Hagdilemma

Fritidsryttare

Trådstartare
Jag har gått och skaffat mig bekymmer när det kommer till att ha min häst ute i vanlig hage. Hästen i fråga är en 10-årig import som varit i Sverige ca 3 månader. När jag såg henne första gången och provred henne så gick hon i en mindre hage tillsammans med en valack som hon åkt tillsammans med, då var hon rejält medtagen efter resan. När jag fick hem henne så släppte jag ut henne i en vanlig mindre hage själv och förutom att hon vandrade en del så gick det bra. På grund av olika omständigheter behövde jag flytta henne till ett nytt stall efter ett par veckor och här har hon nu stått i snart en månad.

När jag flyttade henne var tanken att hon skulle gå ihop med en annan märrr, men efter några dagar drog min häst på sig en förmodad stukning och ordinerades boxvila i två veckor. På återbesöket blev hon friskförklarad och jag gjorde ett nytt försök att successivt släppa ut henne i en vanlig hage. Resultatet blev att hon toksprang och stressade upp sig själv. Efter lite mixtrande lyckades vi hitta ett alternativ som verkade funka, hon fick gå i en liten grushage bredvid en annan häst, då kunde hon gå ute några timmar i lugn och ro. Tyvärr flyttade sällskapshästen hem igår och nu är det bara min häst och två till kvar i stallet.

De andra vill ha sina hästar ute på natten i större hagar och det funkar inte på min har jag fått konstatera.
Nu har jag fått flytta henne till en annan hage med mkt gräs för att hon ska se de två andra hästarna men det spelar ingen roll. Hon börjar vandra, övergår till att springa och slutligen rusar hon fram och tillbaka och är jättestressad.. samma sak gäller om hon går i en större hage med mkt gräs. Inne är hon kolugn och trivs även om hon står själv. Så nu till frågan: hur hade ni gjort? Skriver på mobilen så om jag missat nåt eller varit otydlig så bara fråga.

Sv: Hagdilemma

Tyvärr är inte hagarna så stora utan det är praxis att de går två och två eller ensamma. Visst kan jag fråga om det går men jag är lite skeptisk till att släppa henne med ston igen då hon förutom stukningen även tros ha fått en spark på hasspetsen som har gett henne en stor vätskensamling där. De två hästar som finns kvar nu är en valack och ett sto.

Hästar är vanedjur. Trivs hon inne låt henne stå inne.

Ha henne ute i den hagen som fungerar bäst vad gäller storlek och underlag. Ha henne bara ute så länge hon är lugn. Är det 2h ena dagen och 3h nästa och en h tredje dagen låt det vara så.

Många importer har inte varit i hage sen de var 3-4 år. Många av dem "glömmer" vanliga hästars sociala regler vilket kan leda till skador om de inte gör "rätt" med andra.

Tids nog kommer hon anpassa sig till "de svenska livet" med hage och sen ev kompis. Du kan inte köpa en shettis till henne? Fördelen med små ponnyer som sällskap är att de oftast mest bryr sig om maten i hagen, inte kompisen. De springer oftast inte så mycket = lugnar din häst. Plus att sparkar de når de inte så högt och de är ofta oskodda vilket gör att det inte blir lika många och djupa sår som av skor.

Dessutom om du låter henne vara ute bara så länge hon är lugn vänjer hon sig tillslut vid att vara lugn i hagen eftersom hon alltid är lugn där.

Du kanske kan ha henne ute 2h på morgonen 2h mitt på dagen och 2 h på kvällen? Då blir det totalt 6h förhoppningsvis lugn istället för 6h i sträck med 4h spring.

Lycka till, hoppas det löser sig!:)

som jag förstår det så är problemet att de andra vill flytta sina hästar till sommarhagar där din inte kan gå vägg i vägg? eller har jag missuppfattat?

isåfall hade jag försökt få in ngt sällskap som kan gå med henne när hon går i mindre hage.... funkade inte det hade jag försökt flytta hästen till ett mer lämpligt ställe.
jag hade nog funnit mig i att sommaren inte blev som jag tänkt mig, som du säger och som Quigley skriver, är det inte helt ovanligt med importer som inte är vana vid utevistelse och tyvärr tar det sin tid att slussa in dem på ett säkert sätt utan skador som följd. Kan trösta dig med att det är övergående och det går utmärkt att lära om dem, men som sagt, det måste få ta sin lilla tid.
Lite samma problem kan du ha med galoppörer som gått löp hela livet - många av dem är vana vid större delen av dygnet på box och sen liten rast ruta på några timmar utöver det. Brukar inte heller gå att släppa direkt i stor hage. Min bästa kompis fick hem en sån för nu 4 år sen, lagom till sommaren, den förstod inte konceptet att gå ute ö.h.t - blev orolig och röjde titt som tätt och ville ALLTID in. Även otroligt irriterad av minsta fluga/ohyra.... den sommaren var meckig och jobbig för hästägaren för det krävdes en massa specialare för att hålla hästen lugn och samtidigt slussa ut och börja vänja den.
kan dock säga att samma individ senaste 3 åren går ute precis som vilken annan häst som helst, i stora hagar, kan gå både med och utan sällskap, och gillar många många timmar ute. Inte påverkad av flugor och ohyra nu heller mer än någon annan häst.

Eftersom det är en importhäst så bör hon ha eksemtäcke när hon är ute och helst tas in på nätterna, speciellt nu när det är mycket knott.
Kan hon gå med den snällaste hästen någon timme om dan och vänja sig.

Små minihagar utan kompisar befäster bara oönskade beteenden, man löser dom inte.
Det kan bli en ond cirkel med en svårhanterlig häst som bara blir värre och värre att handskas med pga av stress och rastlöshet.
Hur har hon stått uppstallad på island finns det någon förklaring där.

Vi har fått ett sto till betäckning hos oss. Hon har varit stressad och vandrat även med hingsten i hagen.
Det konstiga är att detta blir hennes 4 föl med samma hingst och hon har stått i vårt stall i ca 3år innan hon såldes. Hon är över 20 år, ledarsto och var alltid lugn när hon stod hos oss. Känner inte igen hennes beteende. Nu efter ca 10 dagar börjar hon bli sitt vanliga jag, lugn och fin. Hon fick i helgen sällskap av ett sto som hon träffat förut hos hingsten. Vet inte om det var det som gjorde henne lugn igen. Hästar kan reagera på olika sätt och det är svårt att vad som rör sig i hjärnan på dom.

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att tycka det är konstigt, har sett många importer och som sagt, galoppörer.

det viktigaste du är inne på är väl att skapa en lugn rutin för hästen - det kan vara svårt sommartid om resten av stallet "är på semester" i fråga om rutiner osv. Det jag ser som kritiskt är väl frågan hur mycket hagbyten osv som är aktuellt i det stall du står i nu, över sommaren? om det hela tiden flyttas hästar till olika hagar var och varannan vecka osv, så kommer det spela in på hur hon aklimatiserar sig, prio ett skulle jag se som att hitta en tillvaro där saker är stabila och det inte ändras var och varannan vecka nu över sommaren..... grushage är väl inte jätteoptimalt för henne heller, ger större tid att fokusera på annat än om det finns gräs, som ju är en naturlig stimulator till naturligt beteende och tugg och strövande behov, som finns inbyggt hos alla hästar, importer eller ej, och vare sig de vet det eller ej.....

Mackan: Ja, du har uppfattat det helt rätt!

Tack för era svar! Jag trodde jag skulle bli idiotförklarad eftersom jag inte bara vill släppa ut henne hur som helst. Vissa har höjt på ögonbrynen och sett skeptiska ut, som om det vore mig det är fel på.. Precis som ni säger har hon troligtvis inte varit ute så mycket i sitt liv.

Till saken hör att det är en otroligt lättstressad individ som antagligen varit med om en del = hon har mkt svårt för förändringar. Jag har iaf förklarat så gott det går för de andra att min häst behöver sällskap men att hon inte kan gå ute hur som helst, så nu flyttade de sina hästar till samma hage som den utflyttade hästen och min häst har kunnat vara ute några timmar i sin grushage.

Jag har också funderat både på att köpa en shettis och att flytta ner henne till ridskolan där det finns fler som har sina hästar inne. Problemet med de alternativen är att jag står i ett kollektivstall och som det är nu har jag knappt råd att hålla en häst installad med mitt studielån, en extra häst hade inte gjort saken bättre. Dessutom ser jag detta problemet som kortsiktigt då de flesta kommer tillbaka i augusti, det gäller alltså att hitta en lösning för månader framåt. Jag flyttar henne ogärna då hon i övrigt trivs jättebra här då det är så lugnt och stilla. På ridskolan är det mkt spring och eftersom den ligger mitt inne på campus så är det alltid liv och rörelse.

Instämmer med mackan.
Vi fick en d-ponny 15 år gammal till vårt islandshäst stall.
Fick i början gå i "sjukhagen" som de förra ägarna tyckte var stor ??
Hästen kunde i början inte hantera denna "stora" hage.
2 galloppsprång och sedan vände han och gjorde 2 till åt andra hållet.
Efter en månad var denna tävlingsponny med i stora hagen med pälsbollarna och trivdes alldeles utmärkt med friheten.
Han var med på långritter och klämdes ihop med de andra i en liten trådhage när det var matrast. Tråden gick i knähöjd på denna långbenta häst.

Jag kämpar som en idiot rent ut sagt för att få det att gå ihop så hon ska få ett så bra och stimulerande liv som möjligt, trots dåligt med utevistelse... Eftersom hagarna är rätt små blir det ju att man behöver flytta runt de andra hästarna en del för att betet ska räcka. Jag inser att någon gång så kommer de behöva flytta sina hästar till en hage längre bort och då lär ju samma problem uppstå igen. I grushagen har hon obegränsad tillgång på hösilage och det äter hon av utan problem.

Jag försöker med jämna mellanrum att introducera henne för att gå i en mindre gräshage, ibland går det en liten stund och ibland - som idag, går det inte alls utan hon håller på att spränga staketet. Jag försöker handbeta henne så mycket som möjligt och det är inga som helst problem, det är när jag släpper henne lös som hon stressar. Även när hon gick med hagkompis märkte jag av det stressade beteendet, hon äter en tugga gräs och sen vandrar hon oroligt/springer i några minuter och sen tar hon en tugga till. Jag upplever det som att hon inte får någon ro förrän jag tar in henne igen.

Jag hade nog inte varit så nojjig om hon inte håller på att sättas igång efter sin skada. Jag prövade att släppa henne på lite gräs ett par timmar utan uppsikt förra helgen eftersom hon verkade hålla sig lugn vid utsläpp. Resultatet blev att hon var blockhalt när jag kom tillbaka. Troligtvis hade hon då sprungit och fått en stengalla..

Jag kämpar som en idiot rent ut sagt för att få det att gå ihop så hon ska få ett så bra och stimulerande liv som möjligt, trots dåligt med utevistelse... Eftersom hagarna är rätt små blir det ju att man behöver flytta runt de andra hästarna en del för att betet ska räcka. Jag inser att någon gång så kommer de behöva flytta sina hästar till en hage längre bort och då lär ju samma problem uppstå igen. I grushagen har hon obegränsad tillgång på hösilage och det äter hon av utan problem.

Jag försöker med jämna mellanrum att introducera henne för att gå i en mindre gräshage, ibland går det en liten stund och ibland - som idag, går det inte alls utan hon håller på att spränga staketet. Jag försöker handbeta henne så mycket som möjligt och det är inga som helst problem, det är när jag släpper henne lös som hon stressar. Även när hon gick med hagkompis märkte jag av det stressade beteendet, hon äter en tugga gräs och sen vandrar hon oroligt/springer i några minuter och sen tar hon en tugga till. Jag upplever det som att hon inte får någon ro förrän jag tar in henne igen.

Jag hade nog inte varit så nojjig om hon inte håller på att sättas igång efter sin skada. Jag prövade att släppa henne på lite gräs ett par timmar utan uppsikt förra helgen eftersom hon verkade hålla sig lugn vid utsläpp. Resultatet blev att hon var blockhalt när jag kom tillbaka. Troligtvis hade hon då sprungit och fått en stengalla..

Du är den som känner din häst bäst. "Läs av" henne, låt henne stå inne om hon verkar nöjd med det, låt henne vara ute om hon verkar nöjd med det (eller gör som quigley skrev, mkt bra förslag). Ha inte bråttom, det viktigaste just nu är att hon inte stressar upp sig och gör sig illa
Det där med att vara ovan vid hage har jag sett på importer förut; en stackars holländare hade ALDRIG varit ute ÖHT! (bara gått mellan stall o ridhus) Snäll o lugn var han men fattade inte vad staket var för nåt så han gick bara helt sonika rakt igenom...tur att det inte var nån el på den dan och att han inte fastnade men han lärde sig snart.
Det fick ta sin lilla tid med den grabben men det gick efter ett tag - och din tjej kommer också att varva ner med tiden, hon behöver bara vänja sig vid den nya miljön.

Hon står själv inne om nätterna och det går alldeles utmärkt. Hon är nog den "snällaste" konvalescenshästen jag har haft, för hon står blick stilla i boxen och sover dagarna i ända, det är väl det enda hon är van vid. Jag har inte sett några tendenser till stereotypa beteenden i den hage där hon går nu, hon har nära till sina kompisar och obegränsat med mat, dessutom är jag ute hos henne i snitt 4-5 timmar om dagen..

I höst när de andra kommer tillbaka hoppas jag att hon har lugnat sig tillräckligt för att kunna ha en snäll hagkompis, men nu under sommaren är inte det möjligt. Däremot tror jag att min häst tydde sig mycket till den nu utflyttade hästen, de stod ofta så nära varandra som möjligt trots att den andra hästen hade en normalstor hage att gå i.

Sen hon kom har hon blivit mycket bättre, i början fick hon panik bara hon såg en höpåse... Jag försöker miljöträna henne successivt när jag är med då hon verkar finna trygghet i mig, men jag kan inte vara med henne konstant utan nånstans måste hon hitta en inre trygghet också. När jag släppte ut henne i den lilla gräshagen så höll hon sig någorlunda lugn så länge jag stod och iakttog henne, men jag hann inte mer än innanför stalldörren så bröt helvetet löst..

Det känns ju skönt att veta att jag inte är ensam om det här problemet och att det finns hopp för oss också.

Måste du köpa en shettis då? Kan du kanske låna en av nån?

Och om du ändå är i stallet 4-5h/dag kanske du kan jobba lite åt stallägaren i stället för att betala hyra under sommaren för den lånade shettisen?

För är det som du säger att de andra hästarna kommer tillbaka till hösten behövs shettisen bara några månader = inte lika mycket pengar.

Ja, alltså det skulle vara ett alternativ, absolut! Kan ju slänga ut lite krokar, vet en shettis som eventuellt skulle gå att låna. Det enda frågetecknet där är hur jag gör med maten i så fall, min häst får ca 12 kg hössi i hagen, och det skulle inte fungera för en shettis.

Jag tror inte att jag kan jobba av kostnaden eftersom mitt kollektivstall tillhör ridskolan ett par kilometer bort, och de har redan anställd personal eller "stallfolk" som kan rycka in vid behov, det står dessutom tydligt att ridskolans ansvar för fodringar och annat upphör under sommarmånaderna, vill man ha sin häst inne på nätterna så är det upp till en själv att fixa det.

Men jag ska undersöka möjligheten, definitivt.:)

jag forstar inte riktigt.
hur manga hagar har du att valja pa? och hur manga av dom ar nara de andra hastarnas hagar?

om de andra hastarna gar i en stor hage, kan inte du stanga av en del av den hagen till din hast? sa den gar med dom i samma hage, men avskilt sa de inte kan kicka varandra. behover ju bara vara 7x7 meter eller natt sant, bara ett litet horn du kan stalla din hast i.

finns det ingen hast pa ridskolan som behover sta pa sommar bete? du kan ju fraga dom om du kan ta en av deras hastar och stalla uppe hoss dig med din hast.

Ja, alltså det skulle vara ett alternativ, absolut! Kan ju slänga ut lite krokar, vet en shettis som eventuellt skulle gå att låna. Det enda frågetecknet där är hur jag gör med maten i så fall, min häst får ca 12 kg hössi i hagen, och det skulle inte fungera för en shettis.

Men jag ska undersöka möjligheten, definitivt.:)

Munkorg, brukar ligga på ca 129 kr

Det finns tre solfjäderformade hagar som ligger intill varandra på ena sidan stallet. Det är i en av dessa min häst går nu och det är precis så som du beskriver, vi har skärmat av den översta delen, ca 10 x 20 meter och det är där hon går. Jag kan ta lite bilder så ni förstår hur det ser ut.

Förutom de tre hagarna finns det en längre bort och två på andra sidan av stallet, det var där vi försökte släppa henne igår. Vi försökte göra samma sak i den hagen och stänga av en bit men där gick det inte alls lika bra.

Visst kan jag fråga ridskolan men de brukar antingen ha ridskolehästarna på bete nere hos sig och kring juli flyttar de verksamheten och hästarna till annan ort för att ha ridlägerverksamhet. Men visst kan jag fråga.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar