Sporthorse
Trådstartare
Jag har länge funderat över en sak, hur länge håller en häst som går på toppen inom tex cutting och reining? Det är ju en enorm påfrestning för hästens leder att göra så tvära och extrema rörelser? Inom hoppvärlden är många ofta väldigt noga med att hoppa så lite som möjligt för att spara hästens leder eftersom hoppning också tar på leder och skelett. Man vill inte utsätta hästens skelett och leder för onödig stress och all hantering och träning hos oss iaf är att undvika det, och det gäller allt från hur man vänder hästen, hur man rider till hur man skor.
Så, har någon insyn i westernvärldens topskikt? Vanligaste skador? Hur många år kan man räkna med att en riktigt bra cutting häst håller? Då pratar jag inte amatörnivå, utan proffsen på hög nivå.
Visserligen kan amatörryttare också vara utav intresse, men då ska det handla om mer avancerad nivå även där.
Så, har någon insyn i westernvärldens topskikt? Vanligaste skador? Hur många år kan man räkna med att en riktigt bra cutting häst håller? Då pratar jag inte amatörnivå, utan proffsen på hög nivå.
Visserligen kan amatörryttare också vara utav intresse, men då ska det handla om mer avancerad nivå även där.
Senast ändrad: