Hållbarhet och träning för häst som inte tränats som yngre?

kickthecat

Trådstartare
Har just köpt en 7 årig häst (danskt halvblod) som hamnat lite på sidan. Han är otroligt snäll så hans uppfödare i danmark ( en äldre tant) sparade honom som sin egen promenadhäst. Så han har fram tills i år bara lunkat omkring i skogen, mestadels skritt. I dec 08 börjades han rida normalt.

jag vet att träning av unghäst är viktigt och att man förbereder skelett och mjukdelar för den påfrestningen den ska tåla, så det är såklart inte det bästa upplägget. Är det stor risk att han inte håller för hoppning som jag tänkt? eller är han endå så pass ung att med lugn igångsättning och försiktig matchning kan funka endå?

Nån som haft nåt liknande fall?
Hästen är ganska stor, nästan 1.70, just nu dåligt musklad och dåligt hull. Mamman har gått svår hoppning och han har helsyskon i danmark som också gör det. han hoppar själv väldigt bra och har en otroligt bra inställning till hinder och arbete.

tips och ideer?

Sv: Hållbarhet och träning för häst som inte tränats som yngre?

Jag köpte också min häst som nästan oriden 7-åring. Det var två år sedan och vi har haft två kotledsinflammationer, om det beror på att han inte tränats speciellt mycket innan jag köpte honom eller något annat vet jag inte men jag ser honom som en ”vanlig” vuxen häst men att jag tar korta pauser på 2-7 dagar då han får vila eller bara skrittas ut. Han skulle säkert kunna ha längre viloperioder men han verkar inte trivas med att vila egentligen.
Kanske kan ”våra” hästar jämföras men en som varit skadad en längre tid och måste byggas upp från grunden? Jag tror inte en äldre, outbildad häst behöver samma mentala pauser som en unghäst även om de såklart också behöver smälta det de lärt sig.
Det är lätt (känner jag) att man blir lite stressad över att hästen borde ha kommit längre i sin utbildning, t ex finns det ju 4-5 åringar som är på samma nivå som min 9-åring! Men låt det ta tid, visst ligger man några år efter men jag tror det straffar sig om man har för bråttom.

Det här kanske inte var så mycket konkreta tips egentligen men det kanske hjälper lite iaf. Om inte så hoppas jag att någon annan klok person har bättre tips som även jag kan sno åt mig :laugh:

Köpte min även som 7 åring, dock helt oinriden. Började som man gör med alla unghästar. Har varit mycket nogrann med att rida på varierat underlag. Första året red jag INGET på verken ridbana eller i ridhus. Tänkte inget speciellt på hållbarheten direkt men oftast får ridhästar förslitningar pga. ensidig träning och det har jag alltid i tankarna.

Min häst har aldrig haft problem med någon led i hela kroppen. Har jätte fina och starka ben.

Rid lite lätt på asfalt brukar annars vara bra för att stärka lederna, dock får man börja försiktigt.

... fast att rida på varierat underlag kan ju lika gärna inkludera ridhusets underlag då det är där hästen kommer tillbringa sina tävlingsdagar... Min treåring reds i ridhus och på bana just för variationens o miljöns skull men mest ute i skog och mark.

TS - skulle se den som nån skrev; långtidsskadad och under igångsättning. Helt anspråkslöst men försök få en god form på den så att den bär dig korrekt. Ta kontakt med skicklig tränare.

det tror jag inte är någon fara. så länge du kommer i håg att han utbmässigt och muskelmässigt är som en 3 åring! dvs du får ta det väldigt lugnt och bygga upp honom långsamt, precis som man gör med en oinriden häst.

det tror jag inte är någon fara. så länge du kommer i håg att han utbmässigt och muskelmässigt är som en 3 åring! dvs du får ta det väldigt lugnt och bygga upp honom långsamt, precis som man gör med en oinriden häst.

Ungefär vad jag tänkte skriva.

Köpte fö min som helt oinriden 9-åring, hade bara gått i hagen de senaste 6 åren. Red in henne som vilken unghäst som helst, fast över lite längre tid...nu är hon 12 och går att rida helt normalt, och har (peppar peppar) inte varit skadad någon gång.

Låter ju bra iallafall, tror inte att det ska vara några större problem om man är försiktig, har ingen brådska så det får ta den tid det tar. En "betydande" person på min ridklubb som tyckte att "Han kommer vara halt 3 gånger innan han musklat sig klart..."
Bra hjälp har jag och jag har själv både pluggat och jobbat med hästar. Men ju mer man vet dessto mer ideer har man och det finns så många sätt att göra allt på, så det är ju intressant om nån haft liknande hästar.

Min häst reds in som 6-åring enligt de uppgifter jag fått. De tog sig gott om tid då de gjorde det.
Idag är han 26 år och fortfarande igång. Hemligheten med en hästs hållbarhet upplever jag mycket är balansen. Rider man hästen i balans så den inte hänger i skelettet någonstans utan bär sig balanserat med mer vikt bak så håller de. Och ser man till att låta hästen få tid vid igångsättningar om den vilat eller när den är grön så håller den.

Nån fler som har några tankar och ideer?

*suck* om folk bara slutaded hänga upp sig på åldern och vad den bör kunna i den och den åldern så skulle de flesta hästar hålla mycket längre än de gör idag.

Har du en 7 åring som har varit igång ett år så står den på den nivån ;) alltså gör som du skulle ha gjort med alla andra hästar som har varit i gång i ett år. Kräv inte mer bara för att den är äldre. Och det är billshit att hästar går sönder snabbare för att de är äldre ofta är det tvärt om ifall ryttaren har en hjärna som den använder och inte tittat sig blind på en siffra.

En häst som blir halt 3 gånger innan den är musklad har en :angel::angel: till ryttare på ryggen. Om man bara lyssnar och känner efter vad sin häst klarar av så kommer den att hålla. MEN om man driver på och tror att den ska klara hur mycket som helt bara för att den är si och så gammal. Så bäddar man för trubbel.

Som du själv skriver: jag vet att träning av unghäst är viktigt och att man förbereder skelett och mjukdelar för den påfrestningen den ska tåla
Det är inte bara unghästen det är viktigt på utan det spelar ingen roll NÄR du börjar träningen av din häst det tar lika lång tid att bygga upp stamina i benen och stärka skelett och senor/ledor.

Det största felet många gör är att de tränar upp musklerna men glömmer senor m.m tar längre tid på sig för att tränas upp och då har du en häst som blir halt = musklerna är starkare än vad det andra är ;)

du har så rätt så:). Har du nån koll på hur mycke längre tid det tar för senor och ligament kontra muskler? Inte en siffra alltså utan mer om det går att läsa sig till, typ veterinärstudie eller fakta.

du har så rätt så:). Har du nån koll på hur mycke längre tid det tar för senor och ligament kontra muskler? Inte en siffra alltså utan mer om det går att läsa sig till, typ veterinärstudie eller fakta.

Vad jag hittade inne på Agrias sida var det här: Det tar drygt två år av konsekvent träning för senor och skelett att nå full styrka

och det spelar ingen roll vilken ålder hästen är i när man startar det tar tid :)
Muskler kan du träna upp till full styrka på några månader, exakt hur många kan jag inte svara på.

Länk till Agrias sida http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2633

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II