Hålla häst i naturlig "flock".

S

SessCa

Vet itne om den här tråden ligger fel. Men jag försöker här endå. :)
Jag har funderat lite över det här med naturlig flock.
Med hignst och föl och hela kittet.
Finns det människor som använder sig av sånna flockar här i sverige?
Och hur "tränar" man hignsten att gå med ston?
Bör hignsten vara van vid det från ung, eller kan man släppa in en lite äldre hignst med ett gäng ston och hoppas på det bästa?
För det vore väl det ultimata för de flesta hästar att få leva i en s¨naturlig flock som möjligt?

Sv: Hålla häst i naturlig "flock".

SessCa skrev:
Bör hignsten vara van vid det från ung, eller kan man släppa in en lite äldre hignst med ett gäng ston och hoppas på det bästa?
För det vore väl det ultimata för de flesta hästar att få leva i en s¨naturlig flock som möjligt?
Gör de inte det på gotland?

Släpp ihop...håll för både ögon o öron och hoppas på gudskelov :rofl: :rofl:

Nädå.....men isisar brukar dom väl ha så..iallafall där det finns avelshingstar, vistt brukar dom gå på fri betäckning??

Jag har hört om islandsflokar i svergie där dom har fri betäckning, även Shire hästar!
Brukar man inte ha det så med shettisar också?

Gör det på sätt och vis. Den lille hingsten som vi har på station har hela tiden gått med sina ston och deras föl. Han går nu med de dräktiga stona och får sig en örfil varje dag av damerna :smirk: DÄREMOT går unghingstarna i egen hage och likaså ungstona då jag inte vill få en betäckning på en 1 åring.
Han har nog alltid gått på fribetäckning.

Jag vill egentligen låta min hingst gå med de dräktiga stona under vinterhalvåret också men eftersom jag har ungsto också vill jag inte riskera någon "olycklig" betäckning.

Han kommer dock att gå på fribetäckning i sommar med ston och deras föl. På vintern går han med en unghingst som han uppfostrar och leker med :)

det finns ju nån snubbe som har arabstuteri (skrivit bok) och dom har alla hästar i flock alltid... enda justeringen som görs är att brunstiga ston plockas ut... en "naturlig" hingst hoppar ju inte på ett sto utan att "fråga om lov" först och accepterar ett nej utan problem... återkommer med namn på stället :smirk:

Peer Werner Vogel hette han..... ska finnas nån hemsida oxå... men hittar inte den... han har nån bok som man fick av pollux, typ fyra hästar jag lärt känna eller nåt hette den..... verkar va en mycket duktig man på det lilla jag läst iaf :smirk:

men en hingst får ju inte hoppa på stoet mer än vid visst tillfälle på brunsten och då har man ju oftast hunnit märka det... och ston som visar minsta antydan till brunst plockas bort ur flocken under den perioden... (OM dom INTE vill ha föl på just den märren då)dom har iaf enl honom aldrig haft oönskade dräktigheter... men vad vet jag... skriver ju bara vad han sagt i sin bok............................

Ja, på Lojsta hed här på Gotland går ett 50 tal åringar - fölston "fritt". Var där idag när cirka 35 fölungar togs ifrån... :)

SessCa skrev:
Nästan. Dvs allt utom en "riktig" hingst. Vi har en gammal russvalack som axlar ledarhingstens roll i flocken med alla dess fördelar men utan dess nackdelar (inga korsningsföl... ;))

Han är övertygad om att han är hingst och det är nog resten av flocken med. Han försöker dock sällan betäcka. Det händer bara första brunsten på våren om han varit skild från stona under en period (då han gått med fölen under avvänjning på vintern). Så då får vi sära på dem under en vecka.

Men han har aldrig visat något intresse för ungstona i flocken hur brunstiga de än varit. Han har ju gått med dem sedan de varit pyttesmå och tror nog att han är deras pappa. Och som en äkta ledarhingst betäcker man såklart inte sina döttrar...

Carina på Silver Arabians

EMZ skrev:
Ja, på Lojsta hed här på Gotland går ett 50 tal åringar - fölston "fritt". Var där idag när cirka 35 fölungar togs ifrån... :)

Oj vilken gammal tråd du drog igång igen EMZ :D

martha skrev:
Släpp ihop...håll för både ögon o öron och hoppas på gudskelov :rofl: :rofl:

Nädå.....men isisar brukar dom väl ha så..iallafall där det finns avelshingstar, vistt brukar dom gå på fri betäckning??

Jepp, det är det vanligaste vad jag vet. Men även handbetäckning förekommer..

Skulle nog tycka det var läskigt att ha en hingst som gick ihop med mitt sto utan att hon redan var dräktig. Tror inte man kan lära en hingst att inte betäcka? Och om man kan det, hur mycket kan man lita på det då liksom? :confused:

SessCa skrev:
Jag har hört om islandsflokar i svergie där dom har fri betäckning, även Shire hästar!
Brukar man inte ha det så med shettisar också?

Även en del fjordstuterier håller hästarna så. Säkert också fler raser.

Jag skulle inte ha infon till något speciellt, bara en stillsam undran :)

Bland islandshästar är det vanligt med fribetäckning, dvs att stona i flock släpps ihop med hingsten under ett antal veckor. En del avelsston har ju givetvis föl vid sidan, och då får fölen också hänga med i flocken. Vad jag vet är det mycket sällan som det blir problem eller skador, och dräktighetsprocenten brukar vara hög. Däremot har ju hingsthållaren ett visst besvär med att hålla reda på vilka ston som betäckts när......

Islandshästar föds ju i allmänhet upp i flock (även här i Sverige) och man är noggrann med att alla hästar skall få "flockfostran". Kanske är det anledningen till att detta med fribetäckning funkar så bra - alla, även hingsten, är sedan de var föl vana vid att ingå i en flock. Det är, enligt min erfarenhet, mycket ovanligt att islandshästar (även tävlingshästar) går en och en i varsin hage, utan de går i allmänhet tillsammans.

Handbetäckning förekommer också inom islandshästaveln, men jag har fått uppfattningen att fribetäckning är vanligare. Handbetäckning används oftast om hingsten samtidigt tävlas. Seminering förekommer inte alls (inte tillåtet, tror jag....).

Gideå Basjkirhästar har en "riktig" flock.
Ledarhingsten går med sina ston och föl. Som säljs innan de når "mogen" ålder. Där går en valack också som endast är accepterad för att han axlat en sto-roll. Dvs inte får visa minsta intresse för stona, typ.

Trevligaste hästarna jag träffat faktiskt, alla är så lugna och harmoniska. :love:

De föds upp på det viset i Ryssland, så det var kanske inte så dramatiskt. Men ägaren har berättat om första gången hon släppte ihop hela gänget. Stona såg ut att brunsta men han var för framfusig. Så hingsten fick rådäng och ägaren var tvungen att rädda honom därifrån. En vecka senare vågade hon släppa ihop dem igen men då var han lite mer rädd om sig (och dem) så då ställde de upp sig på rad i princip ;) :angel:
Flockuppfostran! :o :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Ja ni ser frågan, hur tänker ni? Läst här några år och de flesta förespråkar svenskfödda hästar men när jag läser annonsen...
2
Svar
27
· Visningar
9 088
Senast: Jaag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama