Hage på seminstationen, hur gör ni?

kopparberg

Trådstartare
Första gången jag betäckte mitt sto gick det så fort att det inte var aktuellt, men hur gör ni med era ston i hagen när ni har dem på seminstationen? Alltså låter ni dem gå med andra ston eller får de gå själva?

Första gången mitt sto betäcktes körde jag dit på "brunstkoll" på onsdagen, på fredagen seminerades hon och på tisdagen hämtades hon dräktig. Så där blev det egen hage.

Men nu ska hon betäckas igen, och nu är det ju stor chans att hon inte kan betäckas SÅ fort som förra gången! Och då ska man ju ta beslutet om hon ska gå själv i hage eller gå med andra ston. Det är inte tal om bete, det är hagar som är aktuellt på den seminstationen.

Hur gör ni?

Sv: Hage på seminstationen, hur gör ni?

Jag låter alltid mitt sto gå med de andra. Hon är van vid att gå i stor flock och blir olycklig om hon måste vara ensam.

Om de har föl vid sidan vill jag ha mina ensamma men annars får de gärna gå med andra ston.

Jag vill inte släppa ihop mina hästar med andra hästar utan lång tid i separata hagar först så för mig är det alltid egen hage som gäller. Släpper aldrig ihop bara sådär hemma heller, nya hästar (om de ens ska in i flocken) ska gå typ 14 dagar i hagen bredvid innan ihopsläpp för att minska skaderisker.

Mitt sto var så himla svår att lasta(Stressa upp sig) så de beordra mig att ha henne kvar på seminstationen tills hon konstaterats dräktig och sen för att vara på säkra sidan fick hon stå kvar längre.

Det sluta med att hon trivdes så bra i flocken så hon kom dit i April och fick komma hem i slutet av augusti för hon stanna kvar på sommarbete.

Hon gick hela tiden ihop med andra dräktiga ston, jag upplevde att de orkade aldrig tjaffsa i hagen riktigt. Tyvärr för mig så kostade hela jädrans kalaset lite mer eftersom hon stod i box i början och hage på dagarna och sen bete. Men men, lastningen gick bra sen.

Tack för era svar! :)

Har ni upplevt mycket skador när ni haft era ston med andra? Jag är som Mitrolle, noga vid hopsläpp, övervakar osv och tycker generellt det är onödigt att släppa ihop hästar för kortare perioder, vill ha en lugn och likadan sammansättning i hagen.

Fast stona kanske är lugnare när de är med andra ston på ett för dem alla nytt ställe?

Mitt sto är snäll mot andra hästar, har aldrig varit något problem vid hopsläpp med henne. Hon kan också gå själv, det har hon gjort i kortare perioder, tex när hon stod i kompisens stall, det var bara hon och kompisens valack, och under brunsterna kunde de inte gå tillsammans.

Jag har aldrig fått skador på mina ston, snarare tycker jag att det är tvärt om, dom hittar ofta väldigt bra kompisar att vifta flugor ihop med :D

Jag har två ston & begär alltid egen hage åt dem så dom går tillsammans. Släpper inte ihop dem med andra då mitt ena är en bossig surkärring, hon riskerar att skada dom andra stona.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024