Hålla tölten i padocken

Y

Yoshi

Hej

Nu har vi tränat på att ha stängd mun och inte gapa mm och idag så skulle jag rida lite på våran volt (den är inte såå stor men den fungerar i alla fall att rida runt lite på.

När jag har ridit ute på vägar mm så har min häst inte haft problem att hålla tölten men det blev ett problem idag......
Han bröt hela tiden till trav. Efter mkt om och men så gick det men dock passtaktigt.
Har någon något tips att ge mig hur jag ska träna vidare? Har ju fått så många bra tips tidigare här..

Mvh Fatima

Sv: Hålla tölten i padocken

Putt putt

ingen som kan hjälpa?

Fatima

det är ju så at när du rider på vägen så kanske hästen har det lättare att rida i någon gångart när den är rak, men när du går in på en volt, så kunde det vara så att den tyckte det var extremt jobbig att gå böjd, eller så kunde det varit undralaget, mycket snö elelr så. och då är det ju lättare för den att :bump: igenom den :P

Senast ändrad av en moderator:

Är säkert jobbigt för hästen och om h*n blir trött försöker den sökert komma undan lite av det jobbiga genom att byta gångart..
Arbeta genom att få fram mera drivning i hästen. Driv aktivt och var noga med att öppna sätet. Kan börja jobba rätt snabbt i början och sedan, efterhand som hästen blivit starkare, korta tempot och kräva mer samling och bärande med baken.
Känn efter ordentligt satt du så fort som hästen faller lite för mycketframmåt och vill bryta, driv ännu mera. JObba gärna med realtivt lösa tyglar och ta bara i hästen i bland, så drivningen verkligen blir äkta och att man inte blockerar bakdelen.
hehe, så mitt tips är; Driv! få h*n att arbeta med bakdel och bära sig, så att den inte får någon chans att falla framåt - trava!:rofl:

Utan att du tar illa upp men, det låter som för lite energi och samling. Ofta kan man få lite mera gratis av den varan när man rider ut, på så sätt blir livet lättare för alla parter, på volt krävs så mycket mer av ryttaren vilket ofta ryttaren glömmer.;)

Ta för vana att vara mer aktiv även ute så blir det inget konstig på volten, kanske får du dig en glad överraskning på köpet.

Hej

Tack för svaren, tar tacksamt emot flera kloka ord.

Ska investera i en videokamera idag så ska jag filma och se hur det ser ut, har försökt ta kort men det är så svårt att se allt då, takt mm.

Fatima

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 925
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka