Hållning -till häst och annars

MiniLi

Trådstartare
Om man tänker på ryttarens hållning till häst - hänger det samman med ens hållning annars, när man sitter, står och går?

Jag kämpar för att förbättra min hållning på hästryggen, faller gärna fram med axlar och blir kutryggig. Tänker jag efter så sitter jag gärna lite ihopsjunken när jag sitter hemma i soffan, i skolan osv..
Hänger det ihop?
Bör jag tänka på hållningen även när jag inte rider för att lättare kunna sitta rakt när jag väl rider?

Fram med era tankar! :bump:

/Line_N med träningsvärk i mage och rygg..

Sv: Hållning -till häst och annars

Klart det påverkar! Det är ju samma muskler som arbetar oavsett om du rider eller inte, och beroende på om de är tränade eller ej så kommer du ha bättre eller sämre hållning vare sig du rider eller inte.

Jag tycker det gör ont att träna upp framför allt ryggen... Får sådan mjölksyra efter ett tag :crazy:. Men man blir en bättre ryttare om man alltid tänker på sin hållning :D. Det är jätteskillnad faktiskt. Smärtsamt men nödvändigt ;).

forsätt med träningsvärken! och lycka till med bättre hållning i stort.

Sen beror det ju lite på hur man är "tillverkad".
Jag är platt på den övre delen äv ryggen, den lutar i sig själv lite frammåt. Ska jag ha den helt rak så får jag ta i, vilket i sadeln gör att bäckenet följer med och jag sitter på bakre delen av rumpan i stället för mitt på.
Så jag är mer avslappnad om jag inte spänner övre delen av ryggen, men då lutar jag mig lite frammåt.

Jag sjunker gärna ihop när jag sitter, men när jag går är jag alltid rak i ryggen och med 'stolt' hållning.
När jag rider är det lite varierande :p Faller gärna framåt i galoppfattningar t.ex. Har alltid haft en lite svag rygg, får snabbt ont av att stå upp länge, och en muskel vid ena skulderbladet får snabbt mjölksyra/kramp vid ridning, jogg och liknande. Är lite felbyggd också med för högt sittande skulderblad vilket är det som bidrar till muskelproblemen.

Jag har ju ett stillasittande jobb så kanske skulle utnyttja det lite mer och sitta lite mer rak i ryggen :idea:

Det är ju lite det här vi har diskuterat tidigare i gymtrådar mm. Jag har tyvärr rätt dålig hållning i mej själv. Det har hjälpt att träna men inte så mycket som jag vill. Jag avundas dem som är av naturen avspänt raka och inte kutar alls:(
Sen bålstabiliteten tycker jag att jag behöver träna så det gör jag lite på gym nu och det har faktiskt hjälpt till och på köpet får man plattare mage och t o m antydan till rutor:banana:
Rider man många hästar dagligen kommer det nog ändå men med en och högst två så räcker det inte tycker jag.
Det är ju inte bara att sitta rätt utan också att kunna inverka rätt och att inte vara för instabil. Jag har väldigt långa ben:cool: och det är tyvärr ingen fördel, som lång ryttare behöver man extra stabilitet.
Önskar ibland att jag vore liten och kompakt :cool:, det verkar lättare att vara stabil åtminstone:angel:

Många vuxna har spädbarnsreflexer som inte integrerats i kroppen och därför har svårt för olika saker.

Så ja, jag tror defenitivt att hur din hållning på hästryggen hänger ihop med din hållning för övrigt!

Delvis kl

Idag var jag hos kirpopraktorn för första gången i mitt liv - läskigt! :crazy:

Men hos sa iallafall att det var inte så konstigt att jag hade svårt att sitta rakt osv, jag hade låsningar och muskelspänningar om gjorde det nästan praktiskt omöjligt :cool:
Hon knakade och hade sig samt lossade muskelspänningarna.
Jag känner mig redan bättre!

Fick lite övningar som ska hjälpa och ett återbesök i slutet av september..

Det roliga är att mina mamma och min bror, som varit hos en annan kiropraktor - har samma problem! genetiskt?

Sen beror det ju lite på hur man är "tillverkad".
Jag är platt på den övre delen äv ryggen, den lutar i sig själv lite frammåt. Ska jag ha den helt rak så får jag ta i, vilket i sadeln gör att bäckenet följer med och jag sitter på bakre delen av rumpan i stället för mitt på.
Så jag är mer avslappnad om jag inte spänner övre delen av ryggen, men då lutar jag mig lite frammåt.

Jag har också kännt så - att om jag ska vara rak blir jag spänd.
Jag hoppas att det ska vara bättre nu när jag är lite korrigerad :p och självklart efter en del träning..

Absolut så hänger det ihop! kör alltid på: fram med bröstet o sug in magen :D

Men jag får riktigt inte ihop det med mig själv.. :angel: är fd gymnast o voltigör o har väldigt bra hållning - men inte till häst :o haha, jag jobbar på det kan jag säga :p :rofl:

Om man tänker på ryttarens hållning till häst - hänger det samman med ens hållning annars, när man sitter, står och går?

Jag kämpar för att förbättra min hållning på hästryggen, faller gärna fram med axlar och blir kutryggig. Tänker jag efter så sitter jag gärna lite ihopsjunken när jag sitter hemma i soffan, i skolan osv..
Hänger det ihop?
Bör jag tänka på hållningen även när jag inte rider för att lättare kunna sitta rakt när jag väl rider?

Fram med era tankar! :bump:

/Line_N med träningsvärk i mage och rygg..

jag går själv med gamnacke till vardags, men det brukar bli mycket bättre om jag rider regelbundet.

Ja det tror jag absolut!!

Kan man inte stå avslappnat med god hållning i en "lodrät sits"(benen brett, tåna fram osv) så är det nog väldigt svårt att klara av det på hästryggen!

Själv har jag styva höfter och har svårt för att få benen tillräkligt utåt och ändå bibehålla en lodrät sits. Har nu börjat tänja höfterna dagligen och har redan märkt stor skillnad!

Att träna magmuskler hade nog också gjort susen!

Jag har bättre hållning på hästryggen än till vardags. Till vardags har jag bara bra hållning om jag tänker på det. Sitter alltid helt ihopsjunken på stolar osv, men inte alls på hästryggen.

Barn härmar sina föräldrars rörelsemönster.

En del är förstås genetiskt, i vissa släkter har man t ex lång överkropp och korta ben - vilket ger vissa biomekaniska utslag, men mycket är ren efterapning.

Njae...., alla mina barn har bättre hållning än jag och det kommer inte från pappa heller:angel:

Jag däremot har min mammas dåliga hållning:cool: Min moster som red mycket hade betydligt bättre kropp för det. Mkt bra hållning. (De hade samma föräldrar btw)

En del är förstås genetiskt, i vissa släkter har man t ex lång överkropp och korta ben - vilket ger vissa biomekaniska utslag, men mycket är ren efterapning.
Fast båda mina föräldrar har betydligt bättre hållning än mig. Tror man efterapar rent socialt också. När jag var yngre än 12 satt jag alltid rak, sedan såg jag att "alla andra" hade en krum hållning och då tog jag efter. Det får jag lida lite för nu :p.

Det hänger absolut ihop.

Det problemet du säger är vanligt (även mitt problem) och även den sits som påpekas mest av utomstående, ex. "tillbaks med axlarna".

Nu är det ju inte riktigt så enkelt som man gärna vill tro, att det bara är att dra bak axlarna. Faktum är att man är kutryggig och när man "sträcker på sig" så svankar man och pressar muskler i ländryggen mot bäckenet. Detta kan man även känna när man står upp. Detta leder till ofrivillig muskelspänning i rumpa och lår vilket gör de musklerna blir korta (eftersom man inte stretchar) och man får ryggont i ryggslutet. Hur många här med samma problem får ont när det ex. gått på stan i några timmar?

Kutryggiga är ofta långa, vilket också kräver lite mer från musklerna för att hålla allt på plats.

Så sant så. Miljöfaktorn är stor.

Det hänger absolut ihop.

Det problemet du säger är vanligt (även mitt problem) och även den sits som påpekas mest av utomstående, ex. "tillbaks med axlarna".

Nu är det ju inte riktigt så enkelt som man gärna vill tro, att det bara är att dra bak axlarna. Faktum är att man är kutryggig och när man "sträcker på sig" så svankar man och pressar muskler i ländryggen mot bäckenet. Detta kan man även känna när man står upp. Detta leder till ofrivillig muskelspänning i rumpa och lår vilket gör de musklerna blir korta (eftersom man inte stretchar) och man får ryggont i ryggslutet. Hur många här med samma problem får ont när det ex. gått på stan i några timmar?

Kutryggiga är ofta långa, vilket också kräver lite mer från musklerna för att hålla allt på plats.

Därför ska man aldrig ta tillbaka axlarna, utan ta ner dem istället, då svankar man ej och aktiverar istället bålmuskulaturen.

:laugh:

Det är i varje fall vad jag fick lära mig på humanfysiologin vid LU.

Sen är vi ju levande varelser och inga biologiska teorier stämmer in på ALLA individer.

Jag tror absolut att hållning på marken och hållning på hästryggen hör ihop.

Jag har för det mesta bra hållning. Mina kompisar brukar alltid klaga på att de får komplex av att sitta brevid mig när de gäller hållning. Sitt inte så jäkla rakt brukar man få höra :rofl:

Sen tror jag när det gäller hållning på hästryggen att det är viktigt att man känner att här rider jag och jag gör mitt bästa! Så man inte tänker oo, dom tittar på mig och då omedvetet sjunker ihop eftersom man nästan ber om förlåtelse för att man visar upp sig. Man måste tro på sig själv också, det hjälper hållningen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar