"Halm" av Timotej???

Intejag

Trådstartare
Bonden jag hyr stall av kom och frågade mig om jag kunde tänkas vara intresserad av Timotej "halm".
Jag blev som ett frågetecken, aldrig hört om dyligt.
Timotej är ju en grässort så jag tyckte det skulle mer bli som hö.
Han tänkte alltså klippa och hacka övervuxet timotej för satt sälja som "halm"
Vad tror ni?
Kan det funka, eller kommer hästarna äta upp hela boxen varje natt?
Någon som prövat/ hört om något dyligt?:confused:

Sv: "Halm" av Timotej???

Det är timotej som är odlat för frö, sen tröskar man och det som är kvar blir alltså timotejhalm.

Jag tror säkert att hästarna kommer äta mycket. Ofta använder man timotejhalm som foder till dikor t ex som inte ska ha för mycket näring men ändå nåt som är bättre än vanlig halm att äta.

Hm ok
Kanske rent av är ett bra komplement till lösdriftshästar som*host* har lite lätt att bli runda på fri tillgång Mer som foderkomplement än som strömedel?

Ja absolut, problemet är väl att hålla en bra hygienisk kvalité. Den blir ju skördad sent och det är inget "fräscht" gräs eftersom det ju blir så gammalt.

Gräsfröhalm är beprövat, men oerhört svårt att få hygieniskt bra. Det är så svårt att det i de här delarna av landet går bort som foder, trots att det i många fall är bra som ts-fyllnad i foderstaten.

Ok tack för input.
Får höra vad bonden säger om han kan få till kvaliten.
Beror väl mycket på vädret med, men borde väl vara ungefär samma som för övrig halm?

Nej, detta materialet är mycket känsligare för fukt än vanlig halm (jfm med hö som drar åt sig fukt som en wettexduk). Rundbalat är helt hopplöst t ex.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 536
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 780
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 310
Senast: Polibek
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka