Hagbyte för fånghäst? (Baldersbrå + frost=?)

pinky

Trådstartare
Min häst går ju i sjukhage efter ett fånganfall i början av sommaren, men verkar nu vara ganska återställd. Smärtfri åtminstone, och har inga tydliga symptom på fången längre. En minimal rotation i HF -som inte förväntas ge några besvär- finns dock...

Sjukhagen kommer att bli en hopplös lerpöl under hösten, så hon måste byta hage. Frågan är om det är värt att bygga nya sjukrutor, som i sin tur kommer att bli nya lerpölar, och så kommer frosten och vi kommer inte att få ner stolpar osv...

Tanken finns att låta henne gå i den ordinarie vinterhage som använts som sommarhage av tävlingsponnyn. Den är helt gräsfri, men i princip täckt av "surtupp" (=baldersbrå, har jag lärt mig nu...;)) som nu vissnar ner och blir brun.

Jag har förstått att det kan vara lite extra kritiskt nu under hösten, med nattfrost osv (de släpps ut vid 6-7-tiden på morgonen), men samtidigt lugnade HH mig i somras med att just baldersbrån inte lagrar fruktaner som gräset gör. Den borde alltså inte vara så farlig nu, eller?

Gaaahh, det här är säkert inget att fundera på, men jag har svår fångest, och vill absolut inte börja om med smärtstillande, veterinärbesök och boxvila igen.
Elvira är 3 år, och ska vara en fri och lycklig ung dam med ett roligt liv bland hästkompisar!:cry:

Sv: Hagbyte för fånghäst? (Baldersbrå + frost=?)

Och frågan ska alltså vara:

Är jag onödigt orolig?
Skulle ni ha släppt över henne i den större, nedbetade vinterhagen?

Sv: Hagbyte för fånghäst? (Baldersbrå + frost=?)

Jag har själv en fånghäst som fick fång i början på juni. Har släppt honom i en vinterhage, för han rullade fast hela tiden i sin sjukhage:crazy: det har gått bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka