Hage utan vindkydd, hur länge?

S

__Stilett__

Hur länge får hästarna gå ute dygnet runt i hage utan vindskydd? va det till 1 nov?

Sv: Hage utan vindkydd, hur länge?

Man räknar inte exakt datum. Det heter så länge betestillväxt finns.
// Linda

det är olika från kommun tll kommun.
Här i sthlm säger vi runt den 15 okt.

Hur länge får hästarna gå ute dygnet runt i hage utan vindskydd? va det till 1 nov?
Som föregående talare säger är det betestillväxten som bestämmer. På det sättet blir det olika i olika delar av landet. Något som folk dock glömmer bort är att hästarna ska ha tillgång till en TORR OCH REN liggplats vilket man inte kan säga att man kan åstadkomma på senhösten med dagg och regn. Sommartid är ju en torrare årstid och då räcker en dunge med träd eller så, men vid den här årstiden är inte ens skogen torr. Därför skulle jag nog säga att 1 november är i senaste laget där du bor. I mitt län som ligger en bit söderut från ditt brukar vi ha senast 15 oktober som riktlinje, just för liggplatsens skull.

mina är installade sedan ett par månader tillbaka, men är nyfiken på vad som gäller :-)

det står ju inte vilken tid på dygnet denna torra liggplats ska finnas, ellerhur? :D

mina är ute lite ibland fortfarande... varma nätter är de ute, kalla nätter är de inne, kollar från dag till dag och så ser man tydligt på hästarna om de vill sova inne eller ute om man går o tittar till dem!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 937
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama