Hållbarhet och utbildning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ridkille
  • Startdatum Startdatum
R

ridkille

Lite tankar och funderingar kring svensk avel...

Är det rätt eller fel att unghästar ska vara på topp när de är 5-6 år, tänker på alla som siktar på breeders/tidiga unghäst championat etc.. Vill man inte ha en häst som sakta och med kunnande utbildas och har sin topp vid 10-12 år? Inte som är slut vid 7 års åldern.En häst som kan räcka till och hålla i många år
Det finns ett liv efter breeders tycker jag iaf. Finns det någon som vet hur det gått/går för hästar som gått breeders osv, hur det är med hästarna nu och hur går det för dem. Vet flera som gått topp i ex breeders /championaten men som sedemera stått med allehanda skador och inte presterat någon mer efter det. Är det meningen att hästarna ( 6-7 år) skall gå 130-140 hoppningar och sedan inte kunna prestera mera? Med tanke på att de tävlar i dessa klasser borde rimligt vis ryttarna hoppa högre på träning. Är detta logiskt?
Och till dressyren när man ser 4 åringar som ser ut som färdiga grand pixhästar, i en hög form, allt för hög för åldern.

Vill inte ha nån pajkastning utan vill bara höra andra här på bukefalos tankar och funderingar. Vad ni tycker och hur skulle ni utbilda era hästar och vilka mål är tänkta?

Sv: Hållbarhet och utbildning

Det viktigaste när man utbildar och sätter upp mål för sina unghästar är att se till individen. Det är långt ifrån alla 3-åringar som kan visas på 3-års, och långt ifrån alla som kan visas som 4-åringar. Tyvärr tycker jag ändock att man ser mycket outvecklade och hästar mitt i en växtperiod på dessa tillställningar. Det krävs en del jobb för att man ska få bra poäng på breeders och det är inte bara avslappnat hemma för att man ska få det, det krävs att man pushar hästen lite grann. Tyvärr är hela det svenska systemet uppbyggt på att man ska visa unghästarna. De hingstar som inte har tillräckligt med visade avkommor riskerar att nedvärderas, när det i verkligheten kan vara så att det är de avkommorna som växer mycket under den aktuella perioden.

Jag vet inte vad jag ska tycka och tänka om breeders etc, samtidigt som det är jättebra att de finns, så är det en farlig utveckling att rida in hästarna i yngre och yngre åldrar. Jag vill ha hållbarhet i mina hästar, av den anledningen att jag inte har råd att ha skadade och sjuka hästar hemma.

Jag hävdar dock att det är många 6-åringar som är redo för 1.20-1.30 klasser, men det är nog ännu fler som tyvärr inte alls är redo för de klasserna men där ryttaren/ägaren ändock försöker eftersom det är vid den nivån en 6-åring "ska" vara. Man måste se till individen och inte till årgången på avkomman!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 260
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 409
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII