Håller ni med?

Det underlättar onekligen livet om det går att ta med hunden.
Om jag far till stan, blir det alldeles för många timmar för att hunden ska kunna lämnas hemma.
Då är det ju skönt att kunna ta med in på en del ställen i alla fall. Inte för att jag tror att han har så stor glädje av det, men det är bättre än att ligga i bilen hela dagen, förutom rastningar.

Jag är kanske trög men vad vill krönikören att SKK ska göra, lobba för en lagändring?

Personligen tycker jag att det underlättar när jag får ta med hundarna in på vissa ställen, självklart skulle det underlätta ännu mer om fler ställen hade tyckt att det var okej. Det betyder inte att mina hundar är gosedjur, accessoarer eller på något sätt far illa. Trots det tycker jag att det är helt upp till näringsidkaren att själv bestämma huruvida de vill tillåta hund eller inte, det enda krönikören kan göra är väl i så fall att använda sin konsumentmakt - alltså inte handla på ställen hon tycker behandlar henne och hennes hund "illa".

håller inte med. jag skulle inte uppskatta att handla t ex kläder i en affär där kreti och pleti har haft med sin hund som har strykit förbi kläderna så dom är både skitiga och håriga. hundhår har jag tillräckligt av hemma. att man tar med sig sin hund på uteservering är helt ok om man har en snäll hund som inte får spel när dom ser andra hundar. men inte inne.

Jag håller delvis med, delvis inte alls. Jag kan utan tvekan förstå att det blir lättare att resa om hund lättare kan följa med på resan, precis som det blir lättare att tex äta ute om hunden får följa med. Det fungerar ju ofta utmärkt med hundar på kollektivtrafiken (och i Sthlm reser två hundar gratis) och de gånger jag sett eller haft med hundar på café så har det också gått jättebra. Det är faktiskt skönt att kunna ta en promenad på nytt område och kunna stanna någonstans för att äta lite.

Men hundar i klädaffärer? Varför? Jag vill inte ha hundhår på kläder jag inte ens köpt än. Inte heller lär det vara kul för hunden att följa med på shoppingrundor. Sedan med tanke på hur ouppfostade de flesta hundar är så vore det inte bra att ha med dem i mataffärer... Hur många hundar låter bli ätbara saker som är på låg höjd någonstans..?

Det hade däremot varit trevligt att lättare kunna ta med hund på jobbet, där det inte är olämpligt ut säkerhetssynpunkt såklart. Även om hunden bara ligger och vilar under dagen och får en promenad på lunchen så borde det vara trevligare och smidigare både för hund och hundägare än att försöka hitta lämplig dagmatte, hunddagis eller liknande.

Jag tycker absolut att skk borde göra "mer och bättre saker", men då tänker jag mer på att göra något ordenligt för att snabbt förbättra rasers hälsa, utbilda hundägare i vad en hund är och vilka behov den har osv.

Nej, jag tycker inte man borde få gå in i butiker och restauranger - med några få undantag. Djuraffärer till exempel är det ju lämpligt att ha hunden med sig in. Byggvaruhus och målaraffärer har jag tagit med hunden in i när det är för varmt att lämna henne ute i bilen, men håller henne då i kort koppel, undviker folk så gott det går och gör besöket så kortvarigt som möjligt. Råkar hon välta något plockar jag upp och gör snyggt. Man får ju visa hänsyn och ha lite hyfs.

Uteserveringar tycker jag är helt okej att det både sitter rökare och folk med hund. Det är ju ändå utomhus.

Tycker även att det borde vara mer okej att ta med hunden till jobbet. När vi hade Milla var det inte ens en fråga om hunden fick vara på mammas kontor, det var en självklarhet. Nu är det plötsligt livsfarligt? Säger som ovan, är det inte direkt olämpligt (medarbetare med allergier, olämplig miljö ect) så borde hunden få vara med på jobbet.

19-åriga jag ville dock gärna att hundar fick komma in i köpcentrum, då jag en dag var tvungen att ta en hund som hatar regn och gå hela vägen runt Sveriges då största köpcentrum i totalt spöregn utan regnkläder för att komma till tåget. :rofl:

Alltså, det är ju sådana som krönikören som gör att hundägare får ett dåligt rykte.
Ja, jag tycker att det är skitsmidigt om jag får ta med mig hunden på restaurang, särskilt när jag är i en ny stad och inte vill lämna hunden på hotellrummet. MEN då tar jag reda på i förväg om det är ok! Inte ok, näe men då väljer jag en annan restaurang och respekterar det beslut som ägaren tagit. Jag har full förståelse för att man nekar hundägare, särskilt om man inte har någon speciell avdelning för hund. Där jag var senast hade de en specifik avdelning av restaurangen som var hundtillåten där man både fick filt och vatten.

Jag håller med om att attityden utomlands är betydligt mer avslappnad. Och ingen verkar lida av det utomlands.
Mest förundrad är jag över svenskars vilja att vara byråkratiska och stelbenta... Fast det kanske är det som är att vara svensk....

Skulle också önska att det var enklare att ta med hunden till jobbet på de ställen där det ändå inte gör någon skada. Kanske även att det fanns fler hundvänliga hotell. Det här med restauranger och caféer så har ju flera börjat upptäcka att det finns en marknad för detta och det dyker upp fler och fler ställen som tillåter hundar i storstäderna, mer än så behövs inte tycker jag.

Jag tycker det är intressant att hur roligt hunden har det kommer som ett argument från båda sidor. Jag menar, nog för att hunden kanske inte tycker det är superduperkul att hänga med matte på fik/shopping runda etc - men tycker den det är så himlans mycket roligare att ligga i bil/hemma?

Ammo hade nog gärna hängt med mig på allt jag gör, eftersom han 1. har en del separationsångest och 2. älskar när det händer saker. Min förra hade hellre legat hemma och sovit.

Jag tycker det är intressant att hur roligt hunden har det kommer som ett argument från båda sidor. Jag menar, nog för att hunden kanske inte tycker det är superduperkul att hänga med matte på fik/shopping runda etc - men tycker den det är så himlans mycket roligare att ligga i bil/hemma?
Sen kan det ju se olika ut det där också. Skulle jag spendera 5 timmar med att shoppa kläder på stan skulle jag personligen hellre lämna hundarna hemma, inte beroende på huruvida de skulle tycka det var roligt eller inte (de skulle de säkert) utan för att det inte varit lika roligt för mig (tror jag i alla fall).

Men de allra flesta tillfällen då jag känner att det vore praktiskt att kunna ta med hunden är i stil med; Jag skulle behöva köpa en kruka, blomsteraffären ligger ca 2 km bort. Om det var tillåtet att ha med sig hund in kunde jag och hundarna ta en trevlig promenad bort dit, titta på (och ev. köpa) en kruka och sedan gå hem. Det är såklart bekvämare för mig men också något mina hundar hade uppskattar mycket mer än att ligga hemma och vänta.

Jag skulle vilja att fler restauranger var tydliga med om/var hundar är välkomna. Att välkomna hundar utan att övriga gäster fått infon innan de valt att äta där bäddar förstås för konflikter. Men de kanske i själva verket tycker det är OK med småhundar men inte vill ha besök av de stora bjässarna?

Någon som vet om det finns någon hundtillåten restaurang i Västerås och/eller Karlstad?

Vi har flera gånger under sommaren tagit med vår valp på uteserveringar och hundvänliga caféer, dels för att det är bra miljöträning men även för att det känns kul att hunden får vara med. Det finns restauranger i min stad som till och med tillåter hundar inomhus, men då oftast endast vid specifika bord. Men varför man skulle ta med hunden in i klädaffären förstår jag inte riktigt... Om jag känner att jag vill shoppa länge en dag och inte vill lämna hunden ensam så skaffar jag hundvakt, och jag tror verkligen att det är ett roligare alternativ för hunden än att han skulle hänga med på shopping.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
751
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka