HÅLLBARHET,synpunkter!

K

Krizz

* Hur anser ni att en häst med bra hållbarhet ska se ut exteriört, hur ska den vara uppfödd och hur ska den ha blivit riden?

* Undrar även vad benställningen har för påverkan på hästens hållbarhet?

* En häst som är ganska felbyggd med risk för förslitningsskador i frambenen, kan man förebygga skador på en sådan häst eller är den "utdömd"?
* Kan en sådan häst fungera till hoppning?

Är jätte villrådig och är tacksam för ALLA svar!:bow: :bow:

mvh Krizz
 
Sv: HÅLLBARHET,synpunkter!

En häst med optimala förutsättningar för hållbarhet är ju en häst som sedan den var liten har varit ute mycket och rört sig på olika underlag, samt arbetats lagom från ung ålder så att skelettet har anpassats och blivit starkt.

Benställningen bör vara så korrekt som möjligt, för att eventuella felställningar gör att hästen belastar lite snett och längre fram kan den få problem med förslitningar. Överben poppar ofta upp som ett resultat av parallellförskjutningar osv.
Dock är överben inte att se som något problem om de sitter "bra" till och inte är aktiva (dvs varma/växer) för de är ju där för att förstärka en svaghet.

En felbyggd häst bör man ju vara extra noga med att den arbetar rätt och får korrekt hovvård så att den får så bra möjligheter som det bara går med tanke på felet.
Klart den kan fungera som vilken häst som helst, men man får väl vara beredd på att den kanske inte håller i all evighet och att man om det är ett sto, inte avlar på den alls när den väl inte funkar till ridning längre.
 
Sv: HÅLLBARHET,synpunkter!

Tack för svaret..
Problemet jag har med min häst är att han är sabelbent, hur skulle man kunna sko honom för att minska problemet?
Kommer han någonsin hålla till hoppning eller är det bara lättare dressyr som gäller?
Han är även ngt överbyggd, skulle det hjälpa om man skodde av han bak så att han får bakbenen mer inunder sig..

//Krizz
 
Sv: HÅLLBARHET,synpunkter!

Krizz skrev:
Tack för svaret..
Problemet jag har med min häst är att han är sabelbent, hur skulle man kunna sko honom för att minska problemet?
Kommer han någonsin hålla till hoppning eller är det bara lättare dressyr som gäller?
Han är även ngt överbyggd, skulle det hjälpa om man skodde av han bak så att han får bakbenen mer inunder sig..

//Krizz

Jag tror inte man ska verka av mer bak på en överbyggd häst. Har alldrig hört det förut o har själv en (på henne får man ist ha extra höga trakter bak pga lite problem m bakbenen som försvinner m denna skoning). det som jag tror är det man får göra är att alltid försöka få dem att aktivera bakdelen o få dem att jobba med den.

Ang sabelbenthet kan jag inte uttala mig om (har i detta nu tom glömmt bort vad det är:confused: ). men med alla felställningar på ben så får man tänka på hästens träning extra mkt o inte harva på med rörelser som sliter extra mkt för just dessa hästar. Ofta kan man ju som sagt hjälpa dessa felställningar genom anpassad skoning o gärna i så tidig ålder som möjligt.
 
Sv: HÅLLBARHET,synpunkter!

Hur en häst med bra hållbarhet är beror nog på vad man gör dem till och hur de behandlas under åren. En häst med bästa förutsättningar från start kan ju förstöras med årens lopp om de blir behandlade på fel sätt.
Men för mig är det ultimata om hästen från start får gå på lösdrift så den får mycket rörelse och att den får sätta päls, så får den bra motståndskraft. Maten är viktigt så att den växer bra och inte har brist på något.
Ridningen tycker jag att man ska lugna sig med tills hästen är färdigutvecklad i kroppen för att minska skaderisken. Senare är ett varierat arbete viktigt så att den tränar alla muskler ordentligt.

Benställningen är viktig eftersom den belastar fel annars, har man något problem så är det bästa om hovslagaren korrigerar det redan från start när den är föl, så går mycket att rätta till.
Har man en häst med fel benställning skulle jag vara mycket försiktig med träning, särskilt hoppning. Det bästa vore ju att ta kontakt med en riktigt bra hovslagare, kanske ev. veterinär för att se deras åsikter, och framför allt se till att de kommer och tittar på hästen och se på problemet, eftersom det är svårt att svara på annars.
 
Sv: HÅLLBARHET,synpunkter!

Tack så mkt för alla svar!:bow:
Kan ju tala om det att sabelbenthet är när knäet går bakåt..alltså om man drar en linje från hästens armbåge (frambenen) till kotan så är knäet bakom linjen...benet ser lite ut som en banan från sidan med bågen in mot hästen..
Om man skulle korrigera detta med skoning så skulle man ju isåf behöva få så höga trakter som möjligt för att få fram knäet.

Apropå hållbarhet idag, utifrån vad jag har sett så verkar det som om helt "vanliga" hästar med korrekt benställning inte håller, de blir ofta halta och får ofta inflammationer i leder osv. Beror detta på dålig ridning eller har hästen av naturen dåliga ben.

Kan ju nämna lite mer om varför jag tar upp denna frågan. Har en 7-årig valack som är sabelbent. Han har inte gjort mkt i sitt liv men har hållts igång sedan jul. vet. besiktigades nyligen och var prickfri. Jämför honom med ett knappt 5-årigt hbl som blivit avställd en mån och då var 1/2 grad halt på båda fram...senare visades att han var sabelbent och han blev 1grad halt på vä. fram..

/Krizz
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 479
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 768
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: moster
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp