Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Merope

Trådstartare
Vår ena katt har fått för sig att vår hall är en toalett. Trots att vi ställt en låda och nu till och med TVÅ lådor precis där hon brukar göra ifrån sig sätter hon sig ändå utanför. Hur f*n ska man få bukt med detta? Vi har testat att inte ha några lådor alls där, att spraya med "antikiss"-spray och schasat bort henne när vi kommit på henne. Hon var tidigare rumsren men alltså inte nu längre och hon anstränger sig verkligen för att kunna göra ifrån sig på golvet och inte i någon låda. Vi upplever det inte som att hon revirmarkerar eftersom hon är lägst i rang och har väldigt mycket respekt för de andra katterna. Tips mottages tacksamt! Börjar bli väldigt trött på att torka kattexkrement...
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Kollat så hon inte har UVI eller liknande? Är katten rumsren sedan tidigare så brukar det finnas något som gör att de kissar lite överallt; t.ex UVI.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Hur gammal är katten? Är hon kastrerad? Hur länge har ni haft henne?
Hur många katter har ni? Ålder på katterna? Hur länge har ni haft dem? Är alla kastrerade?
Både kissar och bajsar hon utanför lådan? Använder hon inte lådan alls längre?
Hur många lådor har ni? Var är de placerade? Vilken sorts lådor (öppna, med huv, med lucka?) Vad har ni för sorts sand? Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Hon bajsar mer än kissar utanför lådan, så det borde inte vara UVI.

Ruben:
Hon är 1½, okastrerad (trol. dräktig), haft henne sedan hon var 12 veckor.
De andra är mellan 1 och 10, endast en av dem kastrerad (äldsta honan), sedan är det två avelshonor och en avelshane. Hona A (10 år) har vi haft i 3 år, hona B (4 år) i 2 år, hona C (1 år) sedan hon föddes och hanen (1 år) i ca 9 månader.
Hon använder lådan ibland, mest till att kissa i. Bajsar gör hon i lådan ibland, men mest utanför.
Vi har tre lådor, alla öppna. Två i hallen och en på toaletten, just nu. De rensas 1-2 gånger om dagen. Sanden är pappersströ, vi har testat flera olika dock.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Hon bajsar mer än kissar utanför lådan, så det borde inte vara UVI.

Ruben:
Hon är 1½, okastrerad (trol. dräktig), haft henne sedan hon var 12 veckor.
De andra är mellan 1 och 10, endast en av dem kastrerad (äldsta honan), sedan är det två avelshonor och en avelshane. Hona A (10 år) har vi haft i 3 år, hona B (4 år) i 2 år, hona C (1 år) sedan hon föddes och hanen (1 år) i ca 9 månader.
Hon använder lådan ibland, mest till att kissa i. Bajsar gör hon i lådan ibland, men mest utanför.
Vi har tre lådor, alla öppna. Två i hallen och en på toaletten, just nu. De rensas 1-2 gånger om dagen. Sanden är pappersströ, vi har testat flera olika dock.

Av det du beskriver kan jag se många anledningar till att katten både kissar och bajsar utanför lådorna.

1. Antalet katter och framförallt antalet fertila katter. Det innebär många hormoner, stress, konkurrens och behov av att hävda sin position i flocken. De 3 yngsta katterna, inklusive henne själv, har dessutom blivit könsmogna relativt nyligen, vilket innebär att deras relationer till varandra omprövas.

2. Att katthonan själv troligen är dräktig. Dräktighet innebär ofta beteendeförändringar p.g.a. de hormonsvängningar som pågår i hennes kropp.

3. Antalet kattlådor, innehåll och rensingsfrekvens. När jag själv hade 5 katter gjorde jag inget annat än rensade i lådorna kändes det som. Om 5 katter delar på 3 lådor som ibland endast rensas 1 gång per dag måste det innebära att lådorna oftast är allt annat än fräscha och attraktiva för en katt. Fertila katters kiss har dessutom en starkare lukt än kastratkiss, så lådorna måste helt enkelt rensas oftare. En katt som är stressad över andra katter i hemmet kan inte förmå sig att kissa eller bajsa där andra redan har markerat. En del katter vill inte ens kissa i samma låda som de själva har varit i tidigare och en del katter vill ha en bajs-låda och en kiss-låda. Det går inte att förhandla med en katt angående deras toalett, har man en känslig katt får man helt enkelt ordna det som den vill ha det.

När det gäller innehållet i lådorna bör du byta till lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande sand. Det ska vara mycket sand i lådorna så att det blir lätt att rensa bort kissklumpar och på så sätt hålla sanden fräsch och luktfri.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Tack för ditt svar. Jag ska ta dem i beaktande och se vad som går att göra. Angående kattsanden är det på grund av henne vi har papperspellets, hon tycker nämligen inte om lerbaserat strö. Angående punkt två är det inte troligt, eftersom hon haft detta beteende betydligt längre än hon varit (troligtvis) dräktig.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Det låter ganska otroligt att en katt skulle föredra papperspellets framför finkornig sand, så jag kan bara tänka mig att det beror på att det varit något annat fel med den lerbaserade sand ni provat tidigare (eller renligheten i lådan).

Om katten uppvisat problembeteenden länge var det väl ändå ganska olämpligt att låta henne bli dräktig nu? Eftersom dräktigheten inte är uppenbar ännu rekommenderar jag (för katthonans skull) kastrering och borttagning av eventuella foster.
 
Senast ändrad:
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Det låter ganska otroligt att en katt skulle föredra papperspellets framför finkornig sand, så jag kan bara tänka mig att det beror på att det varit något annat fel med den lerbaserade sand ni provat tidigare (eller renligheten i lådan).

Om katten uppvisat problembeteenden länge var det väl ändå ganska olämpligt att låta henne bli dräktig nu? Eftersom dräktigheten inte är uppenbar ännu rekommenderar jag (för katthonans skull) kastrering och borttagning av eventuella foster.

Du har fått jättebra svar här men måste också inflika att om hon är dräktig så lär hon även ungarna att gå utanför lådan sen när det är dax och dessutom behövs då ännu fler lådor än tipset ovan.....Du bör med andra ord lösa problemet innan du tar kull.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Hur många lådor har ni?
Man brukar säga att det ska finnas minst lika många lådor som katter + en extra.

Testa en riktigt bra sand. Extreme classic gold label, den oparfymerade versionen, skulle jag föreslå. Häll i rejält med sand (minst 15cm i höjd). Den kapslar in lukten bra och gör väldigt bra klumpar som är enkla att ta bort, dessutom är den finkornig vilket brukar vara uppskattat av katterna. Den kostar en del, men är dryg och funkar felfritt så det är helt klart värt det.
Om det inte går att ha så mycket sand i era nuvarande lådor så köp några backar på ikea, t.ex. lådan Samla för 49kr. Då blir det även en helt ny upplevelse som inte luktar som någon av de andra katterna. Med stort sanddjup kan katterna gräva ner sitt kiss/bajs mer, och lådan blir då mer inbjudande för nästa katt som hinner dit innan lådan rensas.
Den kombinationen har fått ordning på min felkissande hona.

Är det raskatt? Annars skulle jag välja att kastrera direkt. Dels för huskattsöverskottet och för att hon inte kommer lära ungarna att gå på lådan.

Köp hem scentstop och spraya på de ställen hon satt sig fel, så ingen av de andra katterna börjar ta efter.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Fertila katter kan ha detta beteende, speciellt om man har många katter.
Det är svårt att hålla fertila katter ihop!!
Sedan så har du alldeles för få kattlådor.
Jag har två st och då har jag bara en katt. Men hon är fertil avelshona så det behövs, speciellt då hon löpt.
En låda per katt + 1-2 extra anser jag att man bör ha.
Sedan vet jag inte om du provat tex ever clean kattsand? Mkt finkornig sand som de flesta katter gillar.
Iof har jag aldrig haft problem oavsett kattsand då jag förmodligen har tillräckligt med rena lådor och inte för många fertila katter.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Hon bajsar mer än kissar utanför lådan, så det borde inte vara UVI.

Ruben:
Hon är 1½, okastrerad (trol. dräktig), haft henne sedan hon var 12 veckor.
De andra är mellan 1 och 10, endast en av dem kastrerad (äldsta honan), sedan är det två avelshonor och en avelshane. Hona A (10 år) har vi haft i 3 år, hona B (4 år) i 2 år, hona C (1 år) sedan hon föddes och hanen (1 år) i ca 9 månader.
Hon använder lådan ibland, mest till att kissa i. Bajsar gör hon i lådan ibland, men mest utanför.
Vi har tre lådor, alla öppna. Två i hallen och en på toaletten, just nu. De rensas 1-2 gånger om dagen. Sanden är pappersströ, vi har testat flera olika dock.

Jag antar att ni kommit på just den honan så att de inte är någon annan fertil hona/hane

Jag ser flera orsaker som kan vara orsaken:
1. Du skriver att honan som gör sina behov utanför lådan är lägst i rang och troligen dräktig. Detta kan skapa problem i rang-skalan i gruppen. I och med att hon är dräktig ökar hennes rang och hon revirmarkerar med kiss och bajs för att visa de andra. OBS! efter kullen är född kan de bli riktiga rangstrider om en ranglåg hona får kull och den ranghögsta ej accepterar detta.

2. Antal fertla katter i ungefär samma ålder kan även göra att rangordningen förändras tills alla accepterar sin situation/plats i flocken.

3. Ni har för få antal lådor och antagligen anser katten att hon vill ha en annan sand. Katter är renliga av sig, kanske reagerar hon på att lådan är ofräscht.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Tack för ditt svar. Jag ska ta dem i beaktande och se vad som går att göra. Angående kattsanden är det på grund av henne vi har papperspellets, hon tycker nämligen inte om lerbaserat strö. Angående punkt två är det inte troligt, eftersom hon haft detta beteende betydligt längre än hon varit (troligtvis) dräktig.

Hon tycker ju uppenbarligen inte om papperspelletsen då hon inte vill gå på den?:crazy:
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Alla andra: tack för era förslag och åsikter. Jag ska testa några nya sorters sand och placera ut fler toa-lådor.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Hon är en perser :) De andra är birmor och så en ragdoll.
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

okej :)
Hoppas det löser sig så det går bra med ungarna.
Vi har oxå Birmor, finaste kissarna :)
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Klumpbildande sand, icke klumpbildande sand, finkornig, grovkornig, den där "kristalliknande" sanden som jag inte minns namnet på... Ja, vi har testat mycket, men jag är villig att ge finkornig lersand ett försök till om du tror att det kan hjälpa :)

Bison: Tack! Birmor är ljuvliga, det var den första raskatten jag hade så de har en speciell plats i mitt hjärta :)
 
Sv: Hallen har bilivit toalett, vad göra?

Du kan inte dela av hemmet en tid så får du se om det hjälper? Antingen att hon får "bo" själv eller med en av de andra, om du har en kastrat? (minns inte riktigt)
Det kan gör stor skillnad. Låt henne då inte ha tillgång till hallen.
Vist är det tråkigt att behöva dela av men har man många fertila så kan det vara enda lösningen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt I huset finns 3 katter. 7-åriga Tekla, 7-åriga Yaki och 11-åriga Sessan. Tekla är bondkatt och Y & S är siameser. Tekla kom först, ett...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Malin L
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp