Hållbar maräng?

Killaloe

Trådstartare
Jag ska överraska en kompis till helgen och tänkte försöka mig på att göra en svan av maräng, men de recepten jag hittar verkar mest vara små svanar som ska stå i en "sjö" av typ hallonsås och det är inte vad jag är ute efter (jag litar inte på att det håller för en större version). Det jag eftersöker är alltså ett bra recept på hållbar maräng som inte går sönder så fort man tittar på den :)

Tanken är alltså att göra två stora (så stort det nu går med bakplåtspapper) svansidor och sedan lägga glass emellan kroppsdelen för att typ sätta ihop den och få den att stå på en bricka. Jag vet att det är pyssligt, men att det funkar eftersom jag har fått en sådan svan av min mamma när jag var yngre.

Så ja, jag efterlyser helt enkelt ett bra marängrecept. Någon som har ett på lager eller som rent av gjort marängsvan?

(och jag inser att jag kommer få en massa gulor över så då kan jag ju alltid göra majonäs eller nått, annars kan jag ju alltid starta en ny tråd om det :D)
 
Sv: Hållbar maräng?

(och jag inser att jag kommer få en massa gulor över så då kan jag ju alltid göra majonäs eller nått, annars kan jag ju alltid starta en ny tråd om det :D)

Fast det är ju viktigt att folk berättar HUR man gör saker på gulan med. (Tack för att du påminde mig om familjelivtråden)
 
Sv: Hållbar maräng?

Så sant! Det kanske blir nästa snackis "vad gör jag med alla gulor? Jag gör mist 5 marängsvanar i veckan och vet inte vad jag ska göra med gulorna. Men inte majonäs!!" :D
 
Sv: Hållbar maräng?

Jag vispar maräng i vattenbad och tar en dl socker per dl. Seg och trög och blank blir marängen som håller bra. Gulorna häver jag i en sockerkaka bara.
 
Sv: Hållbar maräng?

Det är också ett alternativ såklart. Men jag tror att jag faktiskt kan använda mig av hela ägget så det känns onödigt att köpa äggvitor på dunk när jag kan stötta lokala äggproducenter eller så istället :) (det är bara att jag inte kan tänka på maränger och äggulor utan att tänka på FL-tråden som cirkulerade här för ett tag sedan :))

FannyN; tack för tipset! Ska nog testa din variant! Vad har du för gradinställning på ugnen och hur länge är marängerna inne?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp