Hål i plånboken

Singoalla

Trådstartare
På grund av hutlösa utgifter förra månaden och denna månad har jag nu hål rakt igenom plånboken, och det är 27 dagar kvar till nästa lön :nailbiting: Hemska tanke att behöva spendera sommarens första månad utan en enda krona att spendera på roligheter. Men sånt är livet. Jag vill inte heller använda kreditkortet för då kommer jag bara sitta i samma sits nästa månad igen.

Därför vill jag nu ha tips på BILLIG MAT. Nu är ju jag en sån här jobbig träningsmänniska som tänker väldigt mycket på vad jag äter. Det får gärna vara proteinrikt (men skippar gärna köttet, kanske kyckling ibland) och fullt av vitaminer. Jag vill alltså inte leva på nudlar eller spagetti och dolmiosås en månad :D Frukost, lunch-matlådor och middag behövs alltså som passar en person som tränar 5 dagar i veckan.

Har ni några tips på hur man gör det här enklast? Avsätter en dag att göra matlådor för hela veckan? Hur brukar ni göra?

Vi har fina parker i närheten och gott om alkohol över från en fest förra månaden. Så jag tror vi kan kalasa lite ändå med mysiga pick-nickar och skippa alla utekvällar. Men är mest orolig för att matkostnaderna tenderar att dra iväg för mig.. Storhandlatill att börja med kanske är en bra idé?

Riktigt bra tips! Tack!

Tonfisk på burk (i vatten) har jag hört ska vara en billig hit för oss träningsmänniskor också. Vad säger ni? Nu har jag ju varit veggo i hundra år och precis lärt mig uppskatta vissa saker från havet. Så jag minns inte ens hur tonfisk påburk smakar. Vad har man det till?

Hade en kollega som levde på ris, selleri (ska visst innehålla mycket vitaminer och fibrer) och tonfisk alternativt sill på burk..

Jag tycker tonfisk är ganska dyrt ändå. Den billigaste tycker jag iofs smakar skit, så ska du ha bättre burk kostar den ändå upp mot 20 kr/burk.

Håller med om ägg och bönor. Men har du ingen som har rabarber? Det är ju supergott med rabarberkräm till mellis! Även om det kräver lite socker är rabarber väldigt nyttigt och superenkelt att göra. Det käkar jag på längden och tvären denna årstiden.

@Anna-KarinO: Sill är ju dessutom perfekt sommarfräsch mat och snart är ju färskpotatisen billig :d

@Singoalla: Kan du tänka dig att äta skinka/charkuterier så kan man ofta få tag på trasiga skivor/snuttar billigt. De är perfekta att ha i sallader och gratänger.

@Anna-KarinO Önskar verkligen att jag gillade selleri! Men det är nog det enda som verkligen vänder sig i min mun. Hade selleri i en alkoholfri Bloody Mary igår och tänkte att jag skulle testa en tugga. URK :wtf:

@lady_vip Ja du vet här på Kungsholmen har ju alla en rabarberodling :D Haha. Men när jag bodde i Västervik en sväng så odlade alla allt möjligt i trädgården. Supermysigt! Kan ju alltid köpa rabarber givetvis men vet inte hur billigt det är?

@athena_arabians Bra tips! Frågar man bara i disken då om dom har nåt.. trasigt? :D

@athena_arabians Bra tips! Frågar man bara i disken då om dom har nåt.. trasigt? :D

De brukar förpacka dem och lägga på ena sidan i charken. Vi gjorde det när jag jobbade i charken och de gör det på flera av butikerna i Falun. Ser du inte färdigförpackat är det ju bara att fråga, de kanske inte har hunnit packa ännu.

Senaste gången jag köpte var det ett företag som gör färdigpackad smörgåsmat som sålde (allt var svenskt kan jag tillägga) förpackningar med trasiga skivor, skinka och hamburgerkött gjort på nötkött. Det kostade 39kr/kg! Det ligger rätt mycket av det i frysen nu kan jag säga :D

Bönor i alla former! det gör en god bas i många rätter och innehåller mycket protein.

Jag köper torkade (kidney, svarta, borlotti etc) i halvkilospåsar och de brukar kosta runt20 spänn. Blötlägger över natten, kokar en femliters kastrull! En hel stor kastrull för 20 spänn. Billigare blir det inte.
Låter rinna av och fryser så jag bara kan skaka ur så mycket ur påsen som jag behöver.
Kikärter samma sak. Det går att göra egen hommos med hjälp av matberedare, lite vitlök och citron och vad du nu vill ha i.

Brödet - du spar stora pengar på att baka själv.

Jag slår ett slag för den vegetariska ärtsoppan. Proteinrikt och billigt som tusan, enkelt att göra storkok av och frysa in också.

Kollade nu på nätet, 14 kr för ett kilo gula ärtor, färdiglagat blir det kring 12 portioner enligt förpackningen. 1,16 kr per portion.

Du kan ju köpa torkade kikärter, göra som @tanten beskriver, och sedan göra hummus. Gott som tillbehör till lite av varje och ett utmärkt smörgåspålägg (som budgetalternativ till jordnötssmör och liknande).

@Blueberry tipsade ju om ägg, det är jättebra mat.

Min favorit just nu är äggröra. Den kan ju varieras i det oändliga, till frukost idag bräckte jag skinkstrimlor och hällde sedan i äggsmeten (se upp med saltet, det kommer ju mycket sälta från skinkan). När den nästan var färdig hade jag i lite finhackad rödlök och tomat skuren i bitar och rev över lite ost :d

Har du frys?
I så fall, ös på med frysta grönsaker av olika slag, gör soppor, grytor, mos (broccoli/blomkålsmos är :d :d) wok, varma sallader...billigt, gott, nyttigt och mättande :)
"Dryga ut" med linser, bönor, ris/pasta.

Superbra tips! Jag älskar ärtsoppa. Har du nåt spec recept som du rekomenderar?

Mjaa, jag vet inte, jag bara gör... Sådär som man gör ärtsoppa:D

Blötläggning över natten, sätt på spisen, låt koka upp. Rör om och lägg till vatten allt eftersom, plocka bort skal med en ballongvisp och i med salt, peppar och timjan:) Räkna dock med att det tar ett tag att koka ärtsoppa, är ingen snabbmat!

Grytor med mycket bönor och inget eller lite kött.

Sondera lite i butikerna, vissa har kort-datum-utförsälning och där man t ex fynda smakrika korvar och kött till under halva priset. In i frysen eller gör storkok av direkt.

Potatis- och purjolökssoppa brukar jag köra när jag inte orkar annat, men jag är otroligt tålig och kan käka samma meny vecka ut och vecka in (soppa till lunch och gryta till middag, samma fem dagar efter varandra :D).

Sondera lite i butikerna, vissa har kort-datum-utförsälning och där man t ex fynda smakrika korvar och kött till under halva priset. In i frysen eller gör storkok av direkt.

Det där är toppen, jag har inte köpt kött till ordinarie pris på jättelänge. Är det dessutom vacuumförpackat så håller det ännu längre.

Vissa butiker har inte god åtgång på (dyrare) ekokött, där finns riktiga fynd att göra. Halva priset på Eko är under normalpris på icke-eko och fullt i klass med billigaste import.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 806
Senast: Blubbis
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Ridning Jag har ett halvblod född -89, blir alltså 22 nästa år. Eventuellt kommer jag tvingas ställa av henne under 2-3 månader, december till...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Ilini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama