Hage vid lindrig senskada?

HerrKantarell

Trådstartare
Nyfiken på andras erfarenheter av hage/sjukhage vid lindrig senskada sedan en månad hos busig häst som blivit ordinerad vila. Box med kontrollerade promenader vid hand?

Sv: Hage vid lindrig senskada?

Veterinär och galopptränare P. M. har hagvistelse direkt på sina hästar med senskador. Det ser inte snyggt ut när det har läkt men det blir starkt säger han.

Min har haft två lindriga senskador och har fått gå i hage varje gång, liten paddock på 15x15 meter.
Skadorna läkte ut helt båda gångerna och det syns och känns inget när man palperar benet, likaså på UL.

Min skrot gick i hagen som vanligt. Men där var valet enkelt med en häst som vävde. Han läkte fint. :)

Jag hade en häst med en mkt ful senskada. Började skritta pyttepromenader från dag 1 och följde sedan schemat i boken Hästens kovalencens i samråd med min egen veterinär givetvis. Hästen hade ett fruktansvärt humör så jag var tvungen att gradvis flytta ut i hage. Först pyttehage och sedan gradvis större. Blev helt återställd.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 884
Senast: Willys
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 602
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka