Sv: hållbarhet galoppörer vs halvblod?
Här kommer veckans längsta (?) inlägg:
Fullblod och halvblod råkar ofta ut för väldigt olika sorters skador, tycker jag. (Och en del samma lika, förstås.) Men ett fullblod som håller för galopplöp håller med största sannolikhet även som ridhäst. Däremot skulle jag inte påstå att en häst som håller för t.ex. fälttävlan även skulle hålla för galopplöp, eftersom påfrestningarna på kroppen är väldigt annorlunda.
Det är förhållandevis många världen över som låter sina fullblods-unghästar gå i en hage fram tills inridningen börjar, precis som många med andra raser gör. Men det som framförallt spelar roll för den framtida hållbarheten är nog
hur man rider in dem och
hur man tränar dem den första tiden. Kör man på till 100 procent från början så har man nog inte tänkt så värst långsiktigt, vilket ibland märks på fullblod som startat med bra resultat som 2-åringar, men som sedan inte kunnat fortsätta på samma sätt. (Det behöver inte alltid ha med träningen att göra, men ibland som sagt.) Samma med en del halvblod som matchas för 3-årstester m.m. och lyckas bra i början men som sedan fallerar. Så när man börjar träna, oavsett när i hästens ålder det är, så finns det ju vissa saker att ta i beaktande för att ge hästen en skadefri (eller så skadefri som möjligt) framtid.
Att hitta ett skadefritt fullblod är nog inte lättare än att hitta ett skadefritt halvblod. Eftersom hästar inte kan prata så vet man ju aldrig om det finns spänningar, smärtor, överansträngningar m.m. Men generellt så är det väl ett säkrare kort att investera lite mer pengar än man behöver ge för de allra billigaste hästarna. En häst för 10.000:- kan förvisso vara hur fräsch som helst, medan en häst för 100.000:- kan ha både en och två skavanker, men
generellt brukar det nog vara tvärtom. (Eller?) Så upplever jag det i alla fall.
Det finns ingen universalmetod som garanterar en hållbar häst, men om man undviker att skifta väldigt snabbt mellan ingen träning och maxträning, samt alltid ger hästen bästa tänkbara foder, hovvård och allmänvård så har man i alla fall gjort vad man har kunnat. Ökad förståelse för hur hästens kropp och själ fungerar är nåt jag har efterlyst på ridskolor m.m. i "alla år", men tyvärr är det sällan det lärs ut så mycket om anatomi, etologi och foderlära m.m. Så en häst som har vilat mycket är
inte tillräckligt tränad för att gå ut och tokgaloppera tre dagar i rad, och en häst som tränar regelbundet behöver vila och foder som är noga avvägt efter behov. Att träna 7 dagar i veckan är inte heller någon hit, eftersom kroppen inte hinner återhämta sig då. Det är nog mycket såna saker som gör att många hästar skadas och får förslitningar, de är helt enkelt övertränade/undernärda. Även om det inte syns utanpå så kan skelett och leder vara påverkade av träningen och fodret.