Hagproblem!

Linnzay

Trådstartare
Hej! Nu vet jag inte om det redan finns en sån här tråd men om det finns så flyttas jag gärna!

Nu är det så att min unghäst ( sto , 4 år) går ihop med en islandsvalack (även den 4 år) och på senare tid har det visat sig att denna islandshäst är väldigt dominant! Han snor hennes mat , alltså hotar henne att gå iväg , och den har även börjat sparka mot min häst! detta har jag bara märkt när jag gått in i hagen o typ kelat/ berömmt min häst o gett henne lite godis . Då har jag även tagit med godis till honom så han inte ska känna sig "utanför". Senast för 2 dagar sen kelade jag med henne lite , o helt plötsligt sparkade han bakut mot hennes mage/bakben så hon började halta! Hur ska jag göra??


SNÄLLA HJÄLP!!:cry:
 
Sv: Hagproblem!

Säger också att det är som att be om bekymmer. Mat i många högar , 3 st per häst minst. Godis får du ge i krubban, smakar lika gott där. Kela med båda om du kan. Eller ge godis till båda om den andra ägaren är med på det.
 
Sv: Hagproblem!

Alltså jag går in o ger min häst en bit morot för att jag ska vänja henne vid att jag inte alltid ska dra in henne i stallet varje gång jag ska ut i hagen , så jag vill därför att hon ska få en positiv o bra belöning ifrån det!
Jag har gett den andra hästen , men det är precis som om den blir sur för att min häst får all uppmärksamhet o sen vänder den röven till o sparkar..:(
 
Sv: Hagproblem!

Då skulle inte jag gå in i hagen, e väldigt lätt att du kommer emellan o blir sparkad. Ge din häst en morot när du fångar henne för att ta in henne istället så hon ser det som något positivt!
 
Sv: Hagproblem!

Han sparkar för att få tillgång till maten, i detta fall dina morötter. Du kan lika gärna bara klia din häst lite på manken, det upplever dom också som positivt.

Personligen skulle jag ev ta till den drastiska åtgärden, men den är inget jag rekommenderar för den som inte är ordentligt hästvan och har timing.
 
Sv: Hagproblem!

Hur fodras hästarna i hagen? Ge höet i många små högar med stora mellanrum. Jag tycker många lägger ut alldeles för få högar. Hellre ett halvkilo med tio meter emellan. Det blir lätt bråk om mat även om hästarna i vanliga fall är jättebra kompisar. Mina två valacker står gärna och bara är tätt intill varandra, men det kan bli lite stim när man kommer med maten.

Och ge INTE din egen häst godis i hagen om det innebär att de börjar bråka. Du utsätter inte minst dig själv för stora risker. Gå ut i hagen och gosa med båda hästarna, klia lite på manken, och bygg upp relationen på närhet och lugn, istället för med godis i handen.
 
Sv: Hagproblem!

De ges i 2 högar, men hon blir bortshasad (stavning på det dära? ) från en hög o sen går hon o ställer sig i utkanten av den högen den andra hästen käkar på. Så jag antar att de inte är totalt ovänner utan bara att det har med att jag kommer in i bilden ? jag får ta o prova era tips , tack!!
 
Sv: Hagproblem!

Jag tillåter inte att andra hästar närmar sig om jag är tillsammans med min häst i hagen. Schasar iväg dem med kroppsspråk, rösten eller ett grimskaft om det behövs.

Så jag skulle börja med det, visst ska du kunna gå ut och umgås i hagen med din häst utan risk, schasa iväg ynglingen om han kommer och störar sig!
 
Sv: Hagproblem!

Jag tillåter inte att andra hästar närmar sig om jag är tillsammans med min häst i hagen. Schasar iväg dem med kroppsspråk, rösten eller ett grimskaft om det behövs.

Så jag skulle börja med det, visst ska du kunna gå ut och umgås i hagen med din häst utan risk, schasa iväg ynglingen om han kommer och störar sig!

Det är ju dock ganska riskfyllt om hästen inte har bra med respekt för människor (vilket den inte verkar ha eftersom den går på hästen TS hanterar). Dessutom har den ju visat upp ett rätt aggresivt beteende som jag förstår det och då är det inte alls säkert att den låter sig bli bortschasad bara sådär.

I övrigt håller jag med dig i sak, går jag in i hagen ska de andra hästarna ge fn i mig och min häst och hålla sig på behörigt avstånd rent ut sagt. Det är lätt att applicera på hästar man känner och träffar dagligen - betydligt svårare på okända man inte vet hur de är hanterade. Många hästmänniskor rör sig ju lätt och gärna mitt i en sällskapsjuk hästfolk och då är det inte läge att börja "uppfostra" den flocken bara sådär. Jag tycker dock det är skitläskigt med lösa hästar och mina för vänja sig att vara försiktiga och hålla avstånd :)

TS - var rädd om dig!
 
Sv: Hagproblem!

Absolut, var kanske lite kortfattad. Så vill jag ha det. sedan får man se till att ordna det på olika sätt, tillsammans med andra i stallet osv.

TS: Man ska alltid fodra MINST en hög mer än antalet hästar, bäst är jättemånga små högar. Om jag var du skulle jag se till att den rutinen ändrades, din häst ska ju ha möjlighet att äta i lugn och ro.
 
Sv: Hagproblem!

Det har blivit bättre sedan vi bytte hage med 2 andra hästar , min häst o islänningen går fortfarande ihop pga envishet i stallet ( ingen ville byta bla bla-.-) men denna hagen är bredare i början så islandshästen kanske kände att han inte va lika "trängd" och nu kan de beta i varsin höhög utan problem!
De har även slutat bråka när jag ska in o hämta/kela, jag vill inte ha honom nära min häst så han sjasar jag alltid bort men jag kelar även med han så han inte ska känna sig "utanför" så mkt.

Tack för alla tips o råd! :D:D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp