R
Ridi
Jag håller på och bli knäpp. Min hopphäst som rids varje dag, hopptränas 2 ggr / vecka eller 1 hoppträning plus tävling/ vecka, jag rider ut, klättrar, rider över bommar och dressyr arbete på ridbanan och hon är ändå tjock. Har räknat ut på Hippocampus att om man har en 550 kg (använt viktmåttband för att få fram vikten) häst, halvblod lite grövre modell som är fet så borde hon få runt 75-80 Mj om dagen. Jag har räknat ut en foderstat och hon får runt 75-80 MJ och 550 protein men ändå ser hon ut att lägga på sig mer. För tillfället är jag utomlands med hästarna i 8 månader och är inte i mitt eget stall så i detta stallet står dom på halm och inte kutterspån som hemma. De är väldigt snåla med hö här och får bara ca 3 kg/dag, de tycker att de ska äta halm i stället. Många hästar är bukiga med en ryggrad som sticker upp och överhuvudtaget inga muskler. Det är min stora skräck att mina hästar ska se ut så. Jag köper själv hö till mina så att hopphästen får ca 9 kg, plus 1 kg kraft foder. Var är felet? Kan den extra halmen göra att hon blir tjock? I Sverige fick hon nästan dubbla mängden hö och det hade bra värde men hon stod på kutterspån.