Hålla rent i "kylskåpshålet"?

bettysmatte

Trådstartare
Det blir OFTA stopp i lilla hålet bak i mitt kylskåp, vilket resulterar i en massa vatten under grönsakslådan :meh:. Hittills har jag petat runt med tops och till slut fått vattnet att rinna undan. Men igår gick det inte, och jag fick ta till ett sugrör som nådde lite längre. Då såg jag att jag fick med mig någon svart klump upp (typ sådant som kan förekomma i avlopp). Det verkar alltså växa "guck" i hålet. Hur kan jag förhindra detta? Kan jag hälla något i hålet, och vad i såfall :confused: ?
 
Jag använder också piprensare för att hålla rent just där.

Det måste vara en designmiss, och är fruktansvärt irriterande.
 
Jag hade samma problem i tidigare kylskåp, i det nuvarande har det aldrig hänt så håller med om att det måste vara dålig design på vissa kylskåp. Otroligt störigt oavsett!
 
Det blir OFTA stopp i lilla hålet bak i mitt kylskåp, vilket resulterar i en massa vatten under grönsakslådan :meh:. Hittills har jag petat runt med tops och till slut fått vattnet att rinna undan. Men igår gick det inte, och jag fick ta till ett sugrör som nådde lite längre. Då såg jag att jag fick med mig någon svart klump upp (typ sådant som kan förekomma i avlopp). Det verkar alltså växa "guck" i hålet. Hur kan jag förhindra detta? Kan jag hälla något i hålet, och vad i såfall :confused: ?
Gah! Vi hade så mycket problem att vi ringde bostadsbolaget, det kom en gubbe och tyckte man skulle peta med ett extra långt buntband/stripe, som han gav oss. Det fungerar ju sådär, det blir stopp hela tiden ändå.

(De hade också ett gäng som kom och kollade att köksgolvet inte hade ruttnat ännu, på hela längan, vårt hade inte ruttnat än så de ryckte på axlarna och gick sin väg.)

Så vi har fortfarande typ lika mycket problem, nästan. Bortsett från att man kan häva det ibland.

Det dryper ut vatten ur kylskåpet, grönsakerna ruttnar av fukten i grönsakslådan och golvet med (eller inte än då men det kommer väl).

Tydligen ska ingenting vara nära bakre väggen heller, hur lätt är det att få till det?

Jag håller på att bli vansinnig. Mammas kylskåp gör aldrig så, samma gamla kylskåp sedan 80-talet, det är superduper, har till och med sval längst ned som är lite varmare och så är det kallare högst upp och inget ruttnar i det (antagligen inte miljövänligt kanske) inte min svärmors heller.

Så vansinnigt nedrans värdelöst.

Nåja härligt att fler har samma problem, jag var övertygad om att de hade köpt våra kylskåp på överskottsbolaget. Det har de kanske ändå iofs.

Piprensare var en idé, inte långa nog kanske, men luddiga.

Vår stripe är 20-30 cm och hela längden försvinner in i kylskåpets hål.
 
Senast ändrad:
Det finns riktigt långa piprensare att få tag i, om man behöver.

Kom på en sak till, som faktiskt gjort skillnad här, och det är att se till att kylskåpet verkligen står i våg. Vårt lutade mycket lite framåt, så genom att höja fötterna en aning i framkant så blev problemet mer sällan förekommande.
 
Det finns riktigt långa piprensare att få tag i, om man behöver.

Kom på en sak till, som faktiskt gjort skillnad här, och det är att se till att kylskåpet verkligen står i våg. Vårt lutade mycket lite framåt, så genom att höja fötterna en aning i framkant så blev problemet mer sällan förekommande.

Känns logiskt, bättre genomrinning.

En av hyresgästerna klagade högljutt och omfattande att kylskåpet läckte och krävde ett nytt. Också högljutt. Åkte dit, plockade bort VINDRUVAN som låg hålet för avrinningen och förklarade hur ett kylskåp fungerar. Mannen i huset vägrade tro mig, blev otrevlig och lätt hotfull och krävde ny kyl. Bad honom googla.

Har inte hört mer sedan dess om den saken, men jag kan definitivt avråda från att ha en vindruva för själva hålet...
 
Det finns riktigt långa piprensare att få tag i, om man behöver.

Kom på en sak till, som faktiskt gjort skillnad här, och det är att se till att kylskåpet verkligen står i våg. Vårt lutade mycket lite framåt, så genom att höja fötterna en aning i framkant så blev problemet mer sällan förekommande.

Om man dessutom ser till att det lutar liiite bakåt istället har man fördelen att dörren stänger sig själv med hjälp av gravitationen.
 
Mycket? Jag inbillar mig att man får bäst avrinning om skåpet står i våg och varken lutar åt ena eller andra hållet.

Testa med piprensare och se om det hjälper?
Mycket vet jag inte precis, men tillräckligt för att dörren ska självstänga, och tillräckligt för att vattnet under grönsakslådan inte ska rinna ut på golvet....
 
När jag hade ett sådant kylskåp använde jag en bit styv kabel så lång att jag kom åt att rensa hela vägen. Jag försökte komma ihåg det med jämna mellanrum innan det blev stopp.
 
Jag skulle nog mäta med vattenpass, och justera tills det står i våg.

Man kan ju titta på hålet och se hur det är konstruerat. Jag har inte såna här problem med mitt kylskåp men såvitt jag kan se fungerar avrinningen lika bra vid lätt bakåtlut eftersom vattnet fångas upp av bakväggen och leds ned, jämfört med framåtlut, eftersom vattnet då kan rinna ur rännan och ner i grönsakslådan eller botten av kylskåpet.
Men det beror väl på hur hålet ser ut kan jag tänka mig.

Baserat på vad som skrivits får jag dock en känsla av att problemet är att det trillar ner skit i hålet snarare än att det rinner undan dåligt.
 
Vi hade problem med att det ansamlades vatten under grönsakslådorna men det hjälpte inte att göra rent i hålet. Det visade sig att ventilationen bakom kylskåpet var för dålig. Vi hade ingen ventilationsspalt alls ovanför kylskåpet utan det var ett skåp monterat direkt mot kylskåpet. Efter att vi tog bort överskåpet är det numera torrt på botten av kylskåpet 😊

Det finns för övrigt pyttesmå borstar modell flaskborste att köpa på t.ex. Bauhaus. Jättebra för rengöring av små hål, ex silen i handfatet och dräneringshålet i kylskåpet.
 
Om det är kylskåp av "elektrolux-modell" med kompressor i botten, så dra fram kylskåpet och gör rent där det där lilla hålet har sitt utlopp. Ofta är brickan full med vatten så att det inte kan rinna undan och kompressorn kan inte hålla undan fukten med sin värmepåverkan. Passa på då att göra ren kanalen underifrån, för blir fukten stillastående så börjar det växa eftersom det inte är rent vatten ;)

Been there - done that. Har numera kyl av icke "elektrolux-modell" :angel:
 
Om det är kylskåp av "elektrolux-modell" med kompressor i botten, så dra fram kylskåpet och gör rent där det där lilla hålet har sitt utlopp. Ofta är brickan full med vatten så att det inte kan rinna undan och kompressorn kan inte hålla undan fukten med sin värmepåverkan. Passa på då att göra ren kanalen underifrån, för blir fukten stillastående så börjar det växa eftersom det inte är rent vatten ;)

Been there - done that. Har numera kyl av icke "elektrolux-modell" :angel:
Mitt är ett Whirlpool....men det är mycket möjligt att det har samma problem. Japp, tror nog att det är något som växer för, som sagt, gucket jag fick upp idag såg ut precis som det svarta gojs som man kan få upp med vaskrensen från avloppen.....
 
Vi hade problem med att det ansamlades vatten under grönsakslådorna men det hjälpte inte att göra rent i hålet. Det visade sig att ventilationen bakom kylskåpet var för dålig. Vi hade ingen ventilationsspalt alls ovanför kylskåpet utan det var ett skåp monterat direkt mot kylskåpet. Efter att vi tog bort överskåpet är det numera torrt på botten av kylskåpet 😊

Det finns för övrigt pyttesmå borstar modell flaskborste att köpa på t.ex. Bauhaus. Jättebra för rengöring av små hål, ex silen i handfatet och dräneringshålet i kylskåpet.
Inget som stör ovanför kylskåpet här.

Bra tips om mini-flaskborstarna :) ! Ska försöka hitta sådana och beställa!
 
Man kan ju titta på hålet och se hur det är konstruerat. Jag har inte såna här problem med mitt kylskåp men såvitt jag kan se fungerar avrinningen lika bra vid lätt bakåtlut eftersom vattnet fångas upp av bakväggen och leds ned, jämfört med framåtlut, eftersom vattnet då kan rinna ur rännan och ner i grönsakslådan eller botten av kylskåpet.
Men det beror väl på hur hålet ser ut kan jag tänka mig.

Baserat på vad som skrivits får jag dock en känsla av att problemet är att det trillar ner skit i hålet snarare än att det rinner undan dåligt.
Jag tror det växer otäckheter i hålet så det proppas igen så, brr.

Jag får väl göra det där med att dra ut kylen, drar mig mycket för det, brr igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 394
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 119
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp