Hagfunderingar - fångrisk

Lindon

Trådstartare
Jag har förstått så mycket att det är ökad fångrisk nu då det kommer kalla nätter + varma dagar. Så kan nån kunnig hjälpa mig hur jag rent praktiskt ska minimera riskerna för fång? Jag har en fjording som är övergödd (köpt fet - försöker banta)+ en finnhäst. Ingen har haft fång men kan ju förståss få.

De går på lösdrift i en hage där det finns nerbetat gräs (naturhage, orörd innan). De har fått flytta över på morgnarna innan jobbet till en hage med ca 30 cm gräs (slaget vid midsommar, ej gödslad). Har flyttat allt eftersom gräset tagit slut. De har ätit så gott som hela dagen där och sen tagits tillbaka när jag rider och så. På kvällen har dom fått varsin tuss torrhö. Nåt kg var.

Nu till det jag funderar över. Vi börjar få riktigt kalla nätter (var nere i 1 grad i natt) men 22 + på dagarna. Hur löser jag det praktiska? Jag vill ju inte att de äter frostgräs på natten. Och så lagras det ju mycket socker under natten i det gäs som finns i andra hagen. Vågar jag släppa dit hästarna på morgonen som vanligt? Ska jag fodra med mer hö på kvällen så de är mätta och inte äter så mycket frostgräs? :confused: Läste i nån tråd att gräset inte är så mycket att hurra för nu. Tänkte om min fjordis får gräs först i 12h och massor med hö sen --> ännu fetare? men om det är mest bukfylla? Jag har även tillgång till vetehalm. Kan jag ge det?

Hoppas nån orkar svara. Funderar hit och dit och kommer inte till nåt svar. :grin:Skulle vara värsta möjliga om nån får fång! Äter annars både linfrö+jäst för att förebygga..

Sv: Hagfunderingar - fångrisk

Det där är jätte svårt.
Jag har en häst som inte kan äta frostnupet gräs och en som kan !?
Det enda sättet att vara säker på är att inte släppa dom på gräs alls

Hej från hambo

ett tips är att skaffa en rundbal vetehalm att ha i hagen . fibrer är bra. och ger lite mättnad, kanske dom inte äter så mkt gräs då? jag har samma problem som du.. och fång kommer ju närhelst som.....trist

Egentligen är det omöjligt att svara på.

Vissa hästar tycks ha lättare för att få fång än andra. Om jag hade en sådan häst (har jag också) så skulle jag inte låta den gå mkt på gräs alls om den var överviktig. Jag skulle absolut inte låta den gå på gräs om det är under 5 grader i temperatur. Jag hade alltså hade haft den inne under natten och släppt ut den när det var i alla fall minst 5 plusgrader. Om den äter höet i hagen hade jag gett. En munkorg är också ett alternativ. Men lite knepigt dels för att den kan ramla av och dels för att hästen knappt får i sig ngt alls aoch måste utfodras utan munkorg.

Men sedan finns det ju hästar, ponnyer som tycks klara det mesta (har en sådan ponny också). Då är risken betydligt mindre och det är mer synd om hästen.

Min ponny har haft först ett mkt lindrigt fånganfall och sedan ett ganska så otäckt anfall två år senare. Båda dessa var i slutet av hösten. Det börjar snart närma sig den tiden än en gång.

hästarna bör stå inne eller i grushage tills gräset kommit igång med sin fotosyntes igen, dvs en bit ut på förmiddagen. det är extremt hög fångrisk när det är kalla nätter och varma dagar.

Hej!
Eftersom hästarna går på lösdrift kan jag inte ta in dem. Vi håller på att bygga lösdriften nu, så de har bara ett tak att gå in under nu just. Det kommer ju att vara likadant alla år. Så hur gör lösdriftsmänniskor?:cool:

Kanske jag kunde ge hö på kvällen, samt hö på morgonen. + om jag sätter in halm i hagen så de kan äta under natten. Sen släppa dem i den gräsigare hagen på em då vi kommit hem. Då får de gå ett par timmar där. Om det är farligt att släppa dit dem på morgonen säg kl 6 om det varit frost på natten. Såklart de är ju hungriga då så de vräker i sig ganska mycket...Där de går dygnet runt finns knappt nåt att tugga på. Nån grushage har jag inte.

nej lösdrift är inte någon optimal lösning ur fångsynpunkt...
kan hjälpa att ge dom hö, det beror lite på - vissa hästar tar inte höet så länge det finns fem grässtrån kvar typ.:p

låter bättre att ha dom i hagen med mkt gräs på eftermiddagen, och sen ge hö i den andra så att dom har det att äta. hårt nerbetad gräs innehåller visserligen större mängd fruktan än lagom långt gräs MEN det gäller inte på vinter/höst när fruktanhalten är hög oavsett gräslängd. och är det nerbetad blir den totala mängden dom får i sig mkt mindre. jag skulle göra så tror jag, dom har ju inte haft fång hittils så helt hysterisk bör man ju inte bli....

på sikt kan du ju fundera på att grusa en del av hagen vid ligghallen, så att du har möjlighet att stänga av. :)

kanske vore en bra sak att bygga en grind eller liknande, så att hästarna kan stängas in om natten i ligghallen? eller?

Kan man ju..men då försvinner ju själva tanken med lösdrift. Om dom ändå blir instängda i lösdriften=samma som box. Nä lösdrift och hypokondrisk kanske inte är väldens bästa kombination, men än så länge är dom friska.

Tur är att dom gillar hö, var väldigt glada i morse fast dom bara fick hö och inte slapp å äta gräs.;) Så nu blir det hö morgon å kväll och några timmar på längre gräs. Ska nog slänga in en halmbal så det finns att gnaga på under natten.

skulle ngn vänlig själ vilja ta sig tid att förklara för en nyfiken på vilket sätt linfrö och jäst förebygger fång?
:bow:

Linfröolja är bra mat för snälla tarmbakterier och innehåller dessutom ämnen som kan verka antiinflammatoriskt.

Jäst är också bra för tarmfloran.

Många/de flesta (?) fånganfall startar i grovtarmen så det gäller att hålla sig vän med dess "invånare".

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 522
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 757
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 736
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama