Hållbarhet på linfrökaka?

D

Dundret

Hur länge håller sig den? Den jag köpte är en vit plastsäck med en liten etikett där det står Linfrökaka men inget mer, ingen hållbarhet osv. Ska man försluta påsen på nåt vis?
Läste i en tråd att den kan avge en giftig gas om den förvaras fel eller för länge?? Men det gällde inte tex hippo lin cubes för de var torra eller nåt.
Den jag har är bruna smulor med små klumpar i och den känns torr.
 
Sv: Hållbarhet på linfrökaka?

Jag brukar förvara det i en tunna med lock. Hur det egentligen ska förvaras har jag ingen aning om ;-)
 
Sv: Hållbarhet på linfrökaka?

Lukta! Linfrö innehåller en massa fett som såsmåningom börjar härskna. Ju varmare (och fuktigt) det förvaras desto kortare hållbarhetstid. Så länge det luktar och ser OK ut är det OK att ge. Efter tillverkning håller det sig minst två månader vid normal "stallförvaring".
 
Sv: Hållbarhet på linfrökaka?

Jag förvarar det i påsen jag köpte det i och den är i plast, det jag funderar på är om man ska försluta den?
Tyvärr har vi inte plats till fler tunnor, annars hade jag hällat i det i en sån.
Men än sålänge känns det torrt och luktar gott. Skulle gissa vi har runt 14 grader i foderkammaren.
Men då ska man räkna med 2 månader iaf?
 
Sv: Hållbarhet på linfrökaka?

Ja, stäng påsen så slipper du andra små odjur i den..... Och ja, räkna du lugnt med två månader.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp