halm som strö vs foder

Moppa123

Trådstartare
jag har börjat att fundera att ge mina hästarna halm som komplement till spån att strö med. detta för att de ska få något att tugga på mellan fodringarna.

Men så läste jag någonstans om olika sorters halm rekomenderades för olika bruk ...

Vad strör ni med för halm och vilka för o nackdelar är det med att ge det som foder?!

Sv: halm som strö vs foder

Jag har vetehalm tycker att det är bäst. Havrehalmen äter dom ju så mycket av. Och jag har en häst som inte tål havre blir för pigg av det. Så det vill jag inte köpa som du kanske förstår?!

gejsa skrev:
Jag har vetehalm tycker att det är bäst. Havrehalmen äter dom ju så mycket av. Och jag har en häst som inte tål havre blir för pigg av det. Så det vill jag inte köpa som du kanske förstår?!

eh kan tro att du kanske inte väljer havrehalmen isf :)
mina käkar havre och de går bra på det, så det borde iaf kunna gå..

hur är det med kornhalm? är den oxå smaklig?

men det är iaf ingen halm som man INTE rekommenderar till häst?

Råghalm är väl inte så bra.

Moppa123 skrev:
eh kan tro att du kanske inte väljer havrehalmen isf :)
mina käkar havre och de går bra på det, så det borde iaf kunna gå..

hur är det med kornhalm? är den oxå smaklig?

men det är iaf ingen halm som man INTE rekommenderar till häst?

Jag har kornhalm till min häst och den är jättefin, gul och härlig och långa strån. Min häst äter gärna av den om det inte finns hö, men den är nog inte lika smaklig som havrehalm.

Jag vet faktiskt inte mer än att det ska vara skadligt, har bara hört det!

Hoppas någon mer kunnig kan förklara varför!

AnnikaH skrev:
Varför är inte råghalm bra?

jag vet bara att råg är mycket kraftiga i strået och kan fastna i halsen - stråna och agnarna blir som "stickor".

Usch, det låter ju hemskt! Tur att det är kornhalm jag har då.

hej.jag började med havrehalm till mina hästar.dom åt som bara den...
nu köpte jag kornhalm.den sticks nått så grymt.så jag får väl gå tillbaka till havrehalmen igen..

Börjar ju undra om det verkligen är kornhalm jag har när jag läser att ni andra som har den tycker den är stickig! Annars har jag bara råkat få en ovanligt bra sort!

hej.
Havrehalmen är lite gul i färgen,är den halmen med bäst uppsugningsförmåga.Brukar finnas mycket havrekorn kvar i halmen.
Kornhalm är den som är gulast,"fluffigast".lite sämre uppsugningsförmåga.inte lite mycket säd i.
Råghalmen är mycket grå.Kortare strån,samt medel i uppsugning.
inget att föredra med tanke på färgen.
Vetehalm ska man absolut inte ge till hästar.Dom har svårt att bryta ner vete.kan bli problem med matsmältningsapparaten.

Mina hästar står på spån,samt att de har fritt med havrehalm i hagen.vi sätter ur stora rundbalar till dom.Det uppskattar dom jätte-mycket.;)

Blir konfunderad om vadför sorts halm du råkat på!
Havre med mycket sädeskorn kvar?
Det är ett tecken på dåligt tröskad och ibland även dåligt odlad säd.
Råghalm grå och kort?
Råg är det sädesslag som har längst strå och benämningen rågblond kommer av den ljusa gula färgen som rågen har.
Vete farlig?
Vetehalm är den södra landsdelarna i särklass mest använda halmen som strömedel till hästar.

Vetehalm är den klart bästa att strö med och är den dessutom klippt så har den jättebra uppsugningsförmåga. Hästarna äter inte av den ( i allafall inte mina men dom får ju hö att äta)

Havrehalm är väl det som är lämpligast att fodra med.
(har själv tänkt att delvis börja med det då hästarna börjar se lite övergödda ut efter en vinter med fri tillgång på hö, kanske lite för bra hö :) )
Men det verkar inte vara helt lätt att få tag i havrehalm inte hos mej i allafall.

För övrigt var det länge sen Moppa och jag hoppas att allt är bra med dej.
Kram

Kell skrev:
hej.
Havrehalmen är lite gul i färgen,är den halmen med bäst uppsugningsförmåga.Brukar finnas mycket havrekorn kvar i halmen.
Kornhalm är den som är gulast,"fluffigast".lite sämre uppsugningsförmåga.inte lite mycket säd i.
Råghalmen är mycket grå.Kortare strån,samt medel i uppsugning.
inget att föredra med tanke på färgen.
Vetehalm ska man absolut inte ge till hästar.Dom har svårt att bryta ner vete.kan bli problem med matsmältningsapparaten.

Mina hästar står på spån,samt att de har fritt med havrehalm i hagen.vi sätter ur stora rundbalar till dom.Det uppskattar dom jätte-mycket.;)

Jösses, var har du fått detta ifrån?

Har haft två olikal typer av kornhalm. Den ena var stickig och satte sig som "hakar" i händerna. Den andra var helt okay. Själv föredrar jag vetehalm. Det är också den vanligaste till hästar. Som sagt kan kornhalm orsaka problem p g a hakar i magsäcken. Råghalm kan ge kolik och uppges i veterinärhandböcker inte alls vara lämplig till hästar. Havrehalm har jag också haft och som någon tidigare nämnt tycker de oftast att den är mycket smaklig och det blir kanske inte alltid så mycket över att ligga på.

Jag tror det är en jättebra idé att komplettera spånet med halm. Hästarna behöver något att pilla med, allra helst om de äter hösilage som brukar gå åt fort. Man tror att de många magsåren som börjat uppstå på hästar beror bl a på att hästarna får långtråkigt i boxarna.
Lycka till!

*Lånar knapp*

alltså (detta är en fråga), förutsatt att hästen tål havre, så är havrehalmen det bästa att ge som "lite att plocka i" om man har spånbädd?
Har oxå funderat på att ge min unghäst halm för han får hösilage och blir ibland lite lös i magen. Dessutom är han ständigt hungrig men jag vill inte ge mer hösilage (ca 10 kilo) för han är väldigt fin i hullet som han är.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar