Hållbarhet på vanvårdad häst

Sv: Hållbarhet på vanvårdad häst

Ja det är ialf något jag kan säga för oss alla..... Tragiskt!!!!

Jag har läst alla inläggen och de flesta inriktar sig på senorr/brosk/liggament etc. Där är jag också fullständigt enig med alla. Men en sak som glömts bort(enligt mig) är att magarna kan kollapsa. Nu har de inte varit vanvårdade så länge. Men en lång tids vanvård kan göra att magen inte orkar med efter ett tag. Kan visa sig direkt men även (som för min väns ponny som visserligen var vanvårdad en lång tid) efter flera år.

Om jag vore du skulle jag ta hästarn! Tänk att få ge dem en ny start och ett värdigt liv. Hästar är en gambling-sport, och visst är det dumt att "köpa problem" men jag skulle tam dem!!!:angel::D

Hmm köpte 2 hästar förra året som varit utsatta för vanvård lika länge (sep-feb)
En unghäst, 2 år gammal. han var liten i växten men repade sig fort och ett 15 årigt sto som var dräktigt. Hon repade sig inte lika bra, det tog över 6 mån för henne att se ut som en häst igen.. Dock fick jag inte med fölet i köpet.. Den togs ifrån 3 mån gammal och sen gick det lite lättare för stoet att lägga på sig... Hon var dock illa skött om hovarna (+ att hon har nästintill bockhov fram) sen flera år tillbaka så hon håller inte för att ridas längre..

Tror det man mest kan märka av efter vanvård är att dom yngre hästarna kan sätta igång och växa väldigt snabbt när dom får (bättre) mat. Att dom dessutom har brist på olika ämnen har jag hört ger bekymmer i tillväxtzonerna i benen på dom, tror jag läste det på foderkunskapen i skolan men kommer inte ihåg hundra på det..

19236452.jpg
Så här såg mitt sto ut när hon kom till mig i feb 08.. Fölade 2 Maj

28951253.jpg
samma sto i nov 08

Hmm köpte 2 hästar förra året som varit utsatta för vanvård lika länge (sep-feb)
En unghäst, 2 år gammal. han var liten i växten men repade sig fort och ett 15 årigt sto som var dräktigt. Hon repade sig inte lika bra, det tog över 6 mån för henne att se ut som en häst igen.. Dock fick jag inte med fölet i köpet.. Den togs ifrån 3 mån gammal och sen gick det lite lättare för stoet att lägga på sig... Hon var dock illa skött om hovarna (+ att hon har nästintill bockhov fram) sen flera år tillbaka så hon håller inte för att ridas längre..

Hur verkar treåringen nu då? :)

Ja det är ialf något jag kan säga för oss alla..... Tragiskt!!!!

Jag har läst alla inläggen och de flesta inriktar sig på senorr/brosk/liggament etc. Där är jag också fullständigt enig med alla. Men en sak som glömts bort(enligt mig) är att magarna kan kollapsa. Nu har de inte varit vanvårdade så länge. Men en lång tids vanvård kan göra att magen inte orkar med efter ett tag. Kan visa sig direkt men även (som för min väns ponny som visserligen var vanvårdad en lång tid) efter flera år.

Om jag vore du skulle jag ta hästarn! Tänk att få ge dem en ny start och ett värdigt liv. Hästar är en gambling-sport, och visst är det dumt att "köpa problem" men jag skulle tam dem!!!:angel::D

Där är fler, du kanske ska ha en du med? ;)

Jag sålde honom till en tjej förra året för att jag inte kunde behålla bägge hästarna. Hon har inte hört av sig om hur det gått, men jag såg en annons på honom förra hösten (då han var 2) och där stod inridning påbörjad.. Inget om att han varit vanvårdad, men förhoppningsvis berättade hon det när hon sålde honom.. Alla för ju göra som dom vill med sina hästar, men jag rådde henne att vänta med att rida in honom tills han vuxit "färdigt" pga vanvården och för att jag trodde att han skulle växa en bra bit till.. Vill inte lägga ut bild här då jag inte vet vem som har honom nu och vad hon berättat om honom. Men han var bara några cm högre än min ettåring och såg ungefär ut som honom i kroppen lite magrare, men ändå inte så mager som de äldre hästarna var... Fölet som mitt sto fick hade bockhovar och gick underligt, som om benen inte riktigt höll för honom.. Kan ha rättat sig med tiden men han gick ungefär som en nyfödd under de 3 mån han gick här..
Hoppas det löser sig med hästarna, är ju alltid en chansning att köpa en vanvårdad häst, men det är helt klart värt mödan :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka