Hållbar häst?

Dolce

Trådstartare
Hej!

Jag söker en hobbyhäst eller läromästare att träna enkel dressyr på och rida ut. Min fundering är när en häst är för gammal för att köpas och klara mina låga krav? Jag kikar på läromästare eftersom jag behöver en trygg häst. Är 17 år för gammalt? Om man verkligen sköter om hästen exemplariskt med ledtillskott och nyponpulver osv?

När det gäller korsningar, ex halvblod/kallblod är de mer slitsamt för dem eftersom de är "tunga" raser?

Tack för att ni tar er tid att svara!
Trevlig helg:)
ps tar gärna emot tips på vad som är viktigast när man har en äldre häst.ds

Jag började rida Tant när hon var 16, och hon höll för ganska hård träning tills hon var över 23 (hoppning 120, piaff, galoppiruetter osv) och vi skogsmullade oss i ytterligare ett år.

Hon hade då en tidigare senskada att dras med också.

Vi gick byggde upp henne långsamt, och varierade träningen mycket.

Så för mig så känns inte 17 år särskilt gammalt, men det beror också på individen. Speciellt inte om du inte har SM i hoppning som mål. Hur hårt har hästen gått tidigare? har den några avvikande exteriöra egenskaper som kan försämra hållbarheten? skadehistorik?

Slitsamt för hästen blir det när belastningen blir större än vad kroppen kan kompensera för. (som tex rida hästen i obalans, rida på fel underlag, rida för fort på en trött häst mm) En tyngre häst får automatiskt större belastning på lederna i benen, men om detta är slitsamt eller inte beror på hur hästen är tränad, byggd mm.

Jag tycker att en varierad och väl balanserad motion har varit det viktigaste för att Tant skall hålla. Men vet, det gör jag inte eftersom jag inte har nåt att jämföra med

Hej!

Jag söker en hobbyhäst eller läromästare att träna enkel dressyr på och rida ut. Min fundering är när en häst är för gammal för att köpas och klara mina låga krav? Jag kikar på läromästare eftersom jag behöver en trygg häst. Är 17 år för gammalt? Om man verkligen sköter om hästen exemplariskt med ledtillskott och nyponpulver osv?

När det gäller korsningar, ex halvblod/kallblod är de mer slitsamt för dem eftersom de är "tunga" raser?

Det beror ju på hästen och vad den har varit utsatt för. Men är den frisk, inte har några gamla skador, inte blivit överansträngd tidigare etc, så är 17 ingen fara. Det finns 8:åringar som redan är utslitna, och 24:åringar som är pigga som mörtar.

Du kan ge nypon om du vill - men bra foder, mycket utevistelse. lagom träning, och god skötsel rent generellt är viktigare än tillskott. :)

Jag har ju en gamling som fortfarande rids mer eller mindre för fullt nu när han är 24. Det är visserligen en ponny (jag blir aldrig för gammal för ponny :D) och inte en stor häst men honom köpte jag i december det året han var 16. Då reds han för fullt i alla discipliner, nu har jag dragit ner på hoppningen en del. Jag ger inga särskilda tillskott eller så pga hans ålder utan han får uträknad foderstat, värms upp lite längre än innan, jag ställer aldrig av honom flera dagar i rad utan han aktiveras 5-6 dagar i veckan. Jag ser till att han aldrig blir för kall utan täckar så mycket eller lite som behövs.

Han har dessutom fortsatt att utvecklas hela tiden och går bättre och bättre i dressyren. Jag är inte rädd för att göra nya saker, han var 22 år när han gick sin första terrängträning men då var det inga stora avancerade saker utan mest en rolig grej. Vid 23 års ålder debuterade han LA:1 dressyr med godkänt resultat. Jag räknar med att kunna göra lite starter nästa år också.

Jag kikar på läromästare eftersom jag behöver en trygg häst.

Utöver det som redan har skrivits så behöver dom här två sakerna inte nödvändigtvis höra ihop. En häst kan vara trygg oavsett ålder för det har med mentaliteten att göra och en 10-åring kan vara mer välutbildad än en 17-åring beroende på vem som har haft den. Med andra ord så kan du absolut titta på yngre hästar också. :)

Jag har precis köpt en 18-årig häst i samma syfte. Har bara unghästar och avelsston hemma så det ska bli så himla kul med en gammal gubbe att rida ut på.

Hej!

Jag tycker att du ska leta efter rätt individ och inte stirra dig blind på ålder eller ras. Risken är då att du missar bra hästar. I övrigt anser inte jag att en häst på 17 år är för gammal med tanke på vad du ska använda den till.

Liknande trådar

Hästhantering Har för avsikt att inom de närmsta månaderna köpa min första häst och rätt så fort därefter köpa en till... till viss del för...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 267
Senast: Aliah
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 686
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama