halm eller spån?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Shiney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 839
S

Shiney

Jag har spån men har tänkt att byta till halm för att då har hon ju nåt att pilla i hela tiden istället för att stå och sura. Men jag har tänkt att ha lite spån i botten för att det suger upp mycket bättre. Vad tror ni om det?.

Sv: halm eller spån?

Tror inte på att blanda spån och halm. Tror att det blir onödigt svårmockat. Ha hellre permanentbädd på halm, det har jag mycket bra erfarenhet av.

Numera har jag spån i boxarna. Jag var emot det först, då jag tidigare hade halm, men fick inte tag på halm när vi flyttade mitt i vintern, så det var inget att be för. Det är nu två år sen och idag skulle jag inte byta tillbaka. Det är betydligt mer lättskött och mindre lukt med spån. Jag ger mina mycket hö, så det är inga problem på natten. Det ligger alltid kvar lite hö på morgonen, så jag vet att de har att göra om de vill.

Jag har spånbädd med ett rejält lager plockhalm på, till mitt sto. Fungerar perfekt och jag upplever det inte som så svårmockat. Men det beror ju en del på hur mycket hästen "rör runt" i bädden. Min lämnar prydliga högar (oftast) så de är lätta att bara plocka ut.

Jag hade så till min häst, men hon rör runt det så att det blandas och sen blir det ett helsike att mocka. Nu står hon på bara halm, men när jag mockar sopar jag ordentligt och strör sen ett tunt lager torv över de blöta partierna. Funkar jättebra.

Jag har torvbädd men lägger in bara så mycket halm som går åt att äta under natten. Jag lägger inte det som ett "täcke" över bädden utan i en hög sidan om höhögen.

Så du kan ju ha din spånbädd kvar och bara lägga in någon kaka halm.

Jag lägger pyttelite spån i botten under halmen. Spån blandat med halm är svårt att mocka men om man bara strör ute en näve eller två så suger det upp det värsta

Jag har halm till mina hästar och det ät så himla tungt och jobbigt att mocka i
Så jag tycker som någon sa att fortsätt med spån och lägg in mycket hö så hon har att göra.. (:

Det funkar jättebra att lägga spån i botten och halm ovanpå. Men vi pratar jättetunnt med spån bara för att hjälpa till att suga upp lite av det blöta eftersom halmen inte är så snabb på att suga upp urinen.
Halm utan något under som suger, som inte är en permanentbädd, blir lukt från.

Det är i alla fall min erfarenhet så har haft halm i över tio år.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
201
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka