Hag-hämtning!

T

Trillili

Nu har min häst börjat testa mig. Ridningen går bra, den klarar jag av, men det värsta är att jag inte kan få in honom från hagen! Han bara springer bort från mig.
Har provat det där med att jag föser undan honom, och det fungerar bra fast det tar en timme innan jag får ta in honom. Och så är det flera hästar i hagen så dom börjar oxå springa vilket kanske inte är så bra..
Behöver tips på hur jag kan få honom att vilja komma in! Så att det inte tar sådan förbaskad tid.
Jag är ju ingen expert på NH precis och jag har läst lite här att många inte tycker man ska hålla på med sånt om man inte kan sånt? (som tex. join up eller vad det heter) Är det så? Hur ska jag göra då?
Tacksam för svar!

Sv: Hag-hämtning!

Jag har också haft problem med detta på min häst. Vi började gå emot han och sen så gick han iväg. Så så fort jag gick mot han och han var påväg att börja röra sig så gick jag åt andra hållet. På så sätt blev han ganska intresserad av vad vi gjorde, Det kan ju vara så också att han bara har en period just nu, och det kanske löser sig efter ett tag. Annars kanske du kan ta hjälp av nån du vet kan NH ?

Desirée ;)

Jo jag torr oxå att det är en period, men det är ändå jobbigt att det tar en helt timme...
Jag provade oxå sådär men han sprang bort ändå. Fast idag gick jag mot hans rumpa istället för huvudet å då vände han sig efter mig. Fast det tog ändå lång tid!
Känner tyvärr ingen som kan NH...

Jag har hjälpt folk med hästar som inte velat gå in från hagen och det som alltid har funkat har varit att förfölja hästen.
Gå efter hästen, men bara så den skrittar, den får inte börja trava och känna sig trängd. Gå efter honom så han skrittar tills han stannar. Det kan ta timmar, det kan ta 40 min, det kan ta tio min, men jag lovar att du kommer se resultat, om du gör detta varje gång kommer hästen se att du inte ger upp och väljer den lätta vägen "att följa med in på en gång".
Det har alltid funkat, och ett dominant sto fick vi följa efter 45 min, nästa dag 30 min, dagen efter det 20 min, sen ville hon komma in direkt.
Men se till att hästen inte känner sig trängd, gå bara efter så han skrittar, var som en svans. Och när han stannar, eftergift.. Stannat, beröm, och gå snällt fram och ta med honom in. Men om han visar tecken på att gå iväg igen då följer du efter honom. Sen är det bra om hästen vänder sig mot dig när den stannat, så den verkligen visar "okey, jag följer med"
Försök inte smyga dig på hästen utan den skall själv visa att du får komma fram, om du smyger kommer den bara bli misstänksam och se det som om du lurar den.
Hoppas du förstod någonting av det jag skrev, det där knepet har hjälpt mig överallt och har funkat på varenda häst. Sen är det ju olika från häst till häst men det här tycker jag är ett bra sätt.
Sen när du väl fått in honom får du se till att han ser det positivt, typ kela, gosa, kanske rida en sväng i skogen så han bara får ha kul, för det är DET han kommer komma ihåg nästa gång du skall hämta honom i hagen, hur de sista tio minuterna var.

Okej det kan jag prova, fast han brukar börja springa när man går efter honom. Men kan alltid prova! tack så mycket :)

Visst är de fruktansvärda när de gör så? Bland de värsta problem man kan ha tycker jag.. tar bort allt det roliga med att ha häst. Tänk på ditt kroppsspråk, stövla in in o se jättebestämd ut, utan försök o sänka ditt huvud, dra axlarna lite framåt, o kuta lite med axlarna. Gå lungt men smyg inte. Jag har gjort så att jag börjat med att gå i en stor cirkel runt hästen så pass långt ifrån att den fortfarande står still. O bara gå runt, runt utan att så mycket som titta på hästen. Succesivt kan man minska cirkeln när du ser att hästen börjar slappna av och rikta uppmärksamheten mot annat än dig. Försök hålla kroppen liten "bortvriden " från hästen hela tiden. Såsmånigom kan du efter att antal varv som blivit mindre o mindre förhoppningsvis gå fram, klappa din häst, ge lite godis, lägga grimskaftet runt halsen o ta med den in. Det här kan oxå ta tid, o fungerar bäst om hästen ännu inte börjat att srpinga ifrån dig. Jag skulle vara noga med att ta ut en bit morot el dyl varje gång jag hämtar hästen, så att du blir en "positiv" upplevelse. Lycka till!

jag skulle inte ge hästen godis, eftersom jag vill att det är mig den ska bli glad att se, inte godiset. Annars verkade det bra.

Sedan är det väl allmänt bra att träna lite för en nh-tränare. Då brukar en del problem lösa sig på köpet ;)

Jag brukar ge honom lite havre i krubban när han kommit in, men inte i hagen.
Jag har försökt göra sådär och det funkar ibland. Fast alla andra hästar brukar vara ivägen.. Men igår så gick tog det bara 20 min att få in honom, först sprang han lite och när han hade stannat gick jag sakta fram mot honom och kliade honom lite varstans innan jag satte på grimskaftet (han får ha grimma i hagen just nu)
Fast dagen innan det gick det ännu bättre, då kom han springande mot mig ;)
Hoppas det här tar slut snart iaf, de e väl bara att ha tålamod.

Känner inte till några NH tränare tyvärr, men har hjälp av hästvana människor som oxå haft bråkiga pållar ;)

vissa dagar är min kuse svårfångad (typ om det är någon annan som försökt men inte fått in honom, eller mutat in honom med godis dagen innan :mad: ). När vi jobbar i rundcorallen stannar jag honom genom att ta ett steg framåt och höja handen (ungefär som polisens "stopp i lagens namn" fast mer upp bredvid mig).

Då saktar han av och kommer fram till mig. Så detta funkar som en inkallning. Sen har vi övat det på stooora ridbanan och nu funkar det också bra i hagen.

I början får man kanske ta ett ordentligt steg och höja handen markant. Nu räcker det att jag tar ett ministeg fram och lyfter handen försiktigt. Inte förrän "övningen" sitter riktigt tror jag att du kan flytta ut den och använda den till att fånga din häst men du kan ju prova i en liten hage först.

Vad du menar med "fösa undan" din häst vet jag inte, men det brukar annars funka att man "svänger" hästen ett par gånger. Går den till höger, gå upp mot hästens högra sida och sväng de mot vänster, när den sävnger vänster får du den att svänga höger osv...

Om det tar en timme i dag så tar det 59 minuter imorgon, i övermorgon 58 minuter, dagen därpå 57 minuter...56...55...osv, det viktigaste är att du inte ger upp och "mutar in kusen".

Lycka till!

nej ok, och inga nh-vana hästmänniskor heller då antar jag ;)

"en del fångar sina hästar i hagen, en del hämtar sina hästar i hagen, jag vill ta min häst från grinden"

Testa att göra lite plockövningar i paddock? Lite join-up-liknande.
Du kan ju börja med lina, som när du longerar, skicka ut hästen och sedan ber du henne (?) att komma tillbaka. Stanna henne och be henne titta på dig, och "smek" linan. Alltså dra i linan fast utan att hålla i den. :crazy: när du får hennes uppmärksamhet och hon går mot dig beröm beröm. GÅ inte mot henne, låt henne gå ända fram.
Tillslut brode det gå ganska flytande och då kanske du kan testa utan rep.
Sedan gör man samma sak i hagen

Det funkade på min iaf :smirk:

marijaa skrev:
"

Om det tar en timme i dag så tar det 59 minuter imorgon, i övermorgon 58 minuter, dagen därpå 57 minuter...56...55...osv, det viktigaste är att du inte ger upp och "mutar in kusen".

Lycka till!

yes yes detta kan man upprepa hur många ggr som helst. :bow:
särskillt för mig:o

Jag har en häst som gärna kommer in på kvällen med inte mitt på dagen. När jag ska ha tag på henne så kallar jag först på henne, kommer hon inte går jag mot henne. Börjar hon gå bort från mig så följer jag efter henne men försäker hon vända åt ex. vänster så tar jag ett par snabba kliv åt vänster för att markera att dit får hon inte gå. Så parerar jag henne tills hon stannar o då står vi så en liten stund. Ibland när hon stannar känns det som att hon försöker finta mig. Att jag ska gå så nära henne att hon kan smita ifrån mig. Så jag går inte till henne förrän jag känner att hon står kvar. Det händer inte så ofta att jag behöver ta in henne mitt på dagen men de gånger jag måste får jag oftast använda detta. Jag e inte så insatt i NH. Någon som e insatt får gärna kommentera min "metod". Den funkar på just mitt sto, men hur står den sig egentligen?

marija: det jag menade var att jag har hört att om man har en svårfångad häst i hagen eller boxen och den springer ifrån en, så byter man roller så att jag bestämmer att den ska springa ifrån mig. fast det slutade jag med för det fungerade inte märkte jag.

Kardinal: Jag har försökt prova på "join up" men jag kan ju inte så mycket om sådant så jag har provat mig fram lite och läst om det. Det gick rätt bra tredje gången jag gjrode det, då följde han efter mig :)

ZorreZais: det där provade jag oxå, men min lille pålle är snabb så han hittade alltid en väg ut

Men det där med att följa efter hästen lugnt och stilla gick bra, till blir han intresserad av mig och så går vi på en volt runt varandra tills han stannar och tittar på mig. Behöver göra så minder och mindre för varje dag och ibland kan jag hämta hnom utan problem! Tack för alla förslag :)

Du kanske var för långsam... ;)
Skämt åsido va skönt att det går bättre!!! Grattis!!

Mitt råd är att läsa på om hur man gör en join-up och testa på din häst (någonstans på en liten begränsad yta och utan andra hästar). Ge aldrig godis utan hjälp din häst att förstå att du är hans ledare och att han ska följa med dig om du ber honom. Sedan kan det förstås vara en "dålig period" som gör att han inte kommer...men öva dig på join-ups, det kommer att belöna sig! Sven Forsström är en man i Skåne som jag tycker skriver om NH på ett bra sätt så att man förstår: http://www.equerry.se/. Lycka till!

Något som du oxå kan prova är att när du väl kommit fram till hästen så smeker du den och sedan lämnar den, då kommer han förmodligen att bli fundersam över varför du inte fångade honom och förhoppningvis följer han efter. Därefter kan du ta in honom för då har han riktat sin uppmärksamhet på dig, och det är det du ska sträva efter, hästen ska inte ignorera dig som han gör när han går ifrån dig

tyvärr finns han inte alls i skåne :cry: :cry: :cry:
Snarare i hudiksvall har jag för mig. Inte i skåne i alla fall.

Men du har rätt i att hans böcker är bra! :love:

haha där ser man hur man kan få fel uppfattning om saker och ting...jag har alltid trott att han var skåning :-)

Gå ut i hagen bara för att kela lite med den? Vi testade det på min kompis ponny som vi inte kunde fånga. Hon fick gå ut till honom utan att försöka ta honom alltså bara kela - inget annat. O så gjorde hon så ibland o tillsist så var det inga problem att få fatt i honom.

Man kan väl också göra lite övningar tex buga och hämta nånting som finns bakom/brevid bakbenet i hagen?

Kan känna mej rätt lycklig att jag en häst som kommer utan att man kallar..man bara tänker o så kommer hon (allvar, detta funkar och har hänt många gånger, tro det eller ej)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama