Hållbarhet på vanvårdad häst

ForeverYoung

Trådstartare
Jag tänker göra en lång historia kort. Omständigheter har gjort att ett antal hästar levt utan tillgång (eller endast ytterst små mängder) till varken mat eller rent vatten under perioden september - februari. I februari omhändertogs de och har därefter fodrats och tagits hand om efter alla konstens regler. De var i ett bedrövligt skick när de hittades. X antal ston var dräktiga och har mot alla odds fölat utan komplikationer. Både ston och föl är idag välmående. Det jag vill veta är hur ni tror att detta påverkar hållbarheten och tillväxten i hästarnas framtida liv. Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande fall?

Observera att jag INTE vill ha några diskussioner här om vilka hästar det handlar om och varifrån de kommer. PM:a i så fall.

Tacksam för kloka svar!

Sv: Hållbarhet på vanvårdad häst

Det enda jag kan säga är att jag tror att fölen inte kommer bli så stora pga av att 'mammorna' inte fått tillräckligt med mat men det är bara nåt jag tror...
Men dom kanske redan är så stor som dom ''borde'' vara? ;)

Den enda erfarenheten jag har av detta är ifrån mina första ponnys. Vi köpte 2st väldigt undernärda märrar för hrmm 18år sedan
(gammal man börjar bli..)
Varav den ena var dräktig i 8-9månaden utan att det syntes:cry: Vi visste dock att hon var dräktig. Fölet föddes fullt friskt, fölet fick tyvärr hjärnhinne inflammation och fick avlivas vid 8månaders ålder.. Mkt synd på ett så himla fint new forest föl.
Båda märrarna lever mej veterligen fortfarande. Födda -86 och -87 Ingen av dem var sjuka i vår ägo (hade dem i ca 6år)

/LL

En kompis till mig köpte en unghäst för många år sedan.
Som föl var hästen och stoet inte speciellt väl omhändertagna.
Den köptes som mager åring full med lus av en tjej som tyckte synd om den.
Tyvärr var inte hennes hästhållning den bästa, hästen fick alldeles för dåligt foder för en växande unghäst.

Min kompis köpte denna som treåring, den såg ok ut då eftersom den köptes under sensommaren och hade ätit upp sig.
Vintern mellan 3 och 4 års ålder fick den riktigt foder av god kvalité och växte 1 dm på ett ögonblick! Hon fick givetvis dra ned på tillväxttakten eftersom den växte så förskräckligt fort.

Som sexåring börjar hästen att få problem med sina ben. Det visar sig att brosket i flera leder var så dåligt att hästen aldrig skulle kunna fungera normalt. Tyvärr fick den avlivas då den var halt och hade ont trots vila och medicinering.

Jag tror absolut att denna hästen hade varit i livet idag om den vuxit upp under normala förhållanden. Kroppen blev troligen berövad massor av viktiga byggstenar under föl- och unghästtiden som behövdes för att utveckla en fungerande rörelseapparat.

Till hästarna i din fråga, jag tror att stona kommer att klara sig bra bara de får äta upp sig igen (under förutsättning att törst/svält inte har slagit ut några inre organ). De är färdigvuxna sedan länge och behöver bara ersätta det som gått förlorat.
De föl som ej fötts ännu har nog fått den näring de behöver av stona, kanske att de blir lite mindre till växten.
Hade de varit i riktigt dåligt skick hade stona troligen kastat/resorberat.
Det som är viktigt är ju att stona fått nog med foder för att kunna ge di åt fölen. Det är ju efter födseln den stora tillväxten och uppbyggnaden av kroppen sker.

På växande hästar så kan det bli försvagningar på skelett, leder och senor.
Detta på grund av mineralbristen när de skulle ha vuxit.
Ledernas brosk är det som jag har hört har svårast att klara sig under sådana omständigheter.

Sedan är ju tillväxtstörningar vanliga.

Fölade de efter att de blivit omhändertagna? det kan påverka något men om de fått mat från de att de blivit omhändertagna och fortfarande får mat så tror jag inte det är lika stor fara att de inte skulle få ett normalt liv som om de skulle gått utan mat tills 1 års ålder.

Immunförsvaret kan påverkas på föl med, om de underutfodrats. Vilken kan leda till ett försvagat immunförsvar i vuxen ålder. Andra klarar sig fint dock. Största risken är ocj förblir den som redan skrivits - försvagat skelett/leddefekter etc.

Det enda jag kan säga är att jag tror att fölen inte kommer bli så stora pga av att 'mammorna' inte fått tillräckligt med mat men det är bara nåt jag tror...
Men dom kanske redan är så stor som dom ''borde'' vara? ;)

Fölen ser normala ut i storlek och har inga synliga defekter. Faktum är att det är riktigt fina föl allihop.

En kompis till mig köpte en unghäst för många år sedan.
Som föl var hästen och stoet inte speciellt väl omhändertagna.
Den köptes som mager åring full med lus av en tjej som tyckte synd om den.
Tyvärr var inte hennes hästhållning den bästa, hästen fick alldeles för dåligt foder för en växande unghäst.

Min kompis köpte denna som treåring, den såg ok ut då eftersom den köptes under sensommaren och hade ätit upp sig.
Vintern mellan 3 och 4 års ålder fick den riktigt foder av god kvalité och växte 1 dm på ett ögonblick! Hon fick givetvis dra ned på tillväxttakten eftersom den växte så förskräckligt fort.

Som sexåring börjar hästen att få problem med sina ben. Det visar sig att brosket i flera leder var så dåligt att hästen aldrig skulle kunna fungera normalt. Tyvärr fick den avlivas då den var halt och hade ont trots vila och medicinering.

Jag tror absolut att denna hästen hade varit i livet idag om den vuxit upp under normala förhållanden. Kroppen blev troligen berövad massor av viktiga byggstenar under föl- och unghästtiden som behövdes för att utveckla en fungerande rörelseapparat.

Till hästarna i din fråga, jag tror att stona kommer att klara sig bra bara de får äta upp sig igen (under förutsättning att törst/svält inte har slagit ut några inre organ). De är färdigvuxna sedan länge och behöver bara ersätta det som gått förlorat.
De föl som ej fötts ännu har nog fått den näring de behöver av stona, kanske att de blir lite mindre till växten.
Hade de varit i riktigt dåligt skick hade stona troligen kastat/resorberat.
Det som är viktigt är ju att stona fått nog med foder för att kunna ge di åt fölen. Det är ju efter födseln den stora tillväxten och uppbyggnaden av kroppen sker.

Det av stona som ev. kommer hamna hos mig är bara 4 år gammalt. Det jag undrar är hur hon kan ha påverkats.. Hon är ganska liten, och hennes äldre syskon är betydligt större. Därför tror jag att hon stannat något i växten. Dock har hon nog växt c:a 5 cm sedan mars ungefär.

Fölen föddes i april, något i maj och ytterliggare något i juni. Då hade stona haft bra med mat i minst 2 månader.

Fölade de efter att de blivit omhändertagna? det kan påverka något men om de fått mat från de att de blivit omhändertagna och fortfarande får mat så tror jag inte det är lika stor fara att de inte skulle få ett normalt liv som om de skulle gått utan mat tills 1 års ålder.

Ja, de fölade efter att de blivit omhändertagna!

Grundprincipen för alla havandeskap hos däggdjur är att fostret får el tar det det behöver, om så krävs tom från moderns kropp ex vis kalk ur skelettet etc. Fick de bra mat de sista två månaderna är nog inte risken särskilt stor att fölen har några men, däremot stona har fått dela med sig av sådant de borde haft kvar själva.

4 år gammal och fölat i år alltså?
Och inte fått tillräckligt med mat.

Det tror jag blir problem.
Då har nog inte leder och ledbrosk fått vad de behöver.
Det är svårt nog att få till även om man matar ordentligt och jag har dålig erfarenhet av så tidig fölning med väl uträknad foderstat.
Och kommer aldrig att betäcka en 3-åring igen.

kl

Vad är det som saknas när ledbrosk inte utveckals ordentligt på växande hästar? Kalk? något mer/annat?

Ett sto som man passat på att banta båda under dräktigheten och efteråt, vad blir det av det fölet så småningom tror du? Kommer det att synas öht?

Mineraler och proteiner.
Ett ledbrosk som inte är korrekt kan inte läkas.

Det beror på vad stoet fått att äta.
Om mineraler, vitaminer och proteiner räcker så kan det gå bra.

En av mina förra hästar hade fått undermålig mat under första året. Honom var jag tyvärr tvungen att ta bort efter ett antal år p.g.a. avsaknad samt trasigt brosk.
Mkt tråkigt eftersom det var en fin häst. Det syntes ju heller inget när jag köpte honom som 6-åring.

4 år gammal och fölat i år alltså?
Och inte fått tillräckligt med mat.

Det tror jag blir problem.
Då har nog inte leder och ledbrosk fått vad de behöver.
Det är svårt nog att få till även om man matar ordentligt och jag har dålig erfarenhet av så tidig fölning med väl uträknad foderstat.
Och kommer aldrig att betäcka en 3-åring igen.

Att betäcka 3-åringar har jag dock god erfarenhet av, många av fölstona som sen går breeders har ju fått sina föl som 4-åringar. Eller kolla på Panthalassa, fick föl som 4-åring och går nu 1,50! Men det där är såklart olika från häst till häst.

Men jag förstår helt ditt resonemang i övrigt. Saken är den att jag mer eller mindre får den här hästen med föl och har möjlighet att ha den på lösdrift hemma. Den kommer alltså inte kosta mig särskilt mycket. Frågan är om man vågar chansa... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka