Hållbarhet cutting`och reininghästar?

@Sporthorse kul att du finner svaret användbart .

Ang frågor om vem det gäller osv så är det nog lämpligare att isåfall ta det via pm om vi ska både hålla oss till forumregler och respekt för att personer inte bör diskuteras i tredje person osv :)
Ja, det var ett väldigt bra svar! Och nu har jag hittat en mycket intressant sida: https://www.aqha.com/museum/

Efter att ha kollat flera kända hästar så inser jag att westernhästarna på den listan faktiskt sällan rids speciellt många år!! Hittade en hingst som tävlade cutting, inte isabellen jag letade efter i Sverige, men med liknande namn. Den tävlade enbart 8 gånger innan han pensionerades... Och under den tiden har den kammat hem nästan allt. Hur är det möjligt? Samma sak på den häst som redan vid 3 års ålder vunnit det mesta? Helt galet, tycker jag. Det är verkligen snabba ryck inom amerikansk western.

edit: ser nu att kapplöpning ofta är en tidigare karriär på många quarterhästar i USA, och redan vid 2 års ålder tävlas det. Väldigt mångsidig häst.

Ja, det var ett väldigt bra svar! Och nu har jag hittat en mycket intressant sida: https://www.aqha.com/museum/

Efter att ha kollat flera kända hästar så inser jag att westernhästarna på den listan faktiskt sällan rids speciellt många år!! Hittade en hingst som tävlade cutting, inte isabellen jag letade efter i Sverige, men med liknande namn. Den tävlade enbart 8 gånger innan han pensionerades... Och under den tiden har den kammat hem nästan allt. Hur är det möjligt? Samma sak på den häst som redan vid 3 års ålder vunnit det mesta? Helt galet, tycker jag. Det är verkligen snabba ryck inom amerikansk western.

edit: ser nu att kapplöpning ofta är en tidigare karriär på många quarterhästar i USA, och redan vid 2 års ålder tävlas det. Väldigt mångsidig häst.
Undrar lite över hur du fått det till att quarterhästar tävlas i galopp ??? Och öht i sammanhanget hur de tränas/tävlas i raining/cutting elit ? Jag förstår inte hur du menar nu ????

Undrar lite över hur du fått det till att quarterhästar tävlas i galopp ??? Och öht i sammanhanget hur de tränas/tävlas i raining/cutting elit ? Jag förstår inte hur du menar nu ????
Det står under Hall of fame (sidan jag länkade till) på ganska många kända hästar att dessa gått på kapplöpningsbanan tidigare. Jag har läst på flera hästar och många tycks ridas in och tävlas redan som tvååringar, går några år som tävlingshästar för att sedan tas i pension och enbart användas i avel. Tex

Det står under Hall of fame (sidan jag länkade till) på ganska många kända hästar att dessa gått på kapplöpningsbanan tidigare. Jag har läst på flera hästar och många tycks ridas in och tävlas redan som tvååringar, går några år som tävlingshästar för att sedan tas i pension och enbart användas i avel. Tex
Fast va ? Sen när går quartrarna löp ?
Utifrån din tråd och allmänt ?

Det står under Hall of fame (sidan jag länkade till) på ganska många kända hästar att dessa gått på kapplöpningsbanan tidigare. Jag har läst på flera hästar och många tycks ridas in och tävlas redan som tvååringar, går några år som tävlingshästar för att sedan tas i pension och enbart användas i avel. Tex står det följande "After earning $577,652 in just eight shows, Smart Little Lena was retired to the breeding shed." https://www.aqha.com/museum/hall-of-fame/horses/s/smart-little-lena/ Hästen var f.ö född 1979 och hade redan som treåring vunnit en stor cutting tävling som jag förstår det. Efter bara 8 tävlingar gick hästen i pension.

En annan hingst i Hall of Fame var ett fullblod och som info står det "By the time of his death in 1983, Azure Te was the all-time leading Thoroughbred sire of racing Quarter Horses"

Racing/kapplöpning återkommer på många andra kända hästars tidigare karriärer. Bland annat här: Coppola sent the young stallion to trainer Dean Landers, who put him on the race track as a 3-year-old. Unfortunately, the horse shin-bucked and was limited to the show ring.
https://www.aqha.com/museum/hall-of-fame/horses/c/coys-bonanza/

och här:

Simply put, Dash For Cash defined Quarter Horse racing from the time he stepped onto the track in March 1975 until euthanized due to complications of equine protozoal myeloencephalitis at the 6666’s Ranch in Guthrie, Texas, in May 1996.

In between those dates, he charted a brilliant dual career as a racehorse and sire of racehorses.

https://www.aqha.com/museum/hall-of-fame/horses/d/dash-for-cash/

Merrick decided to run Easy Jet in a yearling race at Blue Ribbon Downs in Sallisaw, Oklahoma. The big colt won with daylight between him and the second-place horse.

This was the beginning of an illustrious racing career

https://www.aqha.com/museum/hall-of-fame/horses/e/easy-jet/

osv

Men det har ju inget att göra med trådens ämne utan blir ju nu en helt annan tråd/ ämne isåfall utifrån det ? Inga raining/cutting hästar elit har ju alls att göra med detta ?
Både ja och nej, nu läste jag på hall of fame ifs, så det är många äldre hästar där, men där hittar man bla reininghästar som haft en tidigare karriär som just kapplöpningshästar, vilket förvånade iaf mig!

Både ja och nej, nu läste jag på hall of fame ifs, så det är många äldre hästar där, men där hittar man bla reininghästar som haft en tidigare karriär som just kapplöpningshästar, vilket förvånade iaf mig!
Det finns ingen Quarter löpning i USA sen decennier som kan appliceras på din fråga om hästarna som tävlas i reining/cutting .
Så jag blir väldigt förvånad som sagt att detta skulle ha med din tråd/fråga att göra i sammanhanget :)

Det finns ingen Quarter löpning i USA sen decennier . Så jag blir väldigt förvånad som sagt att detta skulle ha med din tråd/fråga att göra i sammanhanget :)
Okej, då var det kanske inte så aktuellt längre :)
Ja, äldre hästar har egentligen inte någon betydelse idag eftersom kunskapen och ridningen har förbättrats sedan dess.
Jag blev ganska chockad flera gånger om av att läsa historien bakom hästarna på hall of fame. Inridna vid 1 och tävlade redan vid 2 års ålder flera utav dom. Vissa reds bara i 3 år osv. Sen stod det inte orsaken till så snar pension, men jag kan nog gissa.

Det finns ingen Quarter löpning i USA sen decennier som kan appliceras på din fråga om hästarna som tävlas i reining/cutting .

Mjo, Quarterlöp finns fortfarande i allra högsta grad. Eller menar du att hästarna inte används till något annat efter racingkarriären?
Och att racinghästar har korta karriärer är väl inget märkligt... Men håller med om att man inte ska blanda äpplen och päron, racing är inte reining eller cutting.

Om man kollar på de hästar som placerade sig i topp på EM i reining i somras ser man att vinnaren var född 2008 (så 7 år), tvåan 2007, längre ner i listan finns en hög födda 2002 (alltså 13 år). Så att "alla" reininghästar skulle vara slut och förstörda vid åtta år ålder känns som en väldigt förenkling. EM måste väl ändå klassas som hög nivå, eller?

Kollar man igenom artikeln jag länkade står det att de vanligaste skadorna är hältor av diverse slag. Synd att det inte står något om uppskattad frekvens.. Och som sagt, en stor anledning till att hästar försvinner är att hästägaren (som betalar massor med pengar till en tränare) säljer hästen eller tar den ur träning efter ett par framgångar för att tjäna lite mer pengar i avelsboxen. Det är stora pengar inblandade så hästen är som en investering (inte ovanligt att hästägaren inte själv är särskilt intresserad av hästar eller ridning) som ger maximal avkastning i avel. Hästen är fortfarande hel och fräsch, men ägaren väljer att plocka den ur tävling när den är på topp och istället satsa på avel.

Vill tillägga att jag tror att skador är betydligt vanligare på min nivå än på elithästarna. Om man tittar på lite youtube-filmer ser man stor skillnad på ett proffs tävlingstopp och en grassroot som stoppar. Bland de lägre nivåerna ser man mycket dragande i bett och hästar som stannar med spikraka framben och huvudet högt, medan många av proffsen stannar för lång tygel, "travande" framben och låga huvuden..
Det är riktigt intressant, kan verkligen rekommendera att kolla på lite slow mo-filmer!

@sthu jag menade att inga raininghästar som tävlas på elitnivå har tävlat löp innan, och inte heller efter sin rainingkarriär.

Vart har jag påstått att hästarna skulle vara slut efter 8 år?
Jag har förmedlat ett svar jag har fått - jag har ingen aning om hur det funkar utöver det, jag är inte insatt i western på elitnivå.

@mackan Då är jag med :) Misstänkte att det var så du menade, skyller på att jag inte hade druckit kaffe än :p
Resten av svaret var inte riktat till dig, det var tidigare i tråden det stod om att hästarna var slut vid åtta års ålder osv.

Jag har länge funderat över en sak, hur länge håller en häst som går på toppen inom tex cutting och reining? Det är ju en enorm påfrestning för hästens leder att göra så tvära och extrema rörelser? Inom hoppvärlden är många ofta väldigt noga med att hoppa så lite som möjligt för att spara hästens leder eftersom hoppning också tar på leder och skelett. Man vill inte utsätta hästens skelett och leder för onödig stress och all hantering och träning hos oss iaf är att undvika det, och det gäller allt från hur man vänder hästen, hur man rider till hur man skor.

Så, har någon insyn i westernvärldens topskikt? Vanligaste skador? Hur många år kan man räkna med att en riktigt bra cutting häst håller? Då pratar jag inte amatörnivå, utan proffsen på hög nivå.

Visserligen kan amatörryttare också vara utav intresse, men då ska det handla om mer avancerad nivå även där.

Den har borda vara på Western Siden, men men:
Som svar på Hästens Hållbarhet måsta man se när hästens tävlings karrier har borjet. Tyvär dom flesta Quartern starta for tidig på ett påfrestenda bana och som så bli inte tävlings karrier så lång, 8-10 som mest, på tävlingar se man seldom hästar som är 8 år och äldre.
Du kan gå in på www.allbreedpedigree.com och skriv in hästens namn från din list, quarter horse, sen kan du kålla när hästen föds och dess sista tävling.
Ett bra bok är Hästens Exteriör - Prestation och Hållbarhet av DMV Dr. Lar Erik Magnasson

Hittade den ena hingsten och den hette visst Hollywood Dun It och var amerikansk. Född 1983 och gick i pension redan 1986! :O Han fortsatte sin karriär som avelshingst och lämnade 1,209 quarterföl efter dig. Inte lite!

Visserligen levde han till 22 års ålder trots den mycket tidiga pensionsåldern. Han avlivades pga flera komplicerade hälsoproblem.

Alltså kan åldern verkligen stämma? Uppgifterna hittade jag här: https://www.aqha.com/museum/hall-of-fame/horses/h/hollywood-dun-it/
140cm han tävlet bara 2 år och klassas som one of the greatest. ett rocket karriar som tog slut ganska fort.

Den har borda vara på Western Siden, men men:
Som svar på Hästens Hållbarhet måsta man se när hästens tävlings karrier har borjet. Tyvär dom flesta Quartern starta for tidig på ett påfrestenda bana och som så bli inte tävlings karrier så lång, 8-10 som mest, på tävlingar se man seldom hästar som är 8 år och äldre.
Du kan gå in på www.allbreedpedigree.com och skriv in hästens namn från din list, quarter horse, sen kan du kålla när hästen föds och dess sista tävling.
Ett bra bok är Hästens Exteriör - Prestation och Hållbarhet av DMV Dr. Lar Erik Magnasson
Jätte bra länk! Tack så mycket! Vet du vart man kan hitta svenska westernhästar? Vore intressant att se även svenska reining och cuttinghästar :)
Rids hästarna (reining) in lika tidigt i Sverige?

140cm han tävlet bara 2 år och klassas som one of the greatest. ett rocket karriar som tog slut ganska fort.

Vad menar du med 140 cm? Är det en gren/moment eller syftar du på hästens mankhöjd?

Jag läste på wikipedia att Hollywood Done it avlivades efter flera sjukdomar, bland annat canser, men vet du övriga hälsoproblem han led utav?

Jätte bra länk! Tack så mycket! Vet du vart man kan hitta svenska westernhästar? Vore intressant att se även svenska reining och cuttinghästar :)
Rids hästarna (reining) in lika tidigt i Sverige?
Dom flesta annons är i Lucky Rider Tidning och Blocket.
Western tävling kommer igång nu till hösten, medlemer bruka säjer till over på Western siden.
Jag vet inte hur det är nu men föra starta deras träning vid 2 år. Jag är sten hårt imått det, det är for tidig, i dom gamle bokar stå det "man ska inte sitta upp foran hästen är i sitt 3 år". när det gäller quarter hästar och dagens ½ blod skulle jag inte sätt igång dom foran vid 4 år.

Vad menar du med 140 cm? Är det en gren/moment eller syftar du på hästens mankhöjd?

Jag läste på wikipedia att Hollywood Done it avlivades efter flera sjukdomar, bland annat canser, men vet du övriga hälsoproblem han led utav?
140cm mankhöjd. Nej jag vet inte vad hästen hade for problem men med bara 2 års tävling bakom sig bli jag lite funderasom? på bilden var han väldig kraftig byggd men tyvär rätt så små ben, som jag vet dom har for vana att starta 2 åring mistänker jag benen var var slut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka