Hållbarhet på ensilage

P

piggis_83

Undrar hur länge en öppnad ensilagebal håller sig, om den står under tak där det är kallt och man har 2 stora hästar?
Ensilaget är ganska torrt, nästan som hö.
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

Tre dagar brukar vara standardsvaret (som egentligen inte betyder ett dugg, är det fuktigt ute håller det kortare tid och börjar mögla otroligt snabbt - känn på lukten!).

Å andra sidan kan det hålla sig fräscht betydligt längre om man förvarar det torrt och ryster upp det noga (d v s det torkar till hö istället för hösilage).

Håll ett öga så fodret inte är fruset när ni fodrar, det brukar ställa till oreda i hästmagarna (torrt foder fryser i o f s inte så lätt).
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

Ja, är det torrt så kan det t o m räcka över 10 dagar om det är kallt ute. Men är det flera plusgrader så räcker det inte lika länge. Men skulle det börja se eller lukta illa så måste det tas bort direkt. Man kan även öppna hela balen så det blir ännu torrare om du har fyrkantsbal tex.
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

Tack! Det är en stor vanlig rundbal, ensilaget är nästan helt torrt som hö och ser fint ut än så länge så vi får väl se då ja.
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

Vi har storbal (TS 84%) på 3 hästar och om nåt händer så är det att det torkar. Tror vi började med hösilage i oktober. Hösilaget står inomhus fast kallt.
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

Vi använder storbal (c:a 600 kg) och rullar av succesivt. En sådan räcker 1 vecka till våra 4 hästar, och hitills har ingen hunnit bli dålig.
I våras, när dom växlade över till bete, blev den sista balen 10 (minst) dagar gammal, också utan att visa något fel.

I ditt fall, med bara 2 hästar, måste du kanske torka det sista. Men det ger sig självt. Som alltid: ser det ut som det ska, och luktar som det ska, är det bara att köra på. Du får pröva!

Om en bal börjar bli dålig redan efter 3 dagar, måste man nog sätta ett stort frågetecken för kvalitén!

LIA
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

Vi har haft vanligt hö till dem hela hösten, just pga bara 2 hästar i stallet för tillfället. Tänkte prova med ensilage nu under vintern när det är kallt, eftersom ju det är mkt lättare att få tag på, speciellt efter förra sommaren...
Håller oxå alla tummar för att det ska hålla sig bra :)
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

Om det är riktigt blött ensilage så säger en del 4 dagar men då krävs ju verkligen att man har många hästar :crazy:
Om det är riktigt torrt å mer likt hö håller det ganska länge, mer än 10 dagar.
 
Sv: Hållbarhet på ensilage

1-2 veckor kanske om det är kallt. Egentligen tror jag ca 4 dagar eller vad det nu var jag hörde att en veterinär rekommenderat men minns ej vid vilken temp. men isf hinner kanske inte dom äta nästan nå av den? :P Lukta på det så att allt verkar ok och kolla så att det inte bildats mögel. Är det mögel på ett ställe är det över hela..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp