Hållbarhet cutting`och reininghästar?

Sporthorse

Trådstartare
Jag har länge funderat över en sak, hur länge håller en häst som går på toppen inom tex cutting och reining? Det är ju en enorm påfrestning för hästens leder att göra så tvära och extrema rörelser? Inom hoppvärlden är många ofta väldigt noga med att hoppa så lite som möjligt för att spara hästens leder eftersom hoppning också tar på leder och skelett. Man vill inte utsätta hästens skelett och leder för onödig stress och all hantering och träning hos oss iaf är att undvika det, och det gäller allt från hur man vänder hästen, hur man rider till hur man skor.

Så, har någon insyn i westernvärldens topskikt? Vanligaste skador? Hur många år kan man räkna med att en riktigt bra cutting häst håller? Då pratar jag inte amatörnivå, utan proffsen på hög nivå.

Visserligen kan amatörryttare också vara utav intresse, men då ska det handla om mer avancerad nivå även där.

Senast ändrad:
Finns det tex några känga hingstar som gått svår nivå inom reining och cutting som man kan se hur gamla dom blivit och när dom tvingats avsluta sin karriär?

Cutting och reiningryttare sitter inte och nöter på kor eller meterlånga slide stops dagarna i ända de heller.
Jag vet ingenting om hållbarheten på elitnivå, men det jag sett av elitträning (nu är Sveriges elit ganska liten, inte många utövare) är som vilken träning som helst. Vissa dagar tränas spin, andra dagar är "bara motion", ibland tränas ryggning och ibland volter.

Som sagt är vi inte särskilt många western-utövare överhuvudtaget i Sverige. Jag vet inte om försäkringsbolagen sitter inne på någon sån statistik, det vore onekligen intressant. Vi har inte riktigt samma nivå-indelning som engelsk ridning, eller ens en enhetlig paraplyorganisation..

Hittade den här artikeln från 2001 om just reining och cutting:
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2001/91010100006.pdf?hc_location=ufi
Den är rätt gammal och baserad på amerikansk träning, så det är kanske inte helt jämförbart med svenska förhållanden (vi har ju lite andra djurskyddsregler bland annat). Men det är en fingervisning.

Hittade den här tråden:
http://www.bukefalos.com/threads/skador-hos-westernpallarna.705156/
Finns några intressanta inlägg där med

Cutting och reiningryttare sitter inte och nöter på kor eller meterlånga slide stops dagarna i ända de heller.
Jag vet ingenting om hållbarheten på elitnivå, men det jag sett av elitträning (nu är Sveriges elit ganska liten, inte många utövare) är som vilken träning som helst. Vissa dagar tränas spin, andra dagar är "bara motion", ibland tränas ryggning och ibland volter.

Som sagt är vi inte särskilt många western-utövare överhuvudtaget i Sverige. Jag vet inte om försäkringsbolagen sitter inne på någon sån statistik, det vore onekligen intressant. Vi har inte riktigt samma nivå-indelning som engelsk ridning, eller ens en enhetlig paraplyorganisation..

Hittade den här artikeln från 2001 om just reining och cutting:
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2001/91010100006.pdf?hc_location=ufi
Den är rätt gammal och baserad på amerikansk träning, så det är kanske inte helt jämförbart med svenska förhållanden (vi har ju lite andra djurskyddsregler bland annat). Men det är en fingervisning.

Hittade den här tråden:
http://www.bukefalos.com/threads/skador-hos-westernpallarna.705156/
Finns några intressanta inlägg där med
Tack, hoppas fler svarar. Kanske någon som är bosatt i USA? Vi har väl några såna i gruppen?

Jag hamnade nämligen i diskussion med en ganska känd hoppryttare om att hästarna är sönder vid 8 års ålder och nu fick jag höra samma sak igen, utav en annan ryttare.
Jag vet att man använder anpassat underlag, skor osv på reininghästar, säkert även inom cutting där hästarna tävlas och inte är just ranchhästar. Sen är rörelserna givetvis väldigt extrema, men hästarna är ganska små, ryttarna visserligen stora, och tung utrustning.

Ja, onekligen vore mer forsning eller fakta inom dessa grenar med skador och hållbarhet mycket intressant.

Jag har googlat runt lite efter hall of fame inom national cutting, där finns namn på flera hästar, så nu försöker jag se hur länge dessa varit ridna. Någon som har koll på någon häst?

http://www.nchacutting.com/hrshallfame.htm

Var på en av Tysklands största westerntävlingar förra året och där var många hästar (nästan majoriteten skulle jag nog våga säga) 10+. Den äldsta tror jag var 22 år och väldigt väldigt många låg runt 15 år. Nu hade dom ingen cutting på den tävlingen men reining och ett par cowhorse

Som det står i tråden jag länkade till är det rätt vanligt i USA att hästar plockas bort tidigt från tävlingsbanan för att användas i avel istället.
Det finns nog rätt mycket amerikansk forskning på reining och cutting, det är ju två stora grenar i USA.

Att de skulle vara utslitna vid 8 års ålder låter som rent skitsnack, ursäkta.
Däremot är det rätt vanligt att hästarna byter ägare/tränare rätt ofta och inte är kvar på hög nivå på grund av det. Att de skulle vara sönder tror jag inte på. Och det är inte helt ovanligt att de plockas ut för att användas i avel.
Jag har mest koll på några tränare i min närhet, och de har främst ju unghästar som ska utbildas och tränas.

Reining och cuttinghästar håller precis lika bra som andra hästar inom sina respektive grenar. Varför skulle de gå sönder fortare? Man får träna med förstånd och inte sitta och stoppa/spinna eller träna tvära vändningar på kor dagarna i ända.

Spatt är en ganska vanlig sjukdom på reininghästar, men mig veterligen beror en del på aveln (att man avlar på hästar med spatt) men en del är även förärvad av får hård/dålig träning. Nu är sällan spatt en "dödsdom" och jag känner till flera hästar på elitnivå inom reining som har spatt. Man tränar helt enkelt inte stopp och spinn på dom mellan tävlingarna.

Quarterhästar blir i normalfallet rätt gamla. Min hästs mamma dog när hon var 27. Det är inget ovanligt med såpass hög ålder.
Jag har däremot hört att särskilt halvblod inte blir så gamla. Förr sa man att snittåldern låg på 7 år. Jag tror att det mest är snack om jag ska vara ärlig. ;)

Många hästar dör pga olycka, skador och dålig avel i ung ålder, vilket drar ner på medellivslängden, det intressanta är väl egentligen tävlingshästarnas hållbarhet från startad karriär.

Jag känner en häst som hoppar 160 och är 20 år gammal. Han vinner väldigt ofta eller blir placerad. En hopphäst är väl i sina bästa år mellan 10-15 år inom svår int hoppning.

Vad är en cutting hästs bästa år? Inom den absoluta toppen?

Reining tror jag är mindre slitsamt pga underlag, skor och att ridningen/momenten kanske är mer varierad(??), men jag vet inte.
Reining och cuttinghästar håller precis lika bra som andra hästar inom sina respektive grenar. Varför skulle de gå sönder fortare? Man får träna med förstånd och inte sitta och stoppa/spinna eller träna tvära vändningar på kor dagarna i ända.

Spatt är en ganska vanlig sjukdom på reininghästar, men mig veterligen beror en del på aveln (att man avlar på hästar med spatt) men en del är även förärvad av får hård/dålig träning. Nu är sällan spatt en "dödsdom" och jag känner till flera hästar på elitnivå inom reining som har spatt. Man tränar helt enkelt inte stopp och spinn på dom mellan tävlingarna.

Quarterhästar blir i normalfallet rätt gamla. Min hästs mamma dog när hon var 27. Det är inget ovanligt med såpass hög ålder.
Jag har däremot hört att särskilt halvblod inte blir så gamla. Förr sa man att snittåldern låg på 7 år. Jag tror att det mest är snack om jag ska vara ärlig. ;)

För några år sen gick det en serie på Discovery om westernhästar på elitnivå. Tyvärr så stämmer det att många är slut vid 7-8 års ålder. Det stod ryttarna och sa till kameran!

Säger sig själv att det jobb de gör sliter enormt jmf med tex en dressyrhäst. Att jmf USAs elithästar med en svensk hobbywesternhäst som tävlar ett par ggr om året och rids i skogen i övrigt går inte.

Ja, det är verkligen ett tungt jobb dessa hästar har. Och som du säger så är det ett helt annat motstånd i Sverige mot det enorma USA där western är som en hel kultur och livsstil.
Minns du vad dokumentären hette? Den kanske finns på Youtube?

@Sporthorse nu har jag fått en jätteintressant pratstund med min stallägare .
Han berättar väldigt gärna och tycker det är roligt när folk som inte känner till sporten så mycket frågar.
Svaren gäller raining som tävlingsgren på elitnivå.

Hans svar är att slitaget är ungefär som för andra grenar om man jämför med de sporter som medför störst slitage . Trav och galoppsporten .

Mest slitage om vi ska prata USA säger han att psyket tar för hästarna. De tas väldigt tidigt och ska kunna hantera grenen som innebär extrem samling och lydnad växlat med otroligt höga farter, för att sen med lite förflytt av enbart sitsen på ryttaren, komma tillbaka lydigt från full fart till kort samling. Osv osv .
Det är tydligen vanligt att hästarna vid 4-5 års ålder får något år att tillbringa "i vila" med sk. Fenceing. De lånas då ut till någon Ranch och får gå som hästar för de dagliga rutinerna - ridas ut för att kolla staket, fixa vatten, mota någon kalv osv . Då kan de sen ta upp arbetet som tävlingshäst sen året därpå.

Sedan western blev en FEI gren på VM nivå för några år sen , där hästarna måste vara minst sex år gamla för att delta, får USA ibland slita lite för att få ihop sina lag då många av de allra framgångsrikaste hästarna mest mentalt är slutkörda .

Fysiska skador säger han är rätt likvärdiga andra sporter men kotleder är väntat i toppen, då slidestoppen kräver att hästen är så väldigt på framdelen . Även senskador nämns.

Han framhävde som summering att som i all ridning/sport som kräver belastning på hästarna, oavsett vilken gren/användningsområde osv, så är det den som sitter i sadeln och dennes träning och träningsupplägg som helhet, som avgör hållbarheten hos hästarna .

Hoppas du kan ha någon nytta av svaren ?

Senast ändrad:
@Sporthorse nu har jag fått en jätteintressant pratstund med min stallägare .
Han berättar väldigt gärna och tycker det är roligt när folk som inte känner till sporten så mycket frågar.
Svaren gäller raining som tävlingsgren på elitnivå.

Hans svar är att slitaget är ungefär som för andra grenar om man jämför med de sporter som medför störst slitage . Trav och galoppsporten .

Mest slitage om vi ska prata USA säger han att psyket tar för hästarna. De tas väldigt tidigt och ska kunna hantera grenen som innebär extrem samling och lydnad växlat med otroligt höga farter, för att sen med lite förflytt av enbart sitsen på ryttaren, komma tillbaka lydigt från full fart till kort samling. Osv osv .

Sedan western blev en FEI gren på VM nivå för några år sen , där hästarna måste vara minst sex år gamla för att delta, får USA ibland slita lite för att få ihop sina lag då många av de allra framgångsrikaste hästarna mest mentalt är slutkörda .

Fysiska skador säger han är rätt likvärdiga andra sporter men kotleder är väntat i toppen, då slidestoppen kräver att hästen är så väldigt på framdelen . Även senskador nämns.

Han framhävde som summering att som i all ridning/sport som kräver belastning på hästarna, oavsett vilken gren/användningsområde osv, så är det den som sitter i sadeln och dennes träning och träningsupplägg som helhet, som avgör hållbarheten hos hästarna .

Hoppas du kan ha någon nytta av svaren ?
Tack så hemskt mycket för det svaret!
Det är ett logiskt och naket svar som jag tror på, samt ett svar som förklarar varifrån tidigare kommentarer kommer.
Men jag visste faktiskt inte att det var lika slitsamt som trav och galopp, men nog kan jag tänka mig det med tanke på alla punkter du tog upp i sitt svar.

Tack så mycket! :)

Jag kom på att jag faktiskt minns en känd häst i Sverige, den hette någonting med Doc's Lena samt en annan med Peppit Hollywood någonting i den stilen, Doc Lena var en Isabellfärgad hingst som jag tror gick reining? Vad vet man om den? Lever den och hur länge gick den?
Peppit Hollywood (ungefärligt namn) var en bork eller en brun eller black.

@Sporthorse kul att du finner svaret användbart .

Ang frågor om vem det gäller osv så är det nog lämpligare att isåfall ta det via pm om vi ska både hålla oss till forumregler och respekt för att personer inte bör diskuteras i tredje person osv :)

Hittade den ena hingsten och den hette visst Hollywood Dun It och var amerikansk. Född 1983 och gick i pension redan 1986! :O Han fortsatte sin karriär som avelshingst och lämnade 1,209 quarterföl efter dig. Inte lite!

Visserligen levde han till 22 års ålder trots den mycket tidiga pensionsåldern. Han avlivades pga flera komplicerade hälsoproblem.

Alltså kan åldern verkligen stämma? Uppgifterna hittade jag här: https://www.aqha.com/museum/hall-of-fame/horses/h/hollywood-dun-it/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka