Hålla värmen, var finns logiken?

ylvaaskersund

Trådstartare
För ett år sedan skaffade min dotter en Kinesisk nakenhund med päls, en puff, Kinapuffen är fruktansvärt frusen och måste ha täcke vilket jag har ansett vara fullständigt onödigt på hundar!

Men man lär så länge man lever!

Jag har själv en GD tik som aldrig fryser, pälsen är kort och tät och hon är med i stallet och på ridturer, fryser aldrig och har kort tät päls.

Kinapuffen har lång tjock päls och fryser som en hund:confused:

Jag vet att hundar med underull håller värmen bra, det är ju logiskt, men det finns ingen underull på min GD:n Puffen däremot är ullig och pälsig!

Hur håller hundar värmen? Var finns logiken?;)

Sv: Hålla värmen, var finns logiken?

Jag vet inte heller vari logiken ligger, däremot hittade jag en väldigt intressant artikel om polarhundar och hur de klarar av den extrema kylan:
http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Djur_2/Hund.html

Förutom ras, hårlag, hull och andra liknande faktorer tror ju jag att det också handlar om hur mycket man har hunden ute i "dåligt väder". En hund som är mycket ute trots kyla sätter en tjockare päls.
Men det är helt klart olika ändå mellan individer av samma ras, jag har en kompis som har fem papillons. De har vuxit upp på precis samma sätt och är ute lika mycket, men den ena är MYCKET mer frusen än någon av de andra.

Jag håller inte med dig om att täcke på en hund som fryser skulle vara onödigt. Jag tycker tvärtom att det är kanonbra att det finns, så att även små fryslortar kan vara ute och röra på sig trots vind och kyla :)

Jag vet inte heller vari logiken ligger, däremot hittade jag en väldigt intressant artikel om polarhundar och hur de klarar av den extrema kylan:
http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Djur_2/Hund.html

Förutom ras, hårlag, hull och andra liknande faktorer tror ju jag att det också handlar om hur mycket man har hunden ute i "dåligt väder". En hund som är mycket ute trots kyla sätter en tjockare päls.
Men det är helt klart olika ändå mellan individer av samma ras, jag har en kompis som har fem papillons. De har vuxit upp på precis samma sätt och är ute lika mycket, men den ena är MYCKET mer frusen än någon av de andra.

Jag håller inte med dig om att täcke på en hund som fryser skulle vara onödigt. Jag tycker tvärtom att det är kanonbra att det finns, så att även små fryslortar kan vara ute och röra på sig trots vind och kyla :)

Förut tyckte jag att det var larvigt och onödigt med täcke till hund, förut, sen denna ljuvliga lilla Puff kommit till vår familj har jag ändrat uppfattning! Skrev jag inte det?:confused: Puffen har nu täcke på sig ute och är mycket gladare!:laugh:

Jag tycker mig ha läst någonstans att det där har lite med kropps-/blodvolym att göra. Större hundar har större blodvolym och kan värma upp blodet "inuti" så att det i sin tur kan hålla extremiteterna varma.
Sedan beror det ju också på fysisk aktivitet, vår lilla dvärgpudel håller ju ångan uppe genom att fnatta runt när han är lös, och han håller värmen fint på vintern, men blir det mycket stillastående/liggande eller bara långsamt gående så fryser han ju.

Vi har också skaffat en Kinapuff :love: nu, får se hur han klarar vintern :idea:

Jag tycker mig ha läst någonstans att det där har lite med kropps-/blodvolym att göra. Större hundar har större blodvolym och kan värma upp blodet "inuti" så att det i sin tur kan hålla extremiteterna varma.
Sedan beror det ju också på fysisk aktivitet, vår lilla dvärgpudel håller ju ångan uppe genom att fnatta runt när han är lös, och han håller värmen fint på vintern, men blir det mycket stillastående/liggande eller bara långsamt gående så fryser han ju.

Vi har också skaffat en Kinapuff :love: nu, får se hur han klarar vintern :idea:

Aha!:idea: Låter logiskt! Sen har jag funderat över deras höjd över marken, GD är 83 cm i mankhöjd så hennes kropp är ju mycket längre från marken än Puffen, och marken strålar ju ut sin temperatur! Eller? Ska bli intressant om det kommer fler logiska förklaringar!:bump:

För ett år sedan skaffade min dotter en Kinesisk nakenhund med päls, en puff, Kinapuffen är fruktansvärt frusen och måste ha täcke vilket jag har ansett vara fullständigt onödigt på hundar!

Men man lär så länge man lever!

Jag har själv en GD tik som aldrig fryser, pälsen är kort och tät och hon är med i stallet och på ridturer, fryser aldrig och har kort tät päls.

Kinapuffen har lång tjock päls och fryser som en hund:confused:

Jag vet att hundar med underull håller värmen bra, det är ju logiskt, men det finns ingen underull på min GD:n Puffen däremot är ullig och pälsig!

Hur håller hundar värmen? Var finns logiken?;)

Det lät ju logiskt att större hundar skulle kunna hålla värmen bättre. Jag har två småhundar, en gul mops och en svart. De har helt olika hårlag (ska också ha det). Den gula har en ganska tjock underull och håller värmen bra. Den svarta saknar däremot underull och fryser massor. Hon blir också jättekall på magen och om benen, så vi står i begrepp att köpa en overall till henne för att slippa en liten fröken som skakar av köld, trots fodrat täcke.

Vissa är ju inne just på kroppsstorlekens betydelse för att hålla värmen.
Jag är en person som fryser "alltid", jag är lång och smal. En fysiker så till mig att det beror på att jag har "stor yta men liten volym". D v s ytan, huden är stor som släpper ifrån sig värme, medan kroppen som ska hålla kvar värme är liten. Kan detta även gälla hundar mån tro?

Som det Sickan är inne på då?
Att en större hund har jämförelsevis mindre kroppsyta och därför förlorar mindre värme?

Självklart måste ju även hårlaget spela roll. Kinapuffarna har ju väldigt hårliknande och lätt päls, den isolerar säkert inte lika bra som en kort och tät päls, oavsett längd.

Jag ser på araben och islänningen i stallet, de går båda på lösdrift utan problem, islänningen med dryga decimetern i pälslängd medan araben nästan inte ser ut som att han har vinterpäls alls. Men inte fryser han för det :idea:

Min gamling är skitfryssen av sig! Trots att han har en hel del fett på kroppen! :o

Minns en fin vinterdag när vi skulle ut och pimpla,hade klätt på han fleeceoverall,ett tjockt täcke,och skyddsskor,vi hade med oss liggunderlag,sen lade vi hans bädd på liggunderlaget brevid brasan och bäddade ner honom,när vi hade borrat upp två hål i isen gav vi upp,han frös så han skakade och var alldeles lila i öronen! Han kunde inte ens ta sig tillbaka till bilen själv,utan jag fick bära han,han hade verkligen typ kramp!

På vintern om det är kallare än -15 (vilket det är så gott som i 4 månader) så blir det 20 min vändor bara,sen får han kramp igen,går lite bättre om vi har skor på,då det oftast är tassarna som ger upp först. Var nyss ute med han,ca 5 grader varmt,mulet,men en jäkla blåst,han hade svansen mellan benen och hade burrat upp pälsen och skakade som ett asplöv när vi stog still.

I vintras hade vi runt -30 en vecka i streck,då vart det ingen promenad alls,han hann inte ens kissa och bajsa samtidigt,utan fick ta ut och kissa,sen in och värma,sen ut och bajsa.

Bara att kasta ut han på gården:

18460_1322702181847_1059624479_31016120_7918291_n.jpg

Sen är det filt som gäller när han kommer in:

63393_1644548507804_1059624479_31755091_2088306_n.jpg

Jag hoppas att denn vintern inte blir lika hemsk som dom varit dom senaste två åren...

Vi har en pekeblandning, ser ut som en peke med ordentligt päls. Han är normalviktig o fryser masspr. Blåser rakt igenom, fastnar snö o isklumpar.
Vi håller honom nedklippt med stickadtröja som även värmer magen, nöjd o glad hund.
Men jag vet att många tycker vi är elaka som klipper ner honom även om man försöker förklara att han mår bättre av det.

Jag börjar undra om det finns någon logik. ;) Jag har två dvärgschnauzar varav den ena har riktigt dålig päls (för rasen) och rakas därför med jämna mellanrum, den andra har riktigt bra sträv päls som underhålls enligt regelboken. De sägs ju att de med "korrekt" päls ska vara mer tåliga för väder och vind och därmed frysa mindre. I vårt fall är det precis tvärtom. Min "snygga" kille är en riktig fryslort och behöver redan täcke, medan den andra aldrig är i behov av täcke oavsett temperatur.
Dock kan jag se fördelen med den sträva pälsen när det regnar, han blir inte riktigt lika genomblöt så fort som den andra som har mjuk päls. På den sträva killen kammar vi ju visserligen ur under-ullen, kan det vara anledningen? Men då bör ju alla schnauzrar med bra päls ha samma bekymmer med kyla, vilket jag inte upplever att de har?

Kanske är det bara väldigt individuellt och min ena grabb är lite känslig medan den andra är tålig? :laugh:

Jag har aldrig använt täcke, mina har hållit värmen enligt devisen - fryser man så rör man på sig mera...

Tänker generellt att en hund i gott hull, och med någorlunda vettig päls (underull), klarar rätt låga temperaturer om den bara håller sig igång. Såklart kan de börja frysa om de står still länge. Har iofs mest haft schäfer och labbe, ingen känd för att vara någon fryslortras direkt.

Men märker du att din hund är ovillig att gå ut och blir uppenbart störd av kylan är det lika bra att använda täcke. Gissar att det delvis är avel, och delvis en vanesak. Finns ju folk använder korthåriga draghundar istället för någon polarvariant. Det går bra, även när det är svinkallt. Samma med stallgrannens lilla korthåriga vavva - 3 kg machismo, den var ute och levde rövare timme ut och timme in i vintras, i 10-15 minusgrader.

JAG personligen är frusen, får blå läppar vid tio plus, och sådär... Gjord för ett varmare land. Tycker Fibusens vovve har helt rätt inställning. :D

Långpäls är inte lika med underull. Skulle tro att puffarna är utan underull (pälsen är ju tunn, silkeslen och lång). Inte som typ en japansk spets eller något (som också är lång men mer "massa").

Min Berger, Leon har väldigt lång päls.

large-DSC_04832.JPG

10 - 15 cm långa mjuka strån, underull har han bara i kragen o i byxan.
Han fryser inte speciellt när det är kallt, så länge det är fullt ös.
Blir han blöt däremot som när det ösregnar, blåser o är kallt, då fryser han.

Det är ju underullen som värmer så det är klart att de blir kalla lättare om man är duktig på att kamma bort den. Numera försöker jag undvika att göra det när det är som kallast på min.
Min dvärgschnauzer har för övrigt rätt dålig päls men trimmas i alla fall. Han fryser om det är kallare än någon enstaka minusgrad och har täcke på vintern.

Men ja, yta/volym(vikt), pälstyp, fett och även individuell känslighet.

Fast måste det finnas någon logik? Vi människor är ju väldigt olika, trots att många av oss ser ungefär likadana ut i kroppen.

Jag fryser hela tiden. Jag sover alltid i pyjamas, även på sommaren, då jag annars vaknar och skakar för jag fryser så mycket. Jag är inte frusen av mig på det viset att jag tycker att det är kallt ute, utan jag fryser mest hela tiden ändå liksom. Visst kan jag bli för varm också, men jag är sjukt värmetålig om man jämför mig med många av mina vänner och bekanta.

Jag ser "normal" ut i kroppen. Har lite underhudsfett så det är inget sådant som spökar. Dock har jag väldigt lågt blodtryck, vilket säkert spelar in. 90/60 sist jag kollade.

Fast måste det finnas någon logik? Vi människor är ju väldigt olika, trots att många av oss ser ungefär likadana ut i kroppen.

Jag fryser hela tiden. Jag sover alltid i pyjamas, även på sommaren, då jag annars vaknar och skakar för jag fryser så mycket. Jag är inte frusen av mig på det viset att jag tycker att det är kallt ute, utan jag fryser mest hela tiden ändå liksom. Visst kan jag bli för varm också, men jag är sjukt värmetålig om man jämför mig med många av mina vänner och bekanta.

Jag ser "normal" ut i kroppen. Har lite underhudsfett så det är inget sådant som spökar. Dock har jag väldigt lågt blodtryck, vilket säkert spelar in. 90/60 sist jag kollade.

En till med detta blodtryck!:bump: Det är inte ofta man träffar på sånt folk! Men nu vet du att du inte är ensam!:D
När det gäller logik är jag en sån person som alltid måste ha logiska förklaringar:o, lite av nörd! Men du kan ha rätt, det kan ju ha med individen att göra åxå!

Jag är trots mitt låga blodtryck inte ett dugg frusen av mig och är normalviktig , skumt!

Jag är trots mitt låga blodtryck inte ett dugg frusen av mig och är normalviktig , skumt!

Jag har 115/60, och jag fryser också väldigt sällan. Är dock alltid kall om fötter och händer, men det är bara mina vänner/sängkamrater som har klagat över det :D

Vår gamle hane har skitdålig päls rent ut sagt, tunn och silkig, men han fryser lika lite som de andra med mycket underull och kraftigare päls..
Dom är nog individer helt enkelt :)
Min kompis chihuahua fryser nästan inomhus om det kryper ner mot 17-18 grader..

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 296
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 955
Senast: linnsan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv