Hage och mugg problem !!!

C

Caroline

Hej ! Har två hästar som går i en liten hage på 40m2 alltså 20x20 m
Den är tyvärr jätte lerig som de flesta är nu i detta milda klimat i Sverige. Vi har inte mer mark, och vi måste nu göra vid denna hagen för de kan inte stå i denna klegga. Min man vill bara lägga sand men jag tror hästarna bara trampar ned sanden och sen får vi köpa ny nästa år ? Finns det någon häst expert som har samma problem eller vet bästa sättet(gärna det billigaste) att gå till väga så jag inte behöver ha dem ståendes in leran.
När jag ändå frågar undrar jag oxå om mugg kan sätta sig på fler ställen än karleden ? Båda hästarna har ingen mugg i karlederna men däremot har den ene fått något mugg liknande på sidorna ovanför karleden. Den andre har inget mugg på benen men fått "mugg" på bringan ?? Har aldrig varit med om detta ? Kan de varit så att han legat ned och hovarna varit i kontakt med bringan? smörjer detta nu och ska kontakta vet på mån. Men tänkte höra med någon om det kan vara mugg eller något annat ? De är inte platt och skrovligt som mugg brukar vara i karleden utan mer som hårda runda bollar som man först tror är lera. De ömmar inte. Äckligt !!! Kan det vara bakterier i Leran ? Eller i spånet ? /Carro

Sv: Hage och mugg problem !!!

putteliputt :angel:

Jag är också lite nyfiken på vad som är bäst att göra för att för att underlaget i hagen ska förbli "torrt". Ingen som vet :confused:

Först som bör man om det går drenera hagen så att inte så mycket vatten stannar kvar. Schakta bort så man får ett bra bärlager om det inte redan är så. Är man riktigt noga och har råd kan man sedan lägga en matta som används vid vägbyggen bland annat. Den släpper igenom vatten neråt men inte uppåt. Ovan på detta kan lägga det som passar bäst. Det kan vara t ex sand, flis eller stenmjöl. Då har man en hage eller ridbana för den delen som vara ganska länge om man sköter den och den håller året om. Men det är ju inte gratis utan det kostar en del.

I våran hage har dom lagt i tegel underst och så annat hårt och sen så har dom lagt grus ovanpå .. Det har inte vart något vatten i hela hagen! Och om "muggen" stäckersig över benet så kan det vara rasp. Gå in och läs på agria.se, det står ganska mycket och mugg och rasp där ;)

Haloj!
Det du har på bringan, förmodar jag, är hårsäcksinflamation. Det är nästan som flugbetten de får på sommaren, lite gul gegga i mitten av knoppen och kliar. Min ponny har sånt. Det beror på det fuktiga vädret, att inte täckena hinner torka osv. Dessutom måste min ängel ha bogskydd, annars skaver han sönder bogarna:crazy:
En som jag pratat med säger att det bara är att låta det vara. Men jag pratade med veterinären och fick då ett schampoo, Hexocil. Det ska jag tvätta hästen i och hoppas han blir bättre. Men för tillfället ´är det minusgrader. Så ja får vänta...

Hästarna kan få mugg som kryper upp längs benen ända till knäet, och då kallas det rasp. Man kanske kan försöka få vattnet att rinna bort från hagen genom att gräva några diken utanför, och dessutom sätta grus i hagen. I vårat stall har vi spån i grindhålet, där det är som lerigast.

Förlåt, jag vill verkligen inte vara petig... Men är hagen 20x20 m är det väl 400 kvm, inte 40? Eller tänker jag fel nu???

Kan det kansek vaar regnskållor? Länk:
http://www.sva.se/static/713.html

Jag hade inte råd dränera mm och la in två lastbilssläp sand för sex år sedan i början av hagen där det blir värst. Det har hållit mkt bra och nu behöver jag lägga in någon sorts grus till nästa vinter. Sanden fungerade utmärkt för min del, det blev torrt för hästarna o viloplats trots ingen dränering.

Har även problem med rasp men våra hagar är blöta ej leriga (lika illa det) Min har 4 vita och har nu varit hos vet. som sa att det hela var nog från början soleksem men som utvecklats till mugg kul va.

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Hästvård Hejsan! Min häst fick rejält med stryk hos nya hagkompisar för drygt 2 veckor sedan. Veterinären fick komma ut och sa sedan att om...
Svar
4
· Visningar
992
Hästvård Upptäckte ikväll att ena hästen fått mugg "skorpor" på ena bakbenet. Hon har varit svullen om det någon dag, har antagit att det varit...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Bejbie
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 411
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård