Hagar och miljöer för islandshästar i Frankrike.

C

CarinaMargret

Här tänkte jag berätta lite om erfarenheter med olika miljöer för islandshästar och livet i Frankrike.

Hur de mår beror mycket på vad hästarna har för bete och hagar
ju och att hitta bra hagar kan ta lite tid. Vi har letat en del.

Vi har nu hittat en hage högt upp i bergen. Där är det svalare och torrare och mer magert bete.

Hagarna bör ju vara stora med olika underlag framförallt torrt underlag för att slippa undan en del problem.

Här har man som mått en häst per hektar.

Hästar kan gärna dela hage med ex får för att minska parasitproblem och minimera mask i hagen eller med kor har vi hört om.

Man kan växla bete med kor också.

Fast det är kanske mer vanligt i Sverige ?

Mina hästar går just nu med en highland cattle ko och de trivs bra i alla fall ihop.

De har vind sol skydd att gå in i och en hel del träd som bör ge bra svalka till sommaren de bör inte va så farligt med insekter där tycker jag.

De har en plätt med sand där de kan rulla sig och ett berg de gillar att lägga sig och sola lite på och kolla på solnedgången. Här blåser rätt mycket men det kan ju va bra till sommaren då blåser en del insekter bort får vi hoppas. Lä finns också det är skönt för mig.

Den är stor hage med en del backar så hästarna rör sig mycket och får en del motion i hagen också. Att det är olika underlag är ju bra för hovarna med.

Ja det var lite om vår hage just nu.

CarinaMargret.

Sv: Hagar och miljöer för islandshästar i Frankrike.

Åhh det låter ju suveränt bra! Har ni även ett stall att ta in dom i vid skoning veterinärbesök mm?

Har du närhet till någon ovalbana? Finns det många i frankrike? Var i frankrike bor ni?

Mvh Fatima

Jo vi har stall. Ovalbana har vi inte men mindre paddock helt ok.

Islandshäst är väl inte idealet i Frankrike men nu hamnade vi här.

Det finns islandshästar norr och söder om Lyon där vi bor.

Rätt långt bort vi har lite mailkontakt.

Vi rider mest ut i naturen så det är ok. Skönt va innackorderad på ett sätt men längtar efter eget också.

CarinaMargret.

Aktuellt från franska hagen just nu skydda sig slippa fästingsmitta. Till att börja med bytte vi ju hage till torrare miljö mer sand det gillar inte fästingar. Det är där vi är nu då uppe på högre höjd. För att slippa eller i alla fall minska på fästing dom trivs i mer fuktig miljö. Det var steg nummer ett bättre miljö.

Mycket sand i hagen där hästarna kan rulla sig och få skydddande dammlager mot insekter är faktiskt bra.

Då vi haft fästingproblem i annan miljö tidigare fick vi snabblära oss en del. Veterinären vi använder nu är både veterinär och homeopat och akupunktör och har gett oss bra medel mer traditionella samt bra homeopatiska medel för avparatisering vid allvarlig smitta. Bla för hunden tidigare och för en häst tidigare.

Vi köpte också en homeopatisk pingla som stöter bort ohyra av veterinären.

Vi har några bra sprayer som är bra vid insektsproblem och fästingproblem. Man kan spraya på fästingen den dör och man pillar bort eller den ramlar av. Dessa medel har vi köpt av en svensk firma lustigt nog det är örter ej kemikaliskt.

Schampot tex bra för manen på islandshäst den är ju så tjock det kan va svårt att se fästing där ju men har schamponerat och sen har jag efter det hittat döda fästingar. Det tar död på ohyra.

Vår första veterinär här var tyvärr rätt nonchalant och sa bara vänta och se när vi första gången upptäckte problem som nyanlända med vår hund. Vi hade läst en del om detta med just fästing och andra läskigheter i Europa men tolkat det som att problemen fanns ännu mer söderut. Nu vet vi att redan i ex Holland finns tyvärr sådan här mer allvarlig smitta då som man ju som svensk inte är så van att skydda sig mot.

Det beror ju på hur svåra problemen är men utomlands finns värre sjukdomar en i Sverige så det här är jätteviktigt att ta tag i och skydda sig och djuren och sig själv. Vi kommer nu att köra både långtidsverkande kemiska medel samt övriga jag nämnt redan.

Vi har också kört diverse boosters bla från veterinär och hästbutik för att öka immunförsvar och stärka levern cirkulation lymfa mm på hästarna, hund, katt och oss själva.:):):)

Jag funderar på om det finns fler som har erfarenheter av vistelse utomlands med hästar ? Nån bor i Tyskland såg jag på ett inlägg.

Kan tänka mig att nån som läser detta har kanske jobbat utomlands med hästar skulle vara kul att höra lite från olika miljöer.

Eller om ridresor i ex Frankrike ?

Funderar på att ta mig neråt Camargue nån gång för att rida där.

Har hört talas om en tjej som ridit väldigt långt från Frankrike till Spanien mm tänkte se om det går att få kontakt med henne.

Idag håll hästarna på att bli TV stjärnor lokal Tv var och filmade.
Det finns många olika aktiviteter här och det som skulle filmas var
åsnetur samt några andra hästar. Men islandshästarna var nog lite exotiska och snygga så kameratjejen spanade in dom för riktiga närbilder men jag påpekade att vi är gäster innackorderingar här och här ej till gården och dess aktiviteter. Vi vill nog vara lite mer privata och vi kan ju inte stjäla showen heller.

Vilket väder blåsigt och så kallt men skönt ändå. Ridit i dag i paddocken. Bra med lite träning där. Ska kolla lite nya ridvägar i morgon. Är så glad att vi flyttade hästarna hit upp där det är lite torrare och mindre småkryp. Klart bättre söka sig till högre upp i bergen för oss med islandshästarna. Nere i dalen är det mer fuktigt och man får köra mer avmaskning och mer antiparasitprodukter där verkar det som. Här uppe är nog hästarna mer välmående.:)

Hästar kan gärna dela hage med ex får för att minska parasitproblem och minimera mask i hagen eller med kor har vi hört om.

Man kan växla bete med kor också.

Fast det är kanske mer vanligt i Sverige ?

Mina hästar går just nu med en highland cattle ko och de trivs bra i alla fall ihop.

CarinaMargret.

För att minska parasitproblem funkar det inte att olika djurslag delar hage ,utan att de växelbetar.
Dvs man har inte häst i samma hage år efter år utan kanske ett år häst för att nästa år låta nöt eller får beta hagen.;)

Ja det är bra att växelbeta. Precis som du skriver.
Men vi har hört att det är också är bra med ex kor/får och häst tillsammans också för att det också minskar parasiter. Tror du inte det ? Ska kolla mina tidigare infon igen om detta.
Bra är väl att växelbeta också framför allt.
Att djuren funkar ihop det har vi sett på fler ställen och även provat nån gång.

Däremot inte med getter och häst för att getter kan va lite för livliga har vi hört. En grej som highland cattlle kossorna här är bra för också är att de äter väldigt snåriga taggiga buskar.

Funderar på om det är dags att hitta en instruktör för lite gångartsträning och dressyr. Kanske kan ta en veckokurs till sommaren tex. Det är ju bra att rida för någon bra tränare då och då. Har börjat få lite kontakter angående dressyr. Frågan är om man får nån att resa hit angående islandshästinstruktör. Jag tar olika övningar med hästarna som var bra från tidigare lektioner på islandshäst ridskola är nu riktigt glad över paddocken. Tack Anna :)min tidigare underbara lärare på ridskola och kurser för dem. Samt en del övningar inspirerade av Craigh Stevens.:) Jag har inte så stor lust att åka själv till nåt ställe för ridning ännu det blir rätt mycket körande för mig till stallet nu ändå det räcker för tillfället. Har dock börjat kolla lugna vägar att köra på för att undvika värsta trafiken. Har några intressanta islandshästsgårdar med mycket kurser och aktiviteter några mil härifrån det tar nog en timme kanske utan transport då alltså. Om jag vågar köra med transport. Kanske senare. Får träna mer. Bäst om någon tränare kommer hit. Hästarna kan nog behöva ta det lugnt ett tag efter flytten hit. Dom behöver landa dom också. Det är inte så bråttom. Kör lite övningar på skogsslingorna det är ju trevligt med lite dressyrträning i skogen också. Vissa delar av skogen ser riktigt svensk ut det känns bra på nåt sätt.:)

Funderar på om det är dags att hitta en instruktör för lite gångartsträning och dressyr. Kanske kan ta en veckokurs till sommaren tex. Det är ju bra att rida för någon bra tränare då och då. Har börjat få lite kontakter angående dressyr. Frågan är om man får nån att resa hit angående islandshästinstruktör. Jag tar olika övningar med hästarna som var bra från tidigare lektioner på islandshäst ridskola är nu riktigt glad över paddocken. Tack Anna :)min tidigare underbara lärare på ridskola och kurser för dem. Samt en del övningar inspirerade av Craigh Stevens.:) Jag har inte så stor lust att åka själv till nåt ställe för ridning ännu det blir rätt mycket körande för mig till stallet nu ändå det räcker för tillfället. Har dock börjat kolla lugna vägar att köra på för att undvika värsta trafiken. Har några intressanta islandshästsgårdar med mycket kurser och aktiviteter några mil härifrån det tar nog en timme kanske utan transport då alltså. Om jag vågar köra med transport. Kanske senare. Får träna mer. Bäst om någon tränare kommer hit. Hästarna kan nog behöva ta det lugnt ett tag efter flytten hit. Dom behöver landa dom också. Det är inte så bråttom. Kör lite övningar på skogsslingorna det är ju trevligt med lite dressyrträning i skogen också. Vissa delar av skogen ser riktigt svensk ut det känns bra på nåt sätt.:)
Varför inte starta en blogg istället där du beskriver ditt hästliv?

Kanske det detta är rätt nytt för mig men hoppas också få in mer frågor och svar det finns nog fler i liknande situation har hittat i alla fall en person nu som kanske vill ha kontakt vi tråd och inlägg vi får väl se hur det funkar.

Söker kontakter med folk i Frankrike, Spanien, Italien, Schweiz, Belgien mfl. För utbyte om diverse ex hästvård, om hästmiljö och kulturer och annat.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 485
Senast: Shixle
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 282
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka