Hällta, olika grader?

Graderna anger hältans allvarlighetsgrad, mao hur halt hästen är. En grad är det lindrigaste medan fyra grader innebär att hästen är blockhalt, dvs inte stödjer på det onda benet. En halv grad är detsamma som en markering, det vill säga en mycket svag hälta/oren gång. Denna är svår att se för det otränade ögat och brukar missas!

precis.. å om ni då tänker er in i situationen me min ängel.. när hon blev utdömd hade hon 4:e gradens hälta i 3 ben och 3:e i ena benet:( 3 år sen i höst men går inte en timme utan att jag tänker på henne.. på väggarna,sängen,plånboken finns en massa bilder av henne, vackra fina underbara bilder, men den största bilden av henne finns som tapetserade bakom mina ögonlock, hon följer med mig vart jag än går, vad jag än gör.. hon kommer alltid att vara min bebbi..den jag älskar mest :love:*saknar så jag tror hjärtat ska spricka*

"En grad är det lindrigaste medan fyra grader innebär att hästen är blockhalt"

fel. 5 grader är blockhalt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka