Hagfunderingar

Maris_

Trådstartare
I stallet har vi två shettisar, en valack och ett sto. Vi har en unghäst (halvblod) som är två år gammal och som kastrerades i början på maj, och vi har ett sto (hon är mamma till unghästen) som har ett föl som är född 31 maj.

För tillfället går shettisarna ihop och när stoet är ute släpper vi ihop valacken med unghästen. Unghästen går alltså själv i sin hage, dock har han hästar i hagen brevid.

Det blir ju tråkigt för unghästen att gå själv så mycket så vi tänkte släppa ihop honom med någon. Frågan är bara vilka? Shettisarna eller mamman med fölet? Han kastrerades som sagt omkring 11 maj, tror ni det är riskfritt att han går ihop med shettisstoet? Eller är det bättre att han går ihop med sin mamma och nya fölet? Han är mycket underlägsen sin mamma och tuggar som bara den så fort han kommer nära henne.

Vad skulle ni föredra och varför? Bäst vore ju att stona går för sig och pojkarna för sig, men det passar inte ihop med hagtyp eftersom shettisen inte ska gå på för kraftigt bete.

/ Maris

Unghästen skulle behövad gå med en äldre häst som kan fostra honom, eller med en annan unghäst. Tycker det är lite synd att han får gå själva!

Hur vida han ska gå med sin mamma eller med shettisarna det kan jag inte uttala mig om.

Ja han behöver ju ha sällskap! Han får gå nån timme om dagen ungefär med shettisvalacken och de busar runt och har kul, men han behöver ju verkligen mer sällskap. Frågan är bara med vilka... :)

/ Maris

Det blir så svårt med betet då, eftersom shettisarna går i en hage med inte så mycket gräs, och de stora hästarna "lever" på sitt gräs! Annars vore det ju säkert det bästa, men det blir svårt som sagt!

/ Maris

Om han är kastrerad i början av maj så kan han gå tillsammans med sto och föl. Det är väl dax att vänja av fölet om ett par månader beroende på när det är fött då kan ju de två gå tillsammans. Förstår att shettisarna måste gå på mindre bete och en tvååring behöver ju massor av bete.
/M

Så, idag har vi släppt ihop dem! Släppte först ihop unghästen med shettisarna och det gick bra. Mitt sto och unghästen var intresserade av varandra, mitt sto skvätte som bara den och tjöt sådär som ston gör. Hon var riktigt kär i unghästen!

Vi provade sen att släppa in unghästen till mamman med fölet eftersom det i den hagen finns bete för stora hästar och även det funkade. Unghästen fick inte komma nära fölet för fem öre för då gick mamman till attack, men hagen är stor och de lär väl vänja sig med varandra vartefter!

Skönt, nu har alla sällskap!

/ Maris

Du kan inte skicka iväg honom på unghäst bete eller höra med någon i närheten som har unghäst? Senare kan det ju vara lämpligt med de växande fölet och unghästen och kanske mamman och shettisarna?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV