Hälar och skänklar

A

Anna-halvblod

Hej!

Jag har haft uppehåll med ridningen en sisådär 10 år och börjat rida för ett år sen igen. Jag har ett äldre halvblod som har stått tidigare så vi lär oss tillsammans, styrka och kondition. Han är jättestel så jag behöver jobba mycket med mjukgörande arbete. Jag har märkt att jag sitter med hälarna uppåt, och kommer inte riktigt åt med skänklarna i varje steg, vilket göra att min häst utnyttjar det i lathet:) Så irriterande:mad:

Någon som har bra tips på hur man skall förbättra detta? :idea:

Sv: Hälar och skänklar

Hej!

Kul att du har börjat rida igen! :-)

Sånt här är ju lite svårt att säga utan att ha sett ekipaget, men det låter som om du spänner alldeles för många muskler i benen och drar upp knän och hälar när du ska skänkla. (Prova att bara sitt i sadeln och dra upp resp sänk knäna så får du känna skillnaden ;)) Egentligen ska man ju inte "trampa ner hälarna" (iaf inte när man rider dressyr, hoppning blir lite annorlunda), hälen ska sänkas till en följd av stiglädrest längd och att man sänker knäet.

Det är också viktigt att du är konsekvent med din hjälper, och att hästen reagerar direkt på din skänkel (Om du får driva hela tiden för att den bara ska gå framåt, hur ska ni då kunna göra svårare saker ;) Däremot när det gäller böjning etc, kan man få driva tills man blir blå...) Därför är det viktigt att man-om hästen inte tar drivningen- på en gång förstärker med spöet, berömmer när det blir rätt, och sedan gör om övergången (eller vad man nu skulle göra) så att den blir som man hade tänkt sig från början.
Jag vet att du inte frågade om det här, men väldigt ofta drar man upp knän och hälar när man behöver ta i mycket...

Lycka till!

Slappna av i benen och låt dem hänga fritt, håll lite i framvalvet och dra ut ena benet rakt ut från sadeln och sedan det andra då blir dina ben i den positionen de ska vara.
Det är mycket möjligt att dina stigläder blir alldeles för korta när du har gjort det här så läng dem isåfall i motsvarande.

Sedan struntar du i var benen finns och var hälarna finns, koncentrera dej bara på att slappna av i benen.

Utan att dra upp benen lägger du sedan till dem vid hästens sidor, då har du en bra utgångsposition.
Så fort du känner att du börjar spänna dej i benen igen så gör om proceduren ovan så att du slappnar av och länger dina ben.

Efter ett tag kommer den avslappnade positionen vara den normala och du behöver inte tänka på det längre utan kommer inse direkt när du drar upp benen och korrigerar det utan att behöva stanna därför att din kropp vet hur det ska kännas.

Dina ben ska inte flyttas när du skänklar på (alltså inte uppåt eller nedåt) utan de ska bara hänga där och hålla om och dutta till när det behövs.

Tack för tipsen!

Jag skall hem och prova direkt efter jobbet:)

Jag tror det är en kombination av att han (min häst) är så tung och stel i markarbetet så att jag spänner mig och att jag helt enkelt är lite ovan fortfarande. Så jag skall definitivt prova att slappna av med benen.

haha jag har typ jämt haft problemet med hälarna uppåt när jag inte kommer åt hästen. Men jag har börjat slappna av så mkt i benen att det har blivit bättre men har du tillgång till tränare så får du en bra hjälp på vägen ;)

Sits- och balansträning medelst longering. Rekommenderat av en tant som hade ett ännu längre upphåll...........

Haha ja musklerna som var så självklara som barn, finns inte kvar:) Men, jag börjar sakta men säkert bygga upp kroppen från förfall:)

Jag prövade tipsen med att slappna av benen och komma ner i sadeln, och shit vilken skillnad det blev! Jag kom åt med skänklarna och sätet mycket bättre!

Jag satte på hjälptygel igår också, för att han skall arbeta rätt med kroppen (han blev svinsur, men fann sig efter några minuter och gick så himla fint!). När han arbetade rätt med ryggen så satt jag bättre på också kände jag.

Nu gäller det att arbeta med detta framöver, och vi har mycket jobb framför oss....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 047
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Dressyr Hej alla dressyrentusiaster, Jag har haft ett uppehåll med ridningen på ca 1 år då jag har bott i Syd Korea med min man. Väl hemma igen...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt