Hållbarhet på öppnade säck lusernhack

Lilla_Gubben

Trådstartare
Någon som vet hållbarheten på en öppnad säck med lusernhack? Började ge min häst det i våras, men nu när de äter så mycket gräs så är han väldigt 'rund och go', så jag tänkte ta bort allt tillskottsfoder. Och kvar blir endast 4kg hö (tyvärr går de in alldeles för tidigt på dagarna, så något bör han ju ha att tugga på inne...), men jag har då mer än en halvfull säck med lusernhack kvar, kan man använda det i höst tro?

Sv: Hållbarhet på öppnade säck lusernhack

Om du förvarar det torrt och helt också mörkt så är det inga problem!

Största problemet brukar vara att det drar fukt som en wettexduk. Är det bara torrt, luktar som det ska och inte möglat är det bara att ge.

Då är det bara att stoppa ner näsan i det till hösten och se hur det mår:D. Nu förvarar jag det uppe på loftet med höt, så det borde inte vara så fuktigt där.

Innan du ger, vänd gärna tunnan upp och ner i en säck eller något.

Jag har flera gånger varit med om att det varit torrt och luktat fint 'upptill', men varit fuktigt/kakor/mögel i botten efter att ha 'sommarlagrats'.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 756
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar