Halm - fångrisk?

Smallgot

Trådstartare
Hej!

Det nya höet vi har köpt in i stallet där jag står har alldeles för höga värden för min lättfödda ponny. En kvot på 9,7 :eek:. När jag fick min foderstat uträknad råddes jag att byta 1-2 kg hö mot halm. Jag har fått tag på havrehalm som jag ska åka och hämta. Nu till min fråga. Jag började kika runt lite här på forumet och det verkar som att halm kan ge fång? Min ponny har eventuellt haft en lättare fångkänning förra våren (varm i hovarna, ej puls, ej svårt att gå, ej feber, inga andra tecken på fång än just varm i hovarna. 1 veterinär sa att det var fång, 3 andra och hovslagaren sa att det inte var fång). Men det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra!

Så, är 1-2 kg havrehalm hög fångrisk?

MVH Smallgot

Sv: Halm - fångrisk?

Kan inget om halmen och fång men jag bara undrar - är det inte jättebra med ett hö med så hög kvot om hästen är lättfödd? Då får den ju i sig tillräckligt med protein utan att behöva få massor av MJ som den blir knubbig av?

Jag har en nordis som också är väldigt lättfödd och jag tycker bara att det är bra om höet har en hög kvot då han behöver mindre energi än "tabell hästen" men naturligtvis behöver protein som en sådan.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig hört talas om en häst som får fång av halm. Ofta ställer man akut sjuka fånghästar på halm för att sedan övergå till hö.

Okej! Det låter ju betryggande! :) Kanske fick något om bakfoten... :p

Tack för svar!

MVH Smallgot

Jag håller med dig. Om man ger ett grovfoder med hög kvot så får de inte i sig så mkt extra dvs onödig energi. Svårigheten kan ju bli att få i dem tillräckligt att tugga på.

knapplån

Detta med att ge en fånghäst mkt halm är väl ngt man börjar gå ifrån. Om den ska bli bra måste den ha proteiner så att den kan bygga upp hovarna igen. Halm kan nog dessutom vara ganska svårsmält så jag undrar hur pass nyttigt det är.

Ja, självklart ska man ju inte ge det hela tiden. Men många ger ju halm just i den akuta fasen. Jag vet att dom går i från det mer och mer. Tack o lov.

Ja, det är det att jag tycker att det blir för lite att tugga på för honom med bara höet.

det är ingen fara med halm i sig, MEN se till så att den inte är möglig och dålig... är svårt att få halm som är okej att ha som strö, än mindre att äta.... men är den fin så ska det inte vara ngn fara.

rent spontant så kom jag bara att tänka på, kolla så att halmen är ordentligt tröskad? kanske inte så bra med hel havre till fångponny?
har själv fått halm en gång som var mer krafftfoder än dietfoder...

bara en tanke....

Jag har idag varit och hämtat halmen, och den var verkligen fin! Problemet är bara att jag nu har insett att inte fan är det havrehalm. Det är korn. Är det ätbart? Har dock för mig att det inte är det? Jag blir galen. Har letat som en tok efter halm och bonden sa att det var havre...

Jag använder bara kornhalm som strö till mina hästar och det fungerar utmärkt! Hästarna äter den gärna och den multnar ner snabbt! En av hästarna fick fång på betet förra sommaren tyvärr men har mår nu bra på en diet av hösilage, kornhalm och lite kraftfoder. Jag hade däremot inte gett havrehalm till en lättfödd fånghäst - det finns alltid lite rester av sädeskornen kvar i halmen.

kl

Säger som några andra. Se till att den är tröskad. Vi fick otröskad vetehalm och våra hästar har inte blivit riktigt bra förrän vi slutade ge dem. Spannmål är aldrig bra. Annars är kornhalm ok. Enda risken är att det är vassa hakar i som kan ge problem. Absolut inte i all kornhalm men vi hade sådan ett år. Aj som fan, när man fick dem i fingrarna. Kan ställa till det i magen på hästarna, enligt veterinärboken jag läser ibland.

Okej. Har klämt och känt mycket på den, och tycker inte att den är särskilt vass. Dock verkar han inte överförtjust i den (har i och för sig bara fått några strån).

Men är det någon som vet hur man ser skillnad på råg- och kornhalm? Är livrädd att det ska vara råg. Bonden säger att det absolut inte är råg utan att han hade lite kornbalar också, men eftersom han först sa att det var havre vet jag inte om jag vågar lita på det. När jag försöker jämföra bilder på axen blir jag inte riktigt klok. Men stämmer det att råg har en tydlig tvådelning på axen medan korn har korn runt hela axet? Halmen är väldigt gul och fin, om det kan vara till någon hjälp? Har för mig att det är korn som brukar vara gul?

Tusen tack för all hjälp iallafall! :)

MVH Smallgot

Det är lätt att förväxla dem men om man tittat på rågen så är spröten som kommer nedifrån längre än de där uppe så att vippan ser liksom rakt avklippt ut. Korn har kortare spröt ju längre upp på vippan man tittar. Hoppas du fattar!

Vilket absolut skulle vara tvärtom! Rättar mig själv.

Det är tyvärr inte så mycket spröt kvar alls. Bara korta bitar, så jag tror de har gått av. Längden passar inte in med vare sig råg eller korn så som jag har sett på bilder. Så som de ser ut nu påminner mer om råg än korn, men som sagt tror jag de har gått av då spröten bara är runt en centimeter. Usch, det här blev jättejobbigt! Bonden garanterade att det ej var råg, men jag vågar nog inte lita på det... :(

Förstår dig. Verkar vara en skum bonde. I och för sig tror jag inte att det är så vanligt att det händer något med råg heller. Vet att en del använder det ocksål. Jag har själv dock avböjt när jag blivit erbjuden att köpa. Better safe than sorry!

Ja, han verkar minst sagt märklig. Har haft ett helsike att få tag på halm så jag blev så glad när någon hade havrehalm i småbalar. Det var ganska mörkt där vi lastade så vi såg det ju inte förrän vi var hemma heller. Åh, jag blir så less...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 395
Senast: mackan
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 435
Senast: mily
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 847
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka