Halkar på asfalt?

J

Jenny

I vårat stall så har vi en häst som är halkar på asfalten.
Rejält. Men av alla som står i stallet så är det bara denna som har det problemet. Varför??
Vad tror ni?? Kan det vara kvaliten på skorna el nåt??
Nu leds han den biten som är asfalterad, men man undrar ju vad det är som gör att det bara är han som ser ut som Bambi på hal is.
Har tipsat henne om att sko med större söm men det var de största redan. En kompis till mig pratade om att måla skorna med tjära el plastfärg, men nu är det bete så det lär ju behöva målas konstant.
Några ideer?? :idea: :idea:

Sv: Halkar på asfalt?

Min hovis sätter in ett mininubb av titan eller nåt.... det är jätteslitstarkt iaf och sticker ut ca 3 mm från skon. Ett nubb i varje sko som han borrar in. Vi kan trava och galoppera om vi skulle vilja det på asfalt! Dock är han den enda som jag sett göra detta.

När det är dags att sko igen är skorna slitna men nubben är fortfarande lika stor, så den håller i 8 v!! Superbra!

Min hovis sätter in ett mininubb av titan eller nåt.... det är jätteslitstarkt iaf och sticker ut ca 3 mm från skon. Ett nubb i varje sko som han borrar in. Vi kan trava och galoppera om vi skulle vilja det på asfalt! Dock är han den enda som jag sett göra detta.

När det är dags att sko igen är skorna slitna men nubben är fortfarande lika stor, så den håller i 8 v!! Superbra!
Jo, men det är någonting man gör på Irland och inte i Sverige. På Irland har man en helt annan tradition, och behov, av att rida på asfalt, vilket man inte har i Sverige på samma vis.

Dock är det superbra med roadpins/roadstuds och det är även någonting som de svenska hovslagarna borde sätta in!!

Det finns små brodd man kan skruva in i de vanliga broddhålen. De är mindre och plattare än en isbrodd och jag hade rekommenderat att sätta in sådana.
Körhästar som körs på asfalt har alltid brodd i, så jag förstår inte varför ridfolket är så rädda för dem.

Jag sa oxå till henne att man kunde sätta små brodd.
Hon skulle köpa det på Granngården, men där fanns bara gräsbrodd.
Men det borde väl finnas i någon annan butik.
Speciellt om körfolket använder sådana.
Dom heter inget speciellt??

Tittade på skorna igår och dom var helt blankslitna, 4 veckor sedan hovis var här och inte ens en söm känns under skon.
Allt är liksom helt slätt. Så att det blir halt är ju inte så konstigt.
Han motioneras inte mer än någon annan i stallet men jag har aldrig varit med om så blankslitna skor förut.
Det är olika hovisar i stallet, hennes måste helt enkelt ha skor av sämre kvalitet.:smirk:

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Där jag har hästarna uppstallade är det mycket asfalt, och problemet är att de halkar nåt otroligt på asfalten. Tycker problemen blivit...
Svar
4
· Visningar
1 199
Senast: carinah
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·
Träning Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf... :devil: Jag har i vanliga fall inget imot...
2
Svar
25
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka