Halm kostnad

XiwT

Trådstartare
Är på G att bli hästägaren igen, sist var för drygt 8,5 år sedan.

Denna gången kommer jag skaffa en liten shettis att ha till körning och som sonen kan ha glädje av.

Men, sitter här o kollar av och räknar lite, hur mkt pengar i månaden kan man räkna att man lägger på halmen? Denna shettis äter inte direkt hö, och nuvarande ägare säger han är väldigt renlig av sig. Eftersom man inte haft häst på så länge och min sista häst gick på spån har jag dålig koll.
Men jag räknar typ runt 100 kr/månaden för halm? Eller tänker jag fel?
 
Jag förstår inte riktigt? Äter inte ponnyn hö? Är det meningen att den ska äta halmen eller ska halmen användas som strö?
Vad kostar halmen per kg?
Hur länge ska ponnyn stå på box per dygn? Hur stor är boxen?
Jag strödde med i snitt en halv småbal halm per häst och dag när jag hade hästar på halm. Vissa dagar behövdes det inte fyllas på och vissa dagar behövdes en hel bal beroende på hur mycket de blött ner och/eller ätit av halmen.
 
Mina fyra äter en bal halm i veckan på sommaren = ca 300kg till en kostnad av 300kr/bal (rundbal).

På vintern äter de ungefär en i månaden och 20kg silage/dygn delat på fyra.

Det är alltså en svårutäknad kostnad med så lite info ;)
 
Boxen är drygt 5 kvm.
Han kommer såklart äta hö 4 mål /dag (något mål ute). Står inne genomsnitt 12/dygnet. Blir mindre nu framåt våren när det är ljusare längre, vad jag vet är han ingen som äter mängder med halm.

Förstår det är en svår fråga, men ville ha koll på om det går typ 10 kg halm i månaden eller i veckan.... (Var van vid en häst som åt upp all sin halm.

Såg jag skrivit fel i första inlägget, såklart äter han hö, det ska stå halm
 
Det beror på var du bor och vad kilo priset ligger på, ibland är största kostnaden frakten. Vilken sorts halm du köper och kvalité påverkar mycket mängden som går åt. Det kan därför skilja dig väldigt åt från häst till häst och beroende på halmsort. Det lättaste är nog att köpa ett parti och börja med och sedan räkna ut efterhand vad åtgången blir.
 
Pratade nyss med stallägaren, och vi kom fram till att det lär inte bli många kronor i månaden, när hon sa hur mkt halm de går åt till hennes ena stora häst
 
Jag har halm som strö ett av mina halvblod. Det går ca en bal i veckan (snitt 10 kg/bal) trots att hon är lite grisig ibland och slabbar en hel del med sitt vatten. Betalade 1.25 kr/kg för senaste lasset.
 
När jag haft mina hästar på box har det gått åt ca 0,5-1 bal med halm varje dag utöver grundbädden.

Nu när de går på lösdrift går det åt runt en bal per dag.

Gissningsvis blir det ännu mindre till en shettis om han inte äter upp halmen :)


Köper småbal, 10 kr per bal. Löjligt billigt, fick det till och med hemkört och avlastat.

Rundbal med halm tycker jag är så känsliga, det är många gånger de visat sig vara dammiga.
 
Jag har halm som strö ett av mina halvblod. Det går ca en bal i veckan (snitt 10 kg/bal) trots att hon är lite grisig ibland och slabbar en hel del med sitt vatten. Betalade 1.25 kr/kg för senaste lasset.

WHAT :laugh: jädrar vad det skiljer sig! För oss går det åt ca 7kg halm per dag! Hon är inte jättegrisig av sig tycker jag - men vi fyller en stor kärra bajs o kissig halm varje dag. Men min äter nog väldigt mycket av sin halm, och hon står kanske inne mer än din :) Vi betalar för övrigt 2kr/kg för halm...
 
Jag har nog aldrig strött under 1 bal/dag åt någon häst som stått på halm. Tror jag.

Shettisen stod på spån, och då blev det en spånbal i veckan, han hade fölboxen så det var rätt stora ytor att täcka.
 
Det är vanskligt räkna balar, då vissa halmbalar ligger på 8-10 kg, andra på 15-20 och ytterligare andra på 25. Så man måste veta om det är små lätta eller större tyngre folk avser med "en bal".

Har en liten renlig shettis i shettisbox. Torv i botten och halm ovanpå (mest för jag inte vill han ska stå till knäna i halm, och att han alltid ska ha halkfritt underlag - det är en väldigt gammal herre).

Det går kanske 1/4 - 1/2 bal halm per vecka till honom, jag har stora 20 kgs balar så ungefär 5 - 10 kilo per vecka.

Står inne 12 h/dygn, äter inte halm alls med mindre än att svältdöden på riktigt är nära förestående. Jag är dock inte särskilt nitisk på att sortera när jag mockar, och det åker ut en den ren halm "på köpet".

Renlig B-ponny i 12 kvm box går det 1 bal=20 kg/v åt. Han äter en del halm men inga mängder.

Gris till åring, D-ponnymått, gick det 1 halmbal=20 kg/dag åt i 12 kvm box. Han åt en del, men det var det lilla. Mest grisade han till allt. Han står numera på spån och det går 1 spånbal/v..
 
Jag har 2 halvblod på halm. 3*4kvm boxar och har vecko bädd, dvs tar bara bort bajs och det kiss hästarna river upp. Mockar sen ut allt blött en gång i veckan ungefär. Hästarna står inne ca 9h dygn.

Har en storbal på gång nu och den har räckt ca 2 månader. Kostade 90 kr direkt från fältet, väger nog en 2-300kg, väldigt luftig bal.
Strör vid behov och verkligen inte dagligen :p, kastar ner från loftet så blir att man fyller boxen ordentligt och tar mer först när det börjar sina i boxen.
Hästarna äter en del halm, mer av vissa halm sorter än andra, så då går det ju åt mer vissa år.
 
När jag hade mina på halm, två d-ponnyer i 11 kvm stora boxar gick det åt ca 5 kg halm/dag/häst. De åt inget av halmen. Jag hade spån underst för att kisset skulle sugas upp också. De var inne ca 8 timmar/dygn. Vanlig mockning, dvs allt blött och skitigt togs ut varje dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 928
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp