Håll koll på era hundar!

C

careblomman

En eftermiddag för ungefär en månad sedan vad jag och 2 till ute och red i skogen och så kommer vi och travar så precis när vi ska sakta in så ser vi en hund (schäfer) komma i full fart emot oss och hästarna blev ju livrädda och far åt alla håll men den ena hinner av och får stopp på sin häst men min skenar iväg tillsammans med en den andra, fast den hästen är utan ryttare och hunden följde efter oss men tillslut viker den ena hästen av och hunden följer efter den så jag får stop på min häst till slut. Så jag återvänder dit det hände alltihopa, så när jag kommer dit så står den ena och skriker i full panik helt chockad och hon som trilla av har blivit nockad (stavning?) av sin häst rakt i ansiktet, så näsan är krossad och hela ansiktet ser helt förstört ut så vi fick ringa efter ambulansen. Men som tur var så skulle det vara distanstävlingdagen efter i det området så det var folk där, annars vet jag inte hur det skulle ha slutat bara en av oss som hade mobil med sig och den hade ingen täckning.. Och mannen med hunden var så chockad så han kunde knappt gå, stackars krake. Men varför ha hunden lös om man inte har kontroll på den? Och man får ju inte ens ha hunden lös, så tänk på det alla! Denna händelse var verkligen inte rolig, det var hemskt.. Men som tur var så gick det bra med alla tills slut, och hon som fick åka ambulans är nästan helt återställd nu men var nära att mista synen på ena ögat.. Så alla med hund, koppla dom om ni inte har sån koll så att dom lyder er och kommer när ni ropar! Inte kul för mannen med hunden, han blev polisanmäld och antagligen får betala rätt saftig skadestånd.. Är det verkligen värt det? Koppla hundarna istället :-D

Sv: Håll koll på era hundar!

Sånt händer på ett område en bit ifrån oss, nästan jämt. Våran gamla 14 åriga hund vågar inte gå i skogen längre tack vare hon blivit attakerad av stora grupper vars ägare anser ha kontroll på sina hundar. Så fel!! Likaså när vi rider.

Skillnaden är att denna kärring inte bryr sig utan skriker fula ord efter oss efter det att hennes hundar jagat oss, våra kopplade hundar & våra hästar. Denna kärring är bara i 40 års åldern, och då borde man väl vara ansvarstagande... men vem kan ha koll på 8-10 utsläppta hundar i olika storlekar & åldrar?

Och det är inte ens hennes skog!

Aja, ville bara skriva av mig!
Hoppas det gick bra för er iallafall... :-)

Usch på folk som inte har koll på sina hundar dom borde inte få ha hund! Alltså inget illa menat, men det är ju för allas bästa.

Våran älsta hund är livrädd för andra hundar pga att när hon var liten blev hon anfallen av en stor hund som var lös.

Visst vi har inte heller alltid koppel på våra hundar, dom måste ju få springa lösa också. Men vi har rätt så bra koll på dom och om vi möter någon så kopplar vi alltid hundarna. Det värsta som finns är hundar som kommer och springer emot en och hoppar osv..

:-D

Fy på den där kärringen, det är ju ni som borde skrika på henne och inte tvärtom :-O

Apropå lösa hundar.

Imorse när jag var ute och gick med mina hundar, så ser jag att någon har satt upp en skylt brevid sitt hus, vid vägen.

"Kör sakta! Lösspringande hundar"

Vad är det för knepig skylt? Det är ju allmän väg.
Jag vände.. Huuga.

Apropå lösa hundar.

Imorse när jag var ute och gick med mina hundar, så ser jag att någon har satt upp en skylt brevid sitt hus, vid vägen.

"Kör sakta! Lösspringande hundar"

Vad är det för knepig skylt? Det är ju allmän väg.
Jag vände.. Huuga.

Ja, och hundarna har INGENTING på vägen att göra.

Jag förstår dock inte hästar som blir rädda för att en hund kommer springande?
Är kanske bortskämd med mina hästar men de har aldrig reagerat så.
Däremot kan nordis bli arg om de klänger på henne, men kommen en löshund sådär så ska den nog ha sig en spark, så passar den kanske sig sen.

Nej men saken var den att den kom ifrån skogen och vi på vägen så kom den fram bakom en buske så dom hann aldrig se vad det var som kom fram och eftersom att den märkte att hästarna blev galna så tyckte den att det var jätte roligt och trodde väl att hästarna ville leka så den skällde som en tok och hoppa och gjorde typ "utfall" emot hästarna.. Så det var inte bara att den kom springande.

Nej alltså mina hästar är också vana vid hundar, och hundar som kommer springandes så vanligtvis brukar dom verkligen inte bry sig.

Och den där skylten, det var det dummaste jag har hört. Vem gör en sån skylt? :-S

Aha, ja mina blir ju också rädda om något plötsligt dyker upp.

Vad kan jag göra åt det?
Dom lyssnar förmodligen inte gärna på mig.
Och inta vågar jag promenera förbi där, innan jag vet vad det är för hundar lixom.

Nej förstår det..
Be någon modig promenera förbi och kika.

Kommer hundarna springande så har ni ju en anledning att skälla på ägarna iaf. Man ska inte behöva få främmande hundar på sig/efter sig.

Såg att du bor i Göteborg, det gör jag med from fredag.
Jag kikar gärna vad det är för några, samt skäller ut dem om du visar vart det är. :devil:

Aha, ja mina blir ju också rädda om något plötsligt dyker upp.

Nej förstår det..
Be någon modig promenera förbi och kika.

Kommer hundarna springande så har ni ju en anledning att skälla på ägarna iaf. Man ska inte behöva få främmande hundar på sig/efter sig.

Såg att du bor i Göteborg, det gör jag med from fredag.
Jag kikar gärna vad det är för några, samt skäller ut dem om du visar vart det är. :devil:

Ha ha. Nog vågar jag det. UTAN mina hundar i släptåg. ;)

Man SKA kunna promenera förbi ostört på en allmän väg.

Ja det ska man verkligen kunna!
Gud vad arg jag skulle bli om det kom en hund och hoppade och höll på.

Det värsta är när ägarna säger "det är ingen fara, h*n är så snäll så".
So? Jag vill inte ha en eller flera hundar över mig.

Även om jag har egna.

fast egentligen, det är väl inte såå konstigt att det sitter en sån skylt. visst, hundar har ingenting på vägen att göra men det har inte barn heller och hur många "kör sakta, lekande barn" skyltar finns det inte då? :p

Håller med att hundar som inte kontrolleras ska vara lösa, för ett tag sedan när jag var ute med min i skogen kommer en schäfer i full fart mot min och skäller och ser inte alls snäll ut jag stampar till den på näsan när den kommer emot oss varpå den gnäller till och springer tillbaka till sin gormande matte.. Hon ber om ursäkt och säger den aldrig bitts men den har blivit skrämd någon gång... SO WHAT! jag tolererar inte hundar som attackerar min hund hur ska jag kunna veta om den är farlig eller inte, den ser onekligen farlig ut i ett sånt läge...
Jag har min lös ibland det erkänner jag men jag tar inga risker, utan vid varje krön där jag inte har någon utsikt för vad som kommer kallar jag in henne och ser så vi inte möter någon/något. Hon har heller aldrig tvekat att komma på inkallning, är inte aggressiv mot någon annan varelse eller har inga direkta jaktinstinkter. Då skulle jag inte våga ta chansen...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar