Hagsystem för att "hålla nere" parasiter?

T

Tosca

Hagsystem för att \"hålla nere\" parasiter?

Hemma har jag två stora hagar, båda fungerar som sommarbete. (De är båda stora med kuperad terräng och tillräckligt med bete) Jag undrar hur man ska göra för att få så lite parasiter som möjligt? De flesta har ju sommar- och vinterhagar, men är det det bästa egentligen? Då får ju marken aldrig vila?? :confused:
Undrar alltså om jag bör växla mellan sommar och vinter eller använda en hage ett helt år och sen byta och fortsätta så från år till år?
Någon som vet och vill hjälpa mig? :)

Re: Hagsystem för att \"hålla nere\" parasiter?

Skilda sommar och vinterhagar är nr 1 i maskbekämpningen. Hagen behöver vila mer än ett år för att bli parasitfri, 2 vintrar eller två somrar krävs. Att släppa i ny hage efter midsommar är en grej, att dela upp sommarhagen i två och flytta hästarna (och inte flytta tillbaka såklart!) innan det är helt nerbetat en annan.

Frågan är ju om hästarna verkligen behöver så jättestora vinterhagar?

I stallen jag stått har vi haft stoooora vinterhagar, men hästarna håller sig ändå på en liten yta när det inte finns gräs de kommer åt.

Hänger på här lite...hoppas det inte stör...
Jag har en jättetråkig, stenig o lerig vinterhage. Så på helgerna under vintern som gått, har jag släppt över hästarna i sommarhagen för att de ska få röra på sig ordentligt, dock inte när det är risk för att de trampar sönder den pga slask mm.
Och nu innan betet hinner ta sig så får de gå i sommarhagen flera dagar i veckan (ej vid regn) mycket för att jag inte vill att det ska växa upp för mycket pga att tanterna är väl runda om magen. NÄR SKA JAG MASKA?
Har en mindre sommarhage som jag tänkt släppa i efter midsommar, och nästa år gör jag tvärtom. Alltså jag släpper dem på helgerna vintertid i den mindre sommarhagen och låter den större vila till midsommar nästa år....
Är detta OK, eller ska jag hålla mina älsklingar i den otroligt tråkiga hagen hela vintern pga parasiterna??
Sommarhagarna i fråga är endast betade en sommar, och jag räknar med att jag får stänga nya hagar om ett par tre år igen, då jag inte äger marken själv....
Har aldrig haft samma sommarbete längre än 3 år i rad, sen blir det nya parasitfria beten. Har heller aldrig sett en mask i avföringen när jag maskat, vilket iofs kanske inte säger så mycket, men jag tror de är relativt parasitfria pga alla byten av beten under åren som gått...

när vi har släppt i sommarhagen för bus och lek under vintern så har jag helt enkelt mockat bort skiten efteråt. Då kanske det inte gör något ur parasitsynpunkt?

Men om två vintrar räcker, så stämmer det ju om man har två sommarhagar och växlar mellan. Då vilar ju hagen två vintrar mellan varje användning.

Jag håller på och sätter i system så att jag ska ha två sommarhagar och två vinterhagar som jag växlar mellan. Har stora vinterhagar eftersom det är höst/vinter/vår som mina tjockisar kan få gå på bete utan restriktioner.

Ja, två sommarhagar och en vinterhage räcker ju. Men i det här fallet var det bara två hagar som användes.

Jag skulle försöka hålla efter med mockning, och ta ett träckprov nu för att se hur mycket de smittar ner. Har de mer än "lite" ägg skulle jag börja avmaska redan nu faktiskt, för att spara hagen.

OK, tack! Men det finns väl fler "varianter" att välja mellan om man skickar in träckprov? Vilket prov bör man välja? Alltså jag menar förstås att det finns olika "tillval" att välja till ytterligare kostnader.
Vilket rekommenderar du?

Ok, tack! :)
Det kan jag ju ordna... Jag ska nog utöka med en till hage istället så att jag får en vinter och två sommarhagar... Men varför är det just sommaren som är så viktig (dum fråga kanske :crazy:)? Mina hästar går ute ganska mycket även på vintern, och går ju och drar i sig allt dom hittar under snön. Kanske egentligen onödigt med så stor hage på vintern, men jag tänker att det är ju inte sååå många månader med så mycket snö att dom inte går runt hela. Egentligen bara januari-mars om jag tänker efter.. Nu och under hösten går de runt hela...
Tack för hjälpen!! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka