Hagproblem, Hjälp mig.

S

Susannah

Hej.
Jag har hand om ett sto på 13 år, som har ganska stora problem. Hennes ägare har nyss fått barn, så hästen har stått i lite mer än ett år (pga tidigare fång + ägarens graviditet). Jag och en kompis har då börjat hjälpa till med hästen och så vidare, är ute sågott som varje dag, när tiden räcker vill säga.

Vi har ett problem, all tid vi tillbringar hos hästen är nästan i hagen. Som idag så tog det 56 minuter att få in henne. Hon är jätte mysig och kommer gärna fram till dig om du går ut i hagen, men du kan inte knäppa fast henne eller ta henne i grimman för då ryggar hon och slänger sig bakåt (ivärsta fall stegrar sig). Detta beror på att hon har 8 års okänd bakgrund i Dannmark där vi tror hon blivit slagen. Jag har testat det mesta, vi har lockad med morötter o hö (havre är inget alternativ då hon är det största energiknippet du kan hitta) och idag testade vi även en uttrötnings metod då vi jagar runt i hagen tills hon går in själv.
Men hålla på så här varje dag vill väl ingen?

Hjälp mig med tips så jag kan få in min älskling. Men tänk på att det går inte att ta henne runt ansiktet...
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Är hästen snäll att leda när ni väl fått tag i henne?

Mitt gamla sto vara lite dum att ta i hagen för många år sedan. Då gjorde jag så att jag smusslade runt grimskaftet runt halsen så långt från huvudet som möjligt. När hon kände repet runt halsen så trodde hon att hon var fast och sedan kunde jag ta på grimman. Fast min häst var aldrig rädd utan hon tyckte istället att vi kunde ha lite kul en stund när jag sprang omkring och jagade henne.

Pröva med grimskaft runt halsen i stället får du se. Kanske hon accepterar det bättre. Åtminstone är det inte farligt om hästen sticker i väg med det hängande för det ramlar ju bara av.
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Hmm, när du tar i henne om man väl får fast henne kastar hon sig gärna lätt bakåt och reser sig och sedan sticker i väg. Visserligen handlar allt om uppmärksamhet här med. Men när det gäller att röra ansiktet blir hon jätte rädd. =/
Att lägga det runt halsen funkar nog heller inte, för hon är ganska så stor. Så ska man slänga över det blir hon rädd. Men jag ska testa idag. :)
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Framförallt så måste du försöka att börja få henne att acceptera att du får röra henne på huvudet. Lättast är kanske när hon står inne och inte kan komma någonstans! Ge mycket beröm och kanske något att tugga på medans du rör vid henne. Börjar runt mulen och håll dig i det området tills du märker att det är ok för henne. Sedan fortsätter du försiktigt upp.
Dock kan du nog inte göra allt på samma dag utan du har nog ett projekt framför dig ett par veckor framöver, minst!

Sedan är ju problemet att få in henne. Är hon bakskygg?
Annars kanske du och din kompis kan prova att ta en longerlina och lägga runt baken och liksom fösa henne in! Stå långt ifrån i början ifall hon skulle göra nåt. Sedan kan ni närma er så ni går jämsides med hennes hals och sedan kanske lägga en hand på halsen eller manken.

Lycka till

Malin
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Hej.
Jag har hand om ett sto på 13 år, som har ganska stora problem. Hennes ägare har nyss fått barn, så hästen har stått i lite mer än ett år (pga tidigare fång + ägarens graviditet). Jag och en kompis har då börjat hjälpa till med hästen och så vidare, är ute sågott som varje dag, när tiden räcker vill säga.

Vi har ett problem, all tid vi tillbringar hos hästen är nästan i hagen. Som idag så tog det 56 minuter att få in henne. Hon är jätte mysig och kommer gärna fram till dig om du går ut i hagen, men du kan inte knäppa fast henne eller ta henne i grimman för då ryggar hon och slänger sig bakåt (ivärsta fall stegrar sig). Detta beror på att hon har 8 års okänd bakgrund i Dannmark där vi tror hon blivit slagen. Jag har testat det mesta, vi har lockad med morötter o hö (havre är inget alternativ då hon är det största energiknippet du kan hitta) och idag testade vi även en uttrötnings metod då vi jagar runt i hagen tills hon går in själv.
Men hålla på så här varje dag vill väl ingen?

Hjälp mig med tips så jag kan få in min älskling. Men tänk på att det går inte att ta henne runt ansiktet...

Har samma problem med min pålle :crazy: ... Min har antagligen blivit dåligt behandlad när hon var på sin träning, då dem stängde in henne i ett hörn när de skulle fånga henne :mad: Hon slänger sig bakåt när man försöker ta tag i grimman, men ibland är hon jätte snäll :smirk: Men för mig är nog rekordet 10 timmar att fånga min lilla tok :crazy: ... Jag har kommit på hur jag ska göra ...Jag hämtar en hink med morötter eller någe gott så det skrammlar ;) Då kommer hon oftast fram om man väntar ut henne ett tag, hon äter lite ur hinken och man låter henne göra det en stund. När hon är rätt avslappnad smyger man upp handen under "hakan", kan man väl säga (?) :p Och tar in några fingrar vid grimman, så är hon fast :banana: Pröva! Och Ni kan ju också gå ut i hagen då och då med en morot för att vänja henne att det inte alltid väntar massor med tråkigheter osv ... ;) Lycka till! :idea:
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Det där med att gå efter hästen "uttröttningsmetoden" kan fungera om ni gör det på ett annat sätt, gå efter och låt inte hästen komma fram fram du vill det! jag har en pålle som fick för sig att han inte skulle komma så jag tänkte att visst jag testar väl... efter att ha gått efter honom och föst iväg honom i 2 timmar var han rätt sugen på att komma och efter det kommer han snällt. Jag tror dock ine att det här är eran hästs problem, det r nog huvudskyggheten. testa att ta en longerlina runt halsen, på så sätt tappar ni inte henne direkt om hon hoppar till, för kommer hon på att jaha om jag kastar mej bakåt får do minte tag på mej kan problemet bli större...
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Framförallt så måste du försöka att börja få henne att acceptera att du får röra henne på huvudet. Lättast är kanske när hon står inne och inte kan komma någonstans! Ge mycket beröm och kanske något att tugga på medans du rör vid henne. Börjar runt mulen och håll dig i det området tills du märker att det är ok för henne. Sedan fortsätter du försiktigt upp.
Dock kan du nog inte göra allt på samma dag utan du har nog ett projekt framför dig ett par veckor framöver, minst!

Sedan är ju problemet att få in henne. Är hon bakskygg?
Annars kanske du och din kompis kan prova att ta en longerlina och lägga runt baken och liksom fösa henne in! Stå långt ifrån i början ifall hon skulle göra nåt. Sedan kan ni närma er så ni går jämsides med hennes hals och sedan kanske lägga en hand på halsen eller manken.

Lycka till

Malin

Man kan klappa henne i ansiktet osv, utan problem. men du kan inte ta tag i grimman, det är då hon känner sig "fast" och börjar krångla.. :/

Men jag ska testa de där med linorna nästa gång :) Tack!
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Har samma problem med min pålle :crazy: ... Min har antagligen blivit dåligt behandlad när hon var på sin träning, då dem stängde in henne i ett hörn när de skulle fånga henne :mad: Hon slänger sig bakåt när man försöker ta tag i grimman, men ibland är hon jätte snäll :smirk: Men för mig är nog rekordet 10 timmar att fånga min lilla tok :crazy: ... Jag har kommit på hur jag ska göra ...Jag hämtar en hink med morötter eller någe gott så det skrammlar ;) Då kommer hon oftast fram om man väntar ut henne ett tag, hon äter lite ur hinken och man låter henne göra det en stund. När hon är rätt avslappnad smyger man upp handen under "hakan", kan man väl säga (?) :p Och tar in några fingrar vid grimman, så är hon fast :banana: Pröva! Och Ni kan ju också gå ut i hagen då och då med en morot för att vänja henne att det inte alltid väntar massor med tråkigheter osv ... ;) Lycka till! :idea:

Okeej, men att ta med morötter är något vi testat, och jag klantade mig nog där, jag ställde en hink, lät henne äta morötter, tog hinken ställde den närmare grinden med nya morötter lät henne komma fram o ta dem.. osv. Så höll jag på hela vägen fram till grinden, sedan tänkte jag ta tag i grimman, min rörelse blev lite för snabb och hon kastade sig bakåt och sprang hela vägen ner till botten av hagen..
Så nu närmar hon sig bara hinken om jag håller avstånd ifrån grimman..
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Men hur är hon att ta i boxen?

det är lättare i boxen, då rycker jag bara lite lätt i täckets kant, så följer hon med ut i gången.. Det går även att ta i grimman ibland, om man tar det riktigt lugnt. Det kan ta upp till 15 minuter att få på henne grimman, så den brukar få stanna på..
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

När får du ta i grimman då? I stallgången?

Går det där är det där du får träna med henne först... Tar ni in hästarna över natten? Hur får den personen då in henne?
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Måste du leda henne i bara grimman då? Du kan väl sätta på grimskaft?
Eller led henne i bara ett rep runt halsen tills hon är mer bekväm m att du leder henne i grimma+grimskaft.
Hur gör ägaren?
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

När får du ta i grimman då? I stallgången?

Går det där är det där du får träna med henne först... Tar ni in hästarna över natten? Hur får den personen då in henne?

Grimman går att ta i, när man är i stallet, och då hon själv vill det, men du kan inte gå en längre sträcka, för hon slänger gärna upp huvudet, och det är inte så bekvämt.
Just nu står hon själv, för det är ett litet privatstall med bara två boxar och hennes kamrat blev såld för ett halvår sedan.. Så det är jag och en kompis som åker ut, och när vi kommer ut för att ta in hästen så vi kan pyssla och liknande släpper vi inte ut henne igen. Hinner vi inte ta in henne så gör Peter det (han som är gift med ägaren) Och han är hästrädd, så han brukar mest låta allt stå öppet så hon själv går in när hon vill.
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Måste du leda henne i bara grimman då? Du kan väl sätta på grimskaft?
Eller led henne i bara ett rep runt halsen tills hon är mer bekväm m att du leder henne i grimma+grimskaft.
Hur gör ägaren?

Grejen är den att hon har blivit slagen i ansiktet, troligen har någon hållt fast henne och sedan slagit. Så hon accepterar väldigt sällan att man plockar henne i grimskaftet.. Så fort du visar att du har ett grimskaft så slänger hon bara iväg och sticker så långt bort hon kommer. Gömmer du grimskaftet och försöker ta henne försiktigt stegrar hon precis när du ska knäppa det.. Och stå bredvid en stor häst som stegrar vill jag aldrig mer göra.

Med tanken på att jag måste sträcka mig för att nå nacken är det omöjligt att slänga ett grimskaft runt det, hon skulle bara bli rädd, och det sista jag vill är att hon ska bli rädd för mig..

Hennes ägare brukar kunna rycka lite i täcket och säga "nu går vi" så brukar hon gå med, men hon litar inte tillräckligt på mig eller min kompis, så rycker jag i täcket står hon o glor på mig som om jag vore dum i huvudet. Men ägaren brukar mest bara öppna grinden så hon får komma när hon vill om det tar för lång tid, hon har två tvillingpojkar och har inte tid att stå o bråka med en häst.
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Vad har hon gjort med hästen då? Står hon bara? Är hon riden? Isf: hur tränsar hon?
Vad har ni/du för mål med henne? Är det att rida?

Var bor ni?
 
Sv: Hagproblem, Hjälp mig.

Vad har hon gjort med hästen då? Står hon bara? Är hon riden? Isf: hur tränsar hon?
Vad har ni/du för mål med henne? Är det att rida?

Var bor ni?

Häst eär både tränad och tävlad tidigare, men har blivit stående i drygt ett år nu. Jag har som mål att få igång henne till tävlingsnivå igen. Hon tränsas som all hästar, fast hon kan bråka lite ghenom att kasta upp huvudet och hålla det så högt hon bar akan och sedan kasta runt med huvudet när du ska spänna fast alla delar.
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 685
Senast: Willys
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp