Hållbarhet på hösilage

Blomskan

Trådstartare
Hur gammalt hösilage vågar man fodra med?
Finns det några studier på området?
Givetvis gäller det ju att balarna är hela men det är ju samma sak med årsfodret så det är ju ingen skillnad.

Hur gammalt foder skulle du ge din häst?
Hur är det med näringen?
Kan man räkna med att ett parti som är ett par år gammalt håller samma som när provet togs?

Sv: Hållbarhet på hösilage

Jag har utan problem gett 'förra årets' silage nästa år. T ex silage skördat sommaren 2000, det har jag gett säsongen 2001/2002, dvs till våren år 2002. I något fall har jag gett det på hösten 2002 med.

Inga som helst problem.

Har ibland öppnat någon 'bortglömd' bal som varit 3 - 4 år. Inte gett av den, men det har sett hur fint som helst ut.

Så, är balen hel och det förvarat rätt så håller det läääänge. Näringsvärden, mineraler etc förändras inte. Däremot vitaminerna sjunker.

det man ska veta är att ensilageplasten inte "lever" hur länge som helst. Tillverkarna garanterar UV-stabilitet i ett år... Äldre balar rekommenderas omplastning...
Så länge plasten gör vad den ska så borde det väl vara som vilken helkonserv som helst, att det håller länge. Men mer än fjolårsbalar skulle nog inte jag våga använda.

Kanske ska tillägga att jag förvarar balarna inne. Vilket säkert kan bidra ur UV-synpunkt.

(Jag har några balar som nog är 5 år ligger, de hamnade bakom en brädhög och blev bortglömda. Någon gång när jag orkar släpa fram dem ska jag prova öppna bara för att, även om jag inte tänker ge oavsett hur de verkar)

Skulle vilja ha lite mer synpunkter på detta.

Någon som vet om det finns några studier i ämnet?

Jag vet då i allafall att gräs som ligger i botten på en tornsilo kan bli rätt gammalt.
Fyller man uppifrån och tar ur uppifrån så är det inte alltid att det blir tomt i botten tills nästa år.
Rekordet jag vet är i alla fall 10 år, och det ensilaget var fräscht.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat