Hallucinationer.

Red_Chili

Trådstartare
Nu behöver jag bukehjälp, eftersom jag inte vet hur sjutton vi ska gå vidare med saker och ting.

I min släkt finns en person som är 70+. Personen har under det här året börjat hallucinera. Till en början var det bara småsaker någon gång i bland, som ingen uppfattade som hallucinationer, vi närstående inkl personen själv trodde att det var ljud från grannarna som missuppfattades. Under sommaren har det ökat, i takt med att personen tagit sämre hand om sig själv.

Senaste månaden/månaderna har det varit kraftiga hallucinationer. Personen tror dagligen att det finns andra människor i hens bostad som hittar på dumheter, hade häromdagen rådjur som traskade runt, en katt som satt på en kartong (det var en plastpåse...), har haft långa samtal med spioner (och hade hört tydligt hur personerna svarat), har haft besök av kronofogden som bytt lås så att hen inte kommer in (i själva verket hade hen glömt att alls låsa dörren och därför fungerade det ju inte att låsa upp senare).

När det här började så åt personen inga mediciner, så det är ingen biverkning av något sådant. I dagläget äter hen mediciner efter ett sjukhusbesök (pga att personen misskött hälsan och mått allmänt uselt) men de har inte påverkat hallucinationerna.

För några minuter sedan ringde personen till mig och skällde ut mig. Tydligen hade jag stått i dörröppningen till sovrummet, vinkat att hen skulle komma med och sedan försvunnit. Personen letade i hela hemmet efter mig utan att hitta mig, såklart, eftersom jag inte varit där på hela dagen.

Jag har varit i kontakt med vården. På vårdcentralen skulle de ha ett uppföljningsmöte efter sjukhusvistelsen och jag bad dem att då även prata om hallucinationerna. Hemtjänstpersonal var med och de båda sa att läkaren visat sig vara ointresserad av att prata om det här. När jag ringde tillbaka visade det sig att läkaren hade tolkat allt som en "årlig diabeteskontroll", vilket inte alls var vad personen var kallad till.

Jag har ringt sjukhuset på den avdelning där hen var tidigare, jag har ringt vårdguiden. De hänvisar till vårdcentralen. När jag ringer vårdcentralen viftar de bara bort allt eftersom samtliga värden vid blodprover m.m. ser utmärkta ut.

Vad fan gör vi nu?
Personen mår såklart uselt psykiskt av det här, litar inte på sig själv, litar inte på någonting och pratar ofta om att livet inte är värt att leva längre. Den enda trösten är att jag gör mitt bästa för att försöka få ordning på eländet, men just nu känns det helt hopplöst.

Låter som en typisk minnesstörning med psykotiska drag.

Får ni inte någon läkartid till den egna hälsocentralen, en privatläkare eller nåt sånt alls?

Såna personer togs in på min avdelning mot sin vilja utan problem.

Be om ett nytt besök på VC och be om en annan läkare, läkaren ska kunna remittera vidare till rätt instans. Förklara noga vad det handlar om. Det är svårt med sånt här. Min farmor fick också ngt liknande, det var en psykos. Först trodde de att det var demens men det var det alltså inte. Hon blev inlagd och fick medicin och var sedan bra. Sen blev hon dement till slut ändå.

Låter som en typisk minnesstörning med psykotiska drag.

Får ni inte någon läkartid till den egna hälsocentralen, en privatläkare eller nåt sånt alls?

Såna personer togs in på min avdelning mot sin vilja utan problem.

Den läkartid vi fick hos vårdcentralen var den där de helt plötsligt fick för sig att det handlade om en diabeteskontroll istället... Jag ska ringa dem igen på måndag och fråga hur sjutton de tänker.

Vi har inte kontaktat någon privatläkare då de här kraftiga hallucinationerna är såpass nya att det inte hunnits med och vi trodde att VC skulle hjälpa (mötet där var i början av förra veckan). Personen VILL dock ha hjälp själv, så det borde ju gå att ordna något..

Urinvägsinfektion kan orsaka kraftig, tillfällig förvirring. Det bästa är söka vård så snart som möjligt för en utredning med anhörig som följer med och kan pressa på! Men lättare sagt än gjort om vårdcentralen viftar bort det.

Fortsätt stå på dig för att personen ska få hjälp. När pappa började bete sig underligt vitades det bort både av vården och buke (gjorde anonymt nick) - vi stod på oss och till sist gjordes en mr och en gigantisk och mycket aggressiv hjärntumör upptäcktes.
Nu menar jag inte att det är så illa för er, men ibland kan man behöva stånga sig blodig för att vården ska ta en på allvar.

Urinvägsinfektion kan orsaka kraftig, tillfällig förvirring. Det bästa är söka vård så snart som möjligt för en utredning med anhörig som följer med och kan pressa på! Men lättare sagt än gjort om vårdcentralen viftar bort det.
Det hade varit min första gissning om hon inte skrivit att alla provsvar varit fina.

Jag har jobbat med demenssjukdomar och föreslår att du hör av dig till Minnesmottagningen om det finns en sån i första hand eller till psyk om inte VC reagerar i andra hand. Det finns som sagt många olika tillstånd som kan ge konfusion hos äldre och en del är lättbehandlade och andra har betydligt sämre prognos. Det kan finnas psykotiska inslag i vanliga depressioner, en begynnande demens eller i samband med sköldkörtelproblem för att nämna några utöver tumör eller infektion.

På en minnesmottagning så borde de ha kompetensen och förmågan att utreda det hela. Det skulle även eventuellt kunna vara aktuellt med inläggning på geriatriken beroende på hur snurrigt det blir med den anhörige när det snurrar till. Vi hade många patienter som blev akutinskickade och inlagda i perioder (jag jobbade inte inom hemtjänst men alla våra patienter bodde hemma). Om du upplevt skillnader i mimik osv så kan även det vara bra att ta upp.

Jag har jobbat med demenssjukdomar och föreslår att du hör av dig till Minnesmottagningen om det finns en sån i första hand eller till psyk om inte VC reagerar i andra hand. Det finns som sagt många olika tillstånd som kan ge konfusion hos äldre och en del är lättbehandlade och andra har betydligt sämre prognos. Det kan finnas psykotiska inslag i vanliga depressioner, en begynnande demens eller i samband med sköldkörtelproblem för att nämna några utöver tumör eller infektion.

På en minnesmottagning så borde de ha kompetensen och förmågan att utreda det hela. Det skulle även eventuellt kunna vara aktuellt med inläggning på geriatriken beroende på hur snurrigt det blir med den anhörige när det snurrar till. Vi hade många patienter som blev akutinskickade och inlagda i perioder (jag jobbade inte inom hemtjänst men alla våra patienter bodde hemma). Om du upplevt skillnader i mimik osv så kan även det vara bra att ta upp.
Gereatriken har personen varit på en vecka, det var då de bland annat tog en rad prover osv. Hjärnan röntgades även vid två tillfällen utan att något hittades... Rent spontant känns det som om det skulle kunna vara någon typ av demens, jag har läst lite om sådant och det verkar stämma bra. Det där med minnesutredning nämndes av vårdguiden, men VC har inte nämnt det.

Gereatriken har personen varit på en vecka, det var då de bland annat tog en rad prover osv. Hjärnan röntgades även vid två tillfällen utan att något hittades... Rent spontant känns det som om det skulle kunna vara någon typ av demens, jag har läst lite om sådant och det verkar stämma bra. Det där med minnesutredning nämndes av vårdguiden, men VC har inte nämnt det.
Det finns en egen mottagning som heter Minnesmottagningen (eller liknande) i många landsting, det borde gå att få kontakt utan VC-remiss. En stor andel av deras patienter får inte demensdiagnoser så det handlar lika mycket om att utesluta andra faktorer. Brukar vara ett multiproffessionellt team som arbetar och utreder där. Tyvärr låter det i mina öron som att det kan handla om demens med lewykroppar (LBD är förkortningen på engelska), vilket ofta kan vara svårutrett, feldiagnosticerat och som VC mycket väl kan sakna kompetensen för att utreda på egenhand (många demensdiagnoser av mer lättutrett slag sätts av just VC utan problem). Det finns många andra möjliga diagnoser också men som LBD-intresserad så var det en av mina första tankar.

Du nämnde att din anhöriga hade hemtjänst, vad säger sjuksköterskan som är medicinskt ansvarig? Hen kan eventuellt vara bra att bolla idéer med eller rekommendera snabbast möjliga väg till rätt vård. I vissa kommuner gör arbetsterapeut/sjuksköterska ett enklare minnestest MMSE i hemmet. Resultatet på ett MMSE säger dock inte särskilt mycket som i fallet med din anhöriga men ett lågt resultat skulle eventuellt sparka igång VC (och ett högt resultat kan även förekomma ganska långt in i vissa demenser, som LBD eller pannlobsdemens).

Äter din anhöriga någon medicin?

Min mamma åt, jag TROR det var Tramadol men är inte säker, och började hallucinera något alldeles sanslöst. Hon var klar i huvudet på alla sätt men HELT övertygad om att jag spelade Italiensk operamusik på högsta volym i huset. Det var knäpptyst. Mamma var inte det minsta senil eller förvirrad men musiken var helt verklig för henne.

Samma kväll kom döda släktingar upp från källaren, och dansade på vardagsrumsgolvet, tillsammans med en björn. Hon såg dem glasklart, samtidigt som hon i övrigt tänkte och såg allt helt normalt. Det var riktigt, riktigt obehagligt både för henne och för mig.

Så fort hon slutade med sin medicin försvann hallucinationerna. Jag minns som sagt inte om det var Tramadol, det kan ha varit nåt annat (detta var längesedan) MEN ingenstans i bipacksedeln stod hallucinationer med som möjlig biverkning.

Det finns en egen mottagning som heter Minnesmottagningen (eller liknande) i många landsting, det borde gå att få kontakt utan VC-remiss. En stor andel av deras patienter får inte demensdiagnoser så det handlar lika mycket om att utesluta andra faktorer. Brukar vara ett multiproffessionellt team som arbetar och utreder där. Tyvärr låter det i mina öron som att det kan handla om demens med lewykroppar (LBD är förkortningen på engelska), vilket ofta kan vara svårutrett, feldiagnosticerat och som VC mycket väl kan sakna kompetensen för att utreda på egenhand (många demensdiagnoser av mer lättutrett slag sätts av just VC utan problem). Det finns många andra möjliga diagnoser också men som LBD-intresserad så var det en av mina första tankar.

Du nämnde att din anhöriga hade hemtjänst, vad säger sjuksköterskan som är medicinskt ansvarig? Hen kan eventuellt vara bra att bolla idéer med eller rekommendera snabbast möjliga väg till rätt vård. I vissa kommuner gör arbetsterapeut/sjuksköterska ett enklare minnestest MMSE i hemmet. Resultatet på ett MMSE säger dock inte särskilt mycket som i fallet med din anhöriga men ett lågt resultat skulle eventuellt sparka igång VC (och ett högt resultat kan även förekomma ganska långt in i vissa demenser, som LBD eller pannlobsdemens).

Tack! Jag ska kolla upp hur det ser ut i Sthlm med det där, men det borde ju finnas något.

Personen har en sjuksköterska som kommer och delar ut medicin (eller något sådant), men jag har inte pratat något med den sjuksköterskan. I torsdags skulle hon ringa mig, men ringde självklart vid ett tillfälle då jag var i en situation på jobbet där det INTE gick att svara. Tanken är att ringa igen imorgon för att se om det går att få något vettigt sagt där. Å andra sidan tror jag inte att sjuksköterskan har så mycket att säga, för när vi pratat förut så har hon sagt att hon uppfattar personen som väldigt klar i skallen osv (vilket hen är, NÄR allt fungerar hyfsat, vilket ju fortfarande är normalläget som tur är).

Tack! Jag ska kolla upp hur det ser ut i Sthlm med det där, men det borde ju finnas något.

Personen har en sjuksköterska som kommer och delar ut medicin (eller något sådant), men jag har inte pratat något med den sjuksköterskan. I torsdags skulle hon ringa mig, men ringde självklart vid ett tillfälle då jag var i en situation på jobbet där det INTE gick att svara. Tanken är att ringa igen imorgon för att se om det går att få något vettigt sagt där. Å andra sidan tror jag inte att sjuksköterskan har så mycket att säga, för när vi pratat förut så har hon sagt att hon uppfattar personen som väldigt klar i skallen osv (vilket hen är, NÄR allt fungerar hyfsat, vilket ju fortfarande är normalläget som tur är).
Det finns flera minnesmottagningar inom SLLs område, den som förmodligen vore bäst i det här fallet är den som ligger i Huddinge på KI (den har det övergripande för mer komplexa fall, som det här absolut kan vara). Annars finns det flera strösslade genom hela Stockholms området, både norr om stan och centralt. Tryck på att du upplever att det är stora fluktuationer i måendet hos din anhörige och att det förekommer både vanföreställningar och hallucinationer där personen både hör och ser saker (om jag förstått dig rätt).

Det finns flera minnesmottagningar inom SLLs område, den som förmodligen vore bäst i det här fallet är den som ligger i Huddinge på KI (den har det övergripande för mer komplexa fall, som det här absolut kan vara). Annars finns det flera strösslade genom hela Stockholms området, både norr om stan och centralt. Tryck på att du upplever att det är stora fluktuationer i måendet hos din anhörige och att det förekommer både vanföreställningar och hallucinationer där personen både hör och ser saker (om jag förstått dig rätt).
Jag googlade nu på den i Huddinge och fick fram det här:
"Den första delen av en minnesutredning är en basal utredning som också kallas Steg 1-utredning och ska göras på din vårdcentral. Den består av ett kortare minnestest, blodprov samt en röntgen av huvudet. Därefter kan din läkare skriva en remiss till Minnesmottagningen för bedömning."

Sedan stod det att en sådan utredning tar ca 3 månader... Men ja. Det är visst bara att bråka med VC imorgon.

Jag googlade nu på den i Huddinge och fick fram det här:
"Den första delen av en minnesutredning är en basal utredning som också kallas Steg 1-utredning och ska göras på din vårdcentral. Den består av ett kortare minnestest, blodprov samt en röntgen av huvudet. Därefter kan din läkare skriva en remiss till Minnesmottagningen för bedömning."

Sedan stod det att en sådan utredning tar ca 3 månader... Men ja. Det är visst bara att bråka med VC imorgon.
Ok, då krävde de remiss (vilket inte var fallet i mitt gamla landsting). Kräver även de andra minnesmottagningarna som den på Sabbatsberg eller i Bromma remiss?

Om du behöver bråka med VC så diskutera om det går att "tillgodoräkna" den skallröntgen och de blodprov som gjorts, då behövs bara ett MMSE (vilket är vad de beskriver) för remiss vilket går ganska fort att göra.

Om absolut INGET annat hjälper så kan ett alternativ vara att ta med din anhöriga när den är jätteförvirrad och åka till akuten/akutpsyk. Ganska många kommer in den vägen i utredning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 028
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: emma74
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama