 balar (7 kg ca) i veckan till min pålle. Har bädd, äter ganska så mkt.
Korn och havrehalm.

det är ju såklart beroende, som alla säger och du själv.. min häst går de kanske åt en vanlig bale åt i veckan max, ha kissar inte inne och bajar i ett hörn, och får fri tillgång till hö så där behövs de inte mkt strö :)

och han står inne mellan 23 och 07 bara..

Min står inne mellan ca 20-6,30. Har fri tillgång på hösilage inne (dvs äter inte så mycket halm), är rätt renlig av sig. Åt henne går det åt 1 liten bal i veckan, ca 7-8kg. Vi strör också lite spån i botten för att suga upp kisset, tycker det fungerar bra.

(halvblod sto på straxt över 160cm)

jag har inte så stor koll, men jag är inte särskilt ekonomisk när jag mockar och öses in ny halm varje dag, och vill att de ska ha mycket halm.

När min stod på halm en gång i tiden la jag in ca 1 stor skottkärra varje dag. Vet inte hur många kilo det är men :)

Jag har bädd av halm med spån i botten, hästen äter litegrann, är ganska renlig av sig. Tror jag slänger in ca 2 balar i veckan, ibland 3. Då är de fint, torrt och rent hela tiden tycker jag :)

Vi har småbalar på kanske 10kg(?). Varje häst får ungefär en halv bal om dagen. Har inte bädd.

Edit. Alltså 2-3st i veckan, beroende på hur mycket de grisar och äter.

Senast ändrad:

Hos oss går det åt 1-2 rundbalar i månaden/ häst, beroende på hur mycket hästen äter, hur noga/ sparsamt man mockar osv. Vi har ej bädd. Varje rundbal väger ca 200 kg.

// Qbaby

KL
Får hem stora långa fyrkantiga balar som väger kanske 500 kg. Går ca en sådan i månaden och då till 6 hästar.

När jag hade halm och stod installad gick det åt ca en halv bal per dag och häst.
Jag hade permanentbädd och hade 10kg balar så till 2 stora hästar gick det åt drygt 7 balar/vecka = ca 70 x 4= 280kg/mån för två hästar

I genomsnitt en småbal om dagen, utslaget på ett år (inget fulldagsbete). C a 10 kg/dag alltså, men mer med storbal med tanke på svinnet.

Jag har halm till min tös (isis). Under det har jag en spånbädd (det var det jag hade först och sen la jag bara halm och kalk på). Min tjej är nog som ston är mest och jag får lägga in 1,5 balar varje vecka. Det fungerar med en bal också och någon gång i månaden bara fylla på med en halv extra bal.

Mina balar är på mellan 15-20 kg.

I vårt stall tror jag att vi rör oss mellan 1-2 balar/vecka beroende på häst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka