hållbarhet galoppörer vs halvblod?

E

Emmainc

En fråga till er bukemedlemmar,

Anser ni att fullbloden som tränats blir hållbarare än halvblod( som vad jag uppfattar mest bara går i hage, och om de har otur en lerig rasthage tills de börjar ridas)?

En till fråga, hur ska man gå tillväga, var ska man leta, för att hitta ett pensionerat fullblod som är fräsch o hållbar? Jag är så trött på halvblod med diverse diffusa smågrejor i kropp o ben.

Om nån vill berätta hur ni tycker man gör för att få en hållbar häst skulle jag också bli jätteglad!

Sv: hållbarhet galoppörer vs halvblod?

Här kommer veckans längsta (?) inlägg:

Fullblod och halvblod råkar ofta ut för väldigt olika sorters skador, tycker jag. (Och en del samma lika, förstås.) Men ett fullblod som håller för galopplöp håller med största sannolikhet även som ridhäst. Däremot skulle jag inte påstå att en häst som håller för t.ex. fälttävlan även skulle hålla för galopplöp, eftersom påfrestningarna på kroppen är väldigt annorlunda.

Det är förhållandevis många världen över som låter sina fullblods-unghästar gå i en hage fram tills inridningen börjar, precis som många med andra raser gör. Men det som framförallt spelar roll för den framtida hållbarheten är nog hur man rider in dem och hur man tränar dem den första tiden. Kör man på till 100 procent från början så har man nog inte tänkt så värst långsiktigt, vilket ibland märks på fullblod som startat med bra resultat som 2-åringar, men som sedan inte kunnat fortsätta på samma sätt. (Det behöver inte alltid ha med träningen att göra, men ibland som sagt.) Samma med en del halvblod som matchas för 3-årstester m.m. och lyckas bra i början men som sedan fallerar. Så när man börjar träna, oavsett när i hästens ålder det är, så finns det ju vissa saker att ta i beaktande för att ge hästen en skadefri (eller så skadefri som möjligt) framtid.

Att hitta ett skadefritt fullblod är nog inte lättare än att hitta ett skadefritt halvblod. Eftersom hästar inte kan prata så vet man ju aldrig om det finns spänningar, smärtor, överansträngningar m.m. Men generellt så är det väl ett säkrare kort att investera lite mer pengar än man behöver ge för de allra billigaste hästarna. En häst för 10.000:- kan förvisso vara hur fräsch som helst, medan en häst för 100.000:- kan ha både en och två skavanker, men generellt brukar det nog vara tvärtom. (Eller?) Så upplever jag det i alla fall. ;)

Det finns ingen universalmetod som garanterar en hållbar häst, men om man undviker att skifta väldigt snabbt mellan ingen träning och maxträning, samt alltid ger hästen bästa tänkbara foder, hovvård och allmänvård så har man i alla fall gjort vad man har kunnat. Ökad förståelse för hur hästens kropp och själ fungerar är nåt jag har efterlyst på ridskolor m.m. i "alla år", men tyvärr är det sällan det lärs ut så mycket om anatomi, etologi och foderlära m.m. Så en häst som har vilat mycket är inte tillräckligt tränad för att gå ut och tokgaloppera tre dagar i rad, och en häst som tränar regelbundet behöver vila och foder som är noga avvägt efter behov. Att träna 7 dagar i veckan är inte heller någon hit, eftersom kroppen inte hinner återhämta sig då. Det är nog mycket såna saker som gör att många hästar skadas och får förslitningar, de är helt enkelt övertränade/undernärda. Även om det inte syns utanpå så kan skelett och leder vara påverkade av träningen och fodret.

Tack så mycket för ditt svar:)

Det du pratar om ang hållbarheten känner jag till, och har alltid varit mycket noga med att räkna foderstat, träningschema med mycket uteridning (rider gärna "dressyr" ute o kanske 1-2 ggr i veckan på bana, hoppar 1 g/vecka), noga med underlaget, o ändå fick min ponny kotledsinflammationer (dock märktes de bara på böjprov) o stora hästen var aldrig halt men ständigt småskit som stora gallor o jag hade ut equiterapefter o provade ut sadlar o kolllade tänderna, o red med vikter fram för att hon var mer musklad i ena sidan. Jag känner verkligen att jag tar åt mig av vad kvalificerade hästmänniskor tycker och försöker lära mig mera hela tiden, men vet fortfarande inte hur man ska få en hållbar häst.

Det enda jag känner saknas förutom det jag redan gjort är att se till att nästa häst har ansträngts i tidig ålder, som jag läste om i ridsport för några år sedan. Dvs föl som gick i enorma hagar med sina mammor o kom in på kvällarna för att kollas över o på vägen fick skutta över små stockar, gå över diken etc.

Man vet ju aldrig om fölen faktiskt bara stått i en lerig rasthage utan möjlighet att röra sig och utsätta skelettet för den belastning den behöver för att stärka sig. Det var därför jag började fundera på om galoppörer har förutsättning att hålla bättre.

Gisburne, utveckla gärna på vad du tycker man behöver ta i beaktande vid inridning o första tidens träning.

Gärna mera idéer och åsikter!!

Senast ändrad av en moderator:

En sak som börjar bli allmän kännedom är ju att halvbloden ofta avlas för att bli så stora som möjligt, och att det inte alltid är förenligt med hur hästens kropp är uppbyggd.

Huruvida man väljer att tro på det eller inte är upp till en själv, men jag har läst mig till följande; när hästen som art hade utvecklats till att äta gräs, ha fyra hårda hovar och såg ut som hästar gör idag, så var den mycket mindre än dagens sporthästar och vägde därför mycket mindre. Dess kropp mådde bäst av en vikt uppemot 300 kg. (Återigen, det är något jag har läst och eftersom jag inte är forskare själv så kan jag inte bekräfta det på något sätt.) Många halvblod väger idag runt 600-900 kg, vilket är 2 till 3 gånger så mycket som "urhästen". (Och ja, "urhästen" har haft många skepnader, beroende på när i utvecklingen vi väljer att titta på den.) Det jag har läst pekar på att hästar som väger så pass mycket oftare får förslitningar och smärtor i bäckenet, ryggen, bogen och förstås benen. De är helt enkelt för tunga för sina egna kroppar, hur det nu är möjligt. Det gäller förstås inte bara halvblod. Fullblod å andra sidan väger sällan mer än 550 kg, oftast mycket mindre.

Jag tar inte ställning för eller emot, egentligen, men att hoppa en häst på 800 kg över hinder på 150 cm kan jag tycka är snudd på vansinne. Det brukar ju gå bra ett tag, men sen kommer skadorna och de där "spöksymptomen" som inte riktigt går att sätta fingret på. Det baserar jag på alla år som jag jobbat i hopp- och dressyrstall, kontra åren i galoppstall. Såna konstiga skador, som ingen riktigt vet vad de är, har jag nog aldrig sett bland galopphästar. Där brukar skadorna vara mer konkreta; senan ÄR trasig, carpus HAR en fraktur, etc. Men jag kan förstås ha väldigt intetsägande erfarenheter, som inte följer normen, vad vet jag? :crazy:

Jag vill inte påstå att alla halvblod är för tunga och klumpiga och att alla kommer skada sig, men det tåls att tänka på tycker jag, att vikten kanske spelar roll för hållbarheten?

Om jag räknas som "kvalificerad hästmänniska" vet jag inte, men jag försöker snappa upp nya saker lite här och där och sen lägger man väl ihop två och två. Ibland blir det rätt, ibland inte. ;)

Vad man ska tänka på vid inridning m.m.? Det är fakta att en hästs kropp behöver fysisk stimulans redan från tidig ålder för att hålla länge och utvecklas åt rätt håll. Så om ett föl t.ex. blivit sjukt eller skadat sig tidigt och fått stå i box med mamma i flera månader så skulle jag dra öronen åt mig lite. Fölen behöver röra på sig, på varierat underlag, för att stärka sina gaffelband, leder, muskler etc. Så att hålla dem inne, oavsett anledning, tycker jag är att skapa sig problem. Ibland måste man, förstås, men ändå.

Att sätta igång hästen tidigt är inte fel, men innan skelettet vuxit färdigt så är det ingen höjdare att belasta hästen för mycket. Så när man jobbar med unga hästar bör man väl hela tiden ha i bakhuvudet att de är "bebisar" och man kan inte bara sitta upp och börja galoppera, om du förstår vad jag menar? Kroppen behöver tid på sig att växa klart, stärka sig och bygga rätt muskler för den träning som man avser att ägna sig åt.

En hel del halvblod (och andra sporthästar) tränas väldigt tidigt inför den gren som ägaren vill syssla med, t.ex. hoppning. Det är som sagt inget fel med stimulans under uppväxten, men att löshoppa ettåringar flera gånger i veckan tills de löddrar av svett tycker jag är direkt fel. I alla fall om man vill att hästen ska hålla länge och behålla glädjen i träningen. Att löshoppa då och då för att vänja ettåringen vid bommar och hinder är en sak, men att utsätta dem för så pass extrem träning flera gånger i veckan ringar illa med vad jag har läst/hört om hästars växtstadier m.m. Men återigen, jag har bara lagt ihop två och två och kommit fram till att vissa saker är bra och andra inte. Att hoppa en åring så mycket låter fel i mina öron, även om hoppningen som sådan är bra i rätt mängd. Det är ett vågspel!

Att hålla i tanken att det tar ca 3-4 månader för skelettet att ikalkas ordentligt, från det att hästen stått i vila tills den är tillräckligt stark för att tränas regelbundet, är också bra. Alltså, det tar så lång tid innan kroppen är van vid träning. Jag läste nyligen i en hästtidning, tror det var "Häst & Ryttare", att man bör skritta sin häst minst en vecka efter sommarbetet innan man börjar rida som vanligt. En vecka?! Nej du, det är alldeles för kort tid om hästen vilat hela sommaren. Skritten är förvisso en underskattad gångart, som de flesta hästar troligen skulle behöva mer av varje dag, men en vecka räcker inte.

Nu har jag svamlat nog för en hel månad tror jag! :o

Har du sett/hört talas om folk som löshoppar ettåringar flera ggr i veckan? Det låter ju helt befängt, kan det verkligen förekomma?

Det du säger att hästar behöver stimulans från tidig ålder för att hålla stämmer ju med den artikeln jag läste om hur fölen går i stora kuperade hagar, ett sånt föl skulle jag vilja ha:)

till sist, hur lång vila räknar du det som om det tar 3-4 månader innan skelettet är ikalkat nog? Skulle denna nivån alltså gå ner o behöva byggas upp igen om en vuxen häst ställs av ett antal månader eller gäller detta unghästar? Att skelettet behöver påfrestning för att hålla har jag hört, det gäller ju människor med benskörhet också som blir tvungna att träna för att hjälpa sitt skelett, men just detta förstod jag inte riktigt, hur menar du?

Vad kul att prata med ngn som är intresserad och insatt :D

Jodå, det förekommer att så unga hästar tränas hårt, vilket jag som sagt inte tycker är bra. (Men det är ju min högst personliga åsikt, och jag är ju ingen forskare på ämnet...)

I min mening så bör alla hästar som inte kan räknas som tränade få en ordentligt igångsättning under 3-4 månader med mycket skritt redan från början, successivt en del trav och till sist galopp. Har hästen till exempel gått på sommarbete i några månader, kanske från juni till augusti, så tycker jag definitivt att man bör "börja om" så att säga. Samma med unghästar som precis ridits in. Det har bland annat att göra med gaffelbanden, som "styr" hur hållbara senorna är. Svaga gaffelband kan vara en orsak till senskador. Själva senorna kan man inte påverka, och därför är det extra viktigt att gaffelbanden (dvs. där senorna fäster vid skelettet) får stärkas under lång tid så att senorna inte skadas. Skelettet blir också starkare (ikalkning) ju mer det utsätts för stimulans. Och det är framförallt den processen som tar 3-4 månader, och under den tiden är det viktigt att man inte överanstränger hästen eftersom skelettet inte är tillräckligt starkt. Hellre alldeles för "tam" träning än för mycket i början.

(Med otränade hästar brukar jag börja med en till två veckor med ca. 30 minuter skritt och 1-2 minuter trav. Sen utökar jag första månaden till ca 30 minuter trav, sammanlagt under hela ridturen, och ungefär dubbelt så mycket skritt. Och jag travar aldrig mer än 10 minuter i taget. Det är ju inte särskilt hård träning, men en alldeles lagom inledning för en otränad hästkropp.)

Varierat underlag och varierad träning är A och O för en hållbar häst, tycker JAG. Att rida både på mjuk sand eller gräs och asfalt eller grusvägar hjälper till att stärka kroppen. Musklerna vill sällan ha likadan träning två dagar i rad, så det är också bra att variera övningarna. Det betyder inte att man kan träna på sidvärtsrörelser ena dagen och piaffer andra dagen, utan variera ordentligt. Hoppning, voltarbete, cantring (galopp i olika tempon), travrundor, klättring, körning om man har möjlighet, you name it. Variera tempot också, lägg volter runt träd i skogen och hoppa över låga stockar m.m. Ju mer man varierar träningen, desto mångsidigare blir ju hästen. :)

Tihi, ja, intresserad är jag definitivt, och lite insatt, men jag är som sagt inte forskare eller så. Det mesta har jag läst mig till i böcker och på nätet, samt hört på föreläsningar och kurser.

de nya rönen från vetenskapen säger att det är viktigt att ge hästen impuls från snabbarbete tidigt för att anpassa hästen till framtida påfrestningar, dvs en 2 åring behöver gå 100-200 m fort i februari för att vara klar i maj/juni då de första löpen för 2åringar går
tidiga korta snabbarbeten förebygger skenbensömhet och andra problem - obs korta ska det vara, 5-6 mån före 1a start, häst som vilat mer än 2 mån har tappat skeletthållarhet behöver även gå korta snabbjobb tidigt, långa skrittpass ger troligen inget
mycket myter florerar men vetenskapen har faktiskt ett svar här!

Jag håller med om allt du säger:)

Men när det gäller unghästar hur tänker du med ridningen då? Hur många dagar i veckan och vilket sorts arbete?

Som vi tänker nu rids 3,5 åringen 3 ggr, ut med mest skritt men även trav o kort bit galopp i båda galopperna, och kort stund i paddock en gång i veckan. Ska förberedas till 4årskvaliteten nästa höst.

Denna studie verkar ju väldigt intressant, var kan man få tag i den?

lärde mig när jag gick steg 3 kursen - cecilia lönell har gjort en hel del studier i ett projekt med engelska forskare, jag har följt litteraturen själv - det finns flera rapporter om det, jag var även på en konferens i england 2005 som tog upp det här

kolla länkarna:
bäst är troligen
http://www.hblb.org.uk/sndFile.php?fileID= 10 -

men kolla även
http://www.backyardracehorse.com/BYBookExcerptsTheInf.html
http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/hrs6290
http://www.horseandhound.co.uk/horsecare/1370/33980.html

Intressant! Tack för länkarna:)

Har iofs mer med halvblod att göra, och kanske inte så mycket din grundfråga, men jag var på föreläsning av en viss Tibblin -99 (utvecklingen går framåt, så det kan nog finnas helt nya rön...). Han rekomenderade att man INTE red 3-åringen 3 dagar i veckan, utan varje dag, men MYCKET kort, till brevlådan och tillbaka som han uttryckte det.

Detta har jag gjort med mina unghästar, det har fungerat ypperligt när det gäller de som blivit ridhästar. De har fått en regelbunden vilodag/v och ibland någon extra, samt vilat i flera lite längre perioder då o då.

Mitt nästa projekt är en fullblodsåring som är sent född (juni -06). Honom har vi börjat med från marken, men han kommer inte att ridas in förrän efter årsskiftet då jag är gravid. Kommer göra grunderna själv, så att han kan skritta, trava, galoppera, och är styrbar, men sedan får någon annan ta över då min licens inte tillåter att jag tränar 2-åringar. Jag tror på att ge honom en intensiv period på banan med startboxar, jobb osv, för att sedan åter komma hem till landet och ta det lugnt. Har inga planer på att han ska startas som 2-åring, men OM han är mogen så gör vi det så klart!

Ursäkta om jag inte helt höll mig till ämnet...:angel:

Självklart måste hästen vara förberedd för sitt liv som galopphäst! Men man kan inte gå ut och galoppera/snabbjobba utan en grund att stå på, det håller ingen häst för. Och det är det som jag har skrivit om i den här tråden, det förebyggande och förberedande arbetet. Jag menar givetvis inte att man bara ska skritta hästen fram till kvalet och sedan galoppera för första gången när man hoppar ur startboxarna. ;)

Att man måste jobba hästen hårt tidigt för att den ska klara sig senare är egentligen en rätt "gammal vetenskap". Men som sagt, utan starka ligament och gaffelband så håller inte en så pass ung häst för snabbjobb.

Jag tror helt och fullt på att man bör "utsätta" unga hästar för alla möjliga "psyktest" ända från födseln och egentligen hela livet. Ju fler IKEA-kassar, färgglada brevlådor, presenningar, traktorer och hönsgårdar hästen får se, desto mindre bryr den sig. Med mina unghästar (det har blivit en del "genom åren") så har jag alltid jobbat mycket med miljöträning och allehanda upplevelser som kan tänkas skrämma orutinerade individer. Det tycker jag borgar för en trygg häst som inte räds lite ståhej och brummande fordon m.m. Men för musklernas skull är det ju inte bra att jobba för mycket fysiskt, framförallt inte flera dagar i rad. Så längre än till brevlådan skulle jag nog inte rida heller! :D

Bo Tibblin känner jag till, men vem är Viss Tibblin? :p

Jag håller med om allt du säger:)

Men när det gäller unghästar hur tänker du med ridningen då? Hur många dagar i veckan och vilket sorts arbete?

Som vi tänker nu rids 3,5 åringen 3 ggr, ut med mest skritt men även trav o kort bit galopp i båda galopperna, och kort stund i paddock en gång i veckan. Ska förberedas till 4årskvaliteten nästa höst.
Det beror helt och hållet på ras, stam och individens mognad. Med mina ponnyer, som ju utvecklas mycket senare än t.ex. fullblod, så har jag i 3-årsåldern arbetat mycket med mental förberedelse (se svar #15) och rätt lite fysiskt. Mitt 3-årssto (shetland) kördes in i våras och ska sättas igång igen lite smått nu på hösten, men hon är dräktig också så hon blir "sinkad" i sin träning bara därför. Men i våras jobbade jag 2 dagar i veckan med inkörningen och pysslade med miljöträningen varje dag till och från hagen. (Gå/stå på plastinklädda lastpallar, hjälpa till att backa in vagnen på sin plats, gå med och hämta saker och så vidare.) När jag körde henne så var vi ute max en halvtimme och skrittade mest, men travade kanske 5 minuter sammanlagt. (Någon minut i taget.) Målet då var ju inte att få upp något flås eller bygga muskler, utan att vänja henne vid vagn och att kunna dra den i alla gångarter.

Jag tycker inte att det du gör med din 3,5-åring nu låter för tufft, inte alls. Men en sak som många verkar glömma när de börjat träna sina hästar i t.ex. dressyr är att de travar nästan oavbrutet i många minuter. Är hästen bara van att trava någon minut i taget under uteritterna så är den ju inte stark nog att trava runt, runt, runt i en kvart. Säger inte att du gör så, men jag har sett en hel del som gör det med sina unghästar. Ibland är det svårt att komma ihåg att en väldigt mogen unghäst faktiskt bara är en bebis (eller nästan i alla fall!) men man får hitta på sätt att påminna sig själv.

jag känner nästan att jag är för medveten om henne som bebis att jag måste säga till mig själv att sätta mig upp o rida ordentligt, alltså inte fastna i fällan att titta vad man håller på med, utan känna efter som jag alltid gör annars i dressyren, o när jag påminner så går hon ju också som en "riktig" häst, och då kan jag genast avsluta:) jag tänker också på att inte göra ngt för mkt, utan vi går i båda varven o fattar båda galopperna, sen är det nog. Under det korta arbetet har hon oftast hittat sig själv och slappnat av o går med g fin eftergift naturligt. Däremot ute är hon ständigt på helspänn för allting, ständigt redo att stanna...har en annan tråd där jag ber om råd med det. Det som kommit fram är sällskap, mer från marken som tömkörning. Sällskap går inte att fixa varje gång, och promenader o jobb från marken har ägaren gjort massor av sen hon var bebis och hästen gör likadant för ägaren som för mig... så jag vet inte riktigt vad som bör göras... kanske bara tiden kommer lösa det. jag låtsas som ingenting o manar glatt på henne, o säger åt på skarpen om hon tvärstannar, kan ju bli farligt.

Tja, nu kom jag också helt ifrån ämnet:)

av egen erfarenhet säger jag som så:

I dagsläget är fullblodet mer hållbart än halvblodet.

Fullblodsavel tänker man inte bara pengar nu utan upptäckt att det finns en ridmarknad också och man avlar bort dåliga fötter och nippriga nerver!

Halvblodsaveln går däremot utför..... hästar som inte ens är ridna åker in och ut på klinik och blir sprutade i benen... sorgligt

För att ytterligare gå ifrån ursprungsämnet, vad sjutton beror det på om unghästar som knappt gör ngt alls ändå är galliga/svampiga i kotorna bak?? Uteslut foder och överansträngning, vad kan det bero på??

Galliga kotor: för lite aktiviering/ rörelse, lösa benbitar/ felaktig foderstat.......för att ta några exempel.
Nin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka