Hagfråga..

Yrja

Trådstartare
När det gäller att blanda valacker och ston. Vad anser ni är bäst?
Jag har alltid tyckte att det borde vara naturligast och bäst för hästar att gå blandat. Både ston och valacker i samma hage alltså. Men nuförtiden är ju hästar oftast gjorda av porslin och man tycker ju att ston bara ställer till det och sparkar sönder de andra hästarna.

I alla fall så har jag en liten sjuårig valack som är fruktasvärt kär i ston över lag. Han är dessutom mycket snäll och vilken okänd häst som helst kan gå upp i rupman på honom utan att han lägger bak ett öra, han skulle snarare uppskatta det. Han går för tillfället med två valacker och det pga. att den ena valacken tycker mycket om honom. Och ägaren till den valacken anser att det är en porslinshäst och att det blir bråk om man släpper in ett sto.

Så till min fråga. Hur farligt är det att blanda ston med valacker? Det går även två ston tillsammans i hagen bredvid deras och jag funderar på att släppa honom med dem istället för valackerna till hösten. Det ena stoet är 10 år äldre än honom och mycket ranghög: Ibland lite bitchig mot det andra stoet som är en stor fyraåring med ganska lite koll. Ger jag mig ut på farligt vatten om jag släpper in min fromma valack till dessa? De kanske kör över honom och börjar bossa sig. Eller hur fungerar det där med ledarhingstar och betaston? Blir han hingsten även om båda de andra är mer ranghöga? Jag vet att betastoet och hingsten delar på ledarrollen, men om det andra stoet sätter sig på honom också, vad händer då?

Mycket frågor ja. :D Har ju mina egna funderingar men vill ändå öppna alla frågor för er så att jag får så klara svar som möjligt.

en valack med flera ston brukar gå bra om det inte är en betäckar-valack. det kan ju funka med flera valacker också, men mer vanligt är ju att de kan slåss om stona. har varit med om att valacker börjat betäcka ston när de varit flera som velat "ha stona för sig själv"
jag har helst hästar uppdelat ston för sig o valacker för sig om det är ett större stall med flera av samma sort. har man flera valacker o bara ett sto skulle jag släppa stoet o en valack tillsammans o ha resten i en annan hage.
men en valack o ett par ston kan fungera bra, om han inte betäcker, eller att stona är sådana som försöker få valacken o betäcka när de brunstar, för då kan det ju bli jobbigt för honom också.

Tack för svaret. :)
Nej han betäcker inte vad jag vet. Men han står gärna nära och bara myser. Kan bli lite närgången när man rider med ston - lägger gärna huvudet på deras rumpa eller liknande. Tror inte att han kommer att vara problemet i så fall. Det är om stona skulle reagera på något sätt.

Jag tror inte att det kommer att bli några problem. Jag tycker att hästarna brukar lösa det bra själva, hitta sin plats och komma överens om man bara låter dem göra det. Tycker att det verkar vara mer bråk i hagar som är uppdelade ston och valacker för sig! Det är som en skolklass med bara tjejer resp bara killar, fy vad jobbigt! :D Anledningen till att man kastrerar hingstar är ju faktiskt till viss del just för att man ska kunna ha dem ihop med andra hästar... :) Men visst kan ston vara griniga! Men mitt sto är iaf mer grinigt mot andra ston, valacker älskar hon! ;)

Ja, så tycker jag också att det brukar vara. Va skönt att få den responsen härifrån. :D Ska ta upp det med stallägaren vid höskörden nu, så får vi se om jag lyckas övertala henne. Hon tycker nog att jag är onödigt jobbig. Men egentligen borde det ju inte vara problem för någon annan än mig och min häst i så fall då han är så snäll i alla lägen, både mot människor och djur. :)

Jag har sällan upplevt problem med att blanda ston och valacker.
Har sett många exempel där man haft ett trettiotal hästar tillsammans, ston som valackar, utan problem. Dock blir det ju annorlunda när man har så många hästar eftersom de bildar grupper inom gruppen.

"Hemma" i stallet har vi vanligtvis 2-4 hästar tillsammans per hage. Att ha tre ranghöga valacker tillsammans med ett (brunstigt) sto fungerade mindre bra. Annars har de flesta kombinationer fungerat och i de fall det varit mindre lyckat skall man nog snarare "skylla" detta på hästens personlighet och att personkemin inte stämde. Vi har t.ex. ponnyvalack som separerades från sin stokompis då han klev på henne. Nu kliver han emellanåt lika glatt på sina nya valackpolare istället...

Visst, de två ranghöga stona kanske kör över din häst. Men det kan lika gärna två ranghöga valacker göra!

Vi hade ston och valackar ihop innan, ca 4 ston och 5 fem valackar. Det gick jättebra, tills stona började brunsta och den ena valacken skulle börja vakta dom och betäcka. Då delade vi på dom och det är mycket lugnare nu. Men visst kan det fungera med blandade hagar, det beror ju på individerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV