Hållbarhet på hö?

C

CMC

Hur länge håller sig näringsvärdet på hö?
Funderar på att köpa fjolårshö istället för årets skörd.
Höet ska vara till en liten b-ponny.

Sv: Hållbarhet på hö?

Näringsvärdet ändras inte, om det inte börjar mögla. Hygienen är däremot svårare, det är svårt att förvara torrhö så den inte drar fukt och möglar.

Vitaminer och mineraler kan påverkas av lagring.

Jag har för mig att vissa mineraler kräver vitaminer för upptaget, vitaminer som minskar/förvinner med lagring. Men då kan det påståendet dementeras alltså.

Jag har för mig att vissa mineraler kräver vitaminer för upptaget, vitaminer som minskar/förvinner med lagring. Men då kan det påståendet dementeras alltså.

Visst behövs vitaminer för att underlätta upptaget av iallafall vissa mineraler och ser man det på det sättet så är ju fjolårshö mycket sämre eftersom pålle då varken kan tillgodose vitaminerna som minskat i höt och kedjereaktionsmässigt då också får svårare att ta upp mineralerna trots att dessa då kanske inte minskar i höt .

Typ eller nåt ;)
Mia

Ja, det var vad som argumenterades på foderföreläsningen. Och jag finner tills idag ingen anledning att betvivla källan.

Nu har jag fått tag på hö från i år och förstaskörd. Enligt säljaren var det vanligt att årets skörd i gav mycket energi och lite mindre protein. Nu undrar jag hur jag ska få till en bra foderstat till ponnyn som inte behöver så mycket energi men kankse lite mera protein då han bara är 4 år. Samtidigt måste han ju ha något att tugga på. Han kommer att stå på halm så det kanske underlättar lite?
Är nybörjare på detta. Finns det någon sida där man kan lära sig beräkna foderstater?

Om du ska räkna foderstat måste du ha analys, inget höftande. Annars får du helt enkelt gå på ögat.

Det som är mycket energi för en är medel för en annan. Att någon har haft högt energivärde betyder inte att just ditt foder har det.

Om höet är fräscht och fint så skulle iallafall jag gärna ha ett fjolårshö till en ponny. Och även gärna till andra lättfödda hästar. Just nu går mitt hbl sto på 50% fjolårshö i grovfodergivan och hon håller sig fin på det medans d-ponnyn av "fullblodstyp" som lätt magrar av på vintern går på 100% årshö och får större tilldelning i kg än hbl stoet. En höanalys är inte så tokigt att ha, är värt pengarna om man vill vara noggrann eller om man inte känner hästen så väl att man kan se på den hur den svarar på fodret.

Om höet är fräscht och fint så skulle iallafall jag gärna ha ett fjolårshö till en ponny. Och även gärna till andra lättfödda hästar.

Varför skulle en ponny eller en lättfödd häst ha ett lägre vitaminbehov än andra? :confused:

Om höet är fräscht och fint så skulle iallafall jag gärna ha ett fjolårshö till en ponny. Och även gärna till andra lättfödda hästar. Just nu går mitt hbl sto på 50% fjolårshö i grovfodergivan och hon håller sig fin på det medans d-ponnyn av "fullblodstyp" som lätt magrar av på vintern går på 100% årshö och får större tilldelning i kg än hbl stoet. En höanalys är inte så tokigt att ha, är värt pengarna om man vill vara noggrann eller om man inte känner hästen så väl att man kan se på den hur den svarar på fodret.
Fast varför skulle det vara bättre med fjolårshö till en lättfödd menar du?
Energi och protein finns ju liksom kvar även året efter!

Mina pållar har fri tillgång till fjolårshösilage och är jättefina på det, precis som de var när de fick årets...

Höet är analyserat. Säljaren hade det inte i huvudet bara för hon satt på jobbet. Nu till frågan om storbal. Är det bra? Jag frågade om höet var fint och så det inte var dammigt. Hon sa att det var grönt och fint men att eftersom det var storbal så vart det lätt fukt i översta lagret när man pressade det. Hon brukade tydligen skala av yttersta lagret och sen hade det inte varit några problem. Men nu undrar jag om hon menar att det är mögel ytterst så borde väl hela balen vara dålig., Har för mig att mögelsporer kan vara flera meter långa o svåra att upptäcka. Eller?

Det är tvärtom. Det är inne i balen man riskerar fukt när man har rundbal, och den fukten gör att det längre fram på säsongen blir mögel och damm i balen.

Förstår inte hur det skulle kunna bli ytfukt i balen bara för att det är rundbal? Det är väl lika stor risk oavsett format och storlek.

Hejsan NY FRÅGA!!!
tur att denna tråd fanns, startra jag en ny så lägger väll dom ner den för att det redan finns en hö tråd.

Jag tänkte köpa på mig 6(ca 200kg/st) rundbalar från årets skörd och jag har nu köpt ca 4 ton hö i små bal. Och dom räkna jag ut att det skulle räcka fram till sommaren och kommer nog räcka längre om jag köper på mig 1200 kg till..
Jag har aldrig gett fjolårs hö.
Jag slängde mitt sist som jag hade kvar(närmare ½ ton) varför vet jag inte.

Hästen blir inte dålig/sämre av fjolårs hö om man analyserar det och knåpar ihop en foderstat efter hö värdet? Hur länge kan man ge dom fjolårs hö?
Höet jag menar på har bra näringsvärde och kommer från gödslade åkrar.
Hjälp mig!
Tack så mycket//E

Så länge höet lagras väl så det inte möglar så kan du använda det i några år åtminstones. Tänk bara på att vissa vitaminer är ganska känsliga, så det kan finnas anledning att tex komplettera foderstaten med några morötter för att säkerställa intaget av A-vitamin. Alternativt att man ger årshö som en del av givan.

A och E är det vitaminer som sjunker snabbast. Dom försvinner inte bara så där, men studier har visat att: efter 11 månaders lagring av hö, så har åtminstone hälften försvunnit. Ska man ge morötter som A vitaminkälla bör man hellre ge torkade än färska. Näringsvärdet i morötter försvagas under en längre tids lagring varav under senvintern innehåller inte morötter nässtan något karotin alls.

Så ni menar att om jag skulle ge höet som är tagen nu i midsommras om jag kompleterar det med tex. morötter? :)
Tacksam!

Det är tvärtom. Det är inne i balen man riskerar fukt när man har rundbal, och den fukten gör att det längre fram på säsongen blir mögel och damm i balen.
Ja, om höet inte är riktigt torrt när det rullas så blir det så.

Förstår inte hur det skulle kunna bli ytfukt i balen bara för att det är rundbal? Det är väl lika stor risk oavsett format och storlek.
Har du fodrat med rundbalshö någon gång?
Det är precis så de brukar kunna se ut... Fuktig väderlek ger fuktig luft och det brukar ge ett fuktskadat ytlager (när småbalat hö blir förstört rakt igenom hela balarna...). Men när man väl har skalat bort det så har man kanonfint hö i resten av balen - givetvis förutsatt som ovan, att det varit torrt då det rullas/pressas.

Delvis knapplån.
Gav hö från sommaren -08 hela året 09-10, fick inte tag i något passande med bra hygien från den sommaren, detta var jättefint, förutom någon bal som legat mot väggen som jag fick skala av hörnet på. Detta var stora fyrkantsbalar vilket gjorde att det gick enkelt, däremot gillar ja inte att försöka skala av ytlagret på rundbalar för då brukar det ramla ner och bli blandat vilket slutar med att jag slänger halva balen, så brukar inte köpa rundbalat som inte är friskt hela vägen vilket det är i år och hoppas att det fortsätter så hela vintern. Gav tillskott av vitaminer och mineraler, hästen var lika fin som vanligt.

*kl*

Väcker upp denna gamla tråd då ämnet blivit aktuellt för mig.

Min pålle har blivit lite tjock här i vinter pga vila i samband med skada.

Nu hävdar min stallkompis att det är bättre att jag fodrar med hennes fjolårshö än mitt hösilage från åretsskörd.
Anledningen är alltså att det inte skall vara lika mycket protein och energi i höt.
Men om jag tolkat det rätt i tråden så betyder inte fjorlårshö automatiskt minskning av dessa två faktorer?
Jag har inte sagt varken bu eller bä då jag fått för mig att det är på detta viset.
Det finns dessutom ingen analys på höt vilket jag har på hösilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025