Haflingerhingst på TAI? eller någon annat förslag på ras...

Behati

Trådstartare
Hoppas någon som är mer insatt i haflinger avel kan hjälpa mig med en liten sak:p

En bekant till mig funderar på att betäcka ett sto med en Haflinger hingst.
Har kollat runt lite och varit och hälsat på Martin 15 som en kompis till mig äger men som dock inte löst licens i år.
Fin som attan fasten han inte gjort något på 2-3 år, bara gått i hage.

De är helt inställda på att använda en haflinger, men har insett att en haflinger inte kommer räcka upp:o:rofl:

Undrar då om det är någon hingst i Sverige som finns på TAI?

BÅde stoägare och de som ska låna magen är ense om att ingen naturlig betäckning är att föredra för detta sto, så TAI är ju ett måste. Men finns inte detta på någon haflingerhingst ¨så får de nog tänka om.

De som ska ha fölet är western/ NH inspirerade(men hopptränar gärna på lägre nivå och lär hästarna piaff och passage från marken (tror tanken är att de ska kunna göra detta även uppsuttet med tiden) och söker en trevlig häst med bra temprament men som ändå har arbetsglädje och är framåt. Gärna lite mer viktbärande då det är karl som ska ha den.

Sv: Haflingerhingst på TAI? eller någon annat förslag på ras...

Vad var det för ras på stoet? Eller missade jag det?

hehe nej det gjorde du inte...... jag glömde skriva det.

det är ett Svenskt varmblod (inte travare) som ligger på 170cm

delvis *KL*

de var inne på att använda PRE ett tag men det var dåligt med TAI även där

Jag tror att det går att betäcka ett 170-sto med en Haflinger man får vara lite finurlig och ställa stoet i grop. Jag vet B-ponnyhingstar som betäckt ston på upp till 160 cm

Det finns åtminstone 6 PRE-hingstar på TAI.
Bodeguero
Doñoso
Tendencioso IV
Alferez IV
Codicioso II
Gorron XV

Vad jag vet finns inga Haflinger på TAI.

Jag tror att det går att betäcka ett 170-sto med en Haflinger man får vara lite finurlig och ställa stoet i grop. Jag vet B-ponnyhingstar som betäckt ston på upp till 160 cm

ja kanske, men enligt min kompis som äger en haflingerhingst som betäckt, så var det problem med ett fullblod på 155cm och han vill inte ta emot så stora ston igen då det sliter mer än nödvändigt.....
men jag har ingen erfarenhet

Sen vill inte stoägaren att det blir naturligt....

aha, tack! ska skicka vidare dessa till dem så de kan kolla

Okej, men vad jag vet så är det inte så många som betäcker ston av andra raser, men det kanske inte gällde den hingsten..
Förresten, jag kanske är lite efter, men vad är TAI? :confused:

Vad jag vet betäcker alla svenska haflingerhingstar naturligt.

Däremot finns ett antal tyska hingstar tillgängliga på TAI, bl.a. flera på PonyPark i Schleswig-Holstein, Kiefferhof i Rheinland och Stall Kuhlmann i Westfalen.

Poison-heart: Några haflingerhingstar har betäckt ston av andra raser men det är inte så jättevanligt. AI är en förkortning för Artificiell Insemination. Man skiljer mellan FAI (insemination med färsk sperma), TAI (insemination med kyld, transporterad sperma) och FRAI (insemination med fryst sperma).

AI= Färsk sperma,seminering direkt på station där hingsten står.
TAI= Transporterad ,kyld sperma.
FAI= Fryst Sperma
:)

Fast så som jag skrev står det i den förenklade språngrullan som jag har framför mig (SH:s) ...

såvitt jag vet så betäcker de flesta hingstar av annan ras bara man är seriös. Har även spenderar sommrar hos en annan haflinger uppfödare som bor i utanför värnamo, Reftele. Vet att han brukade ha iallafall någon arab eller ponny av annan ras de gånger jag var där, dock gick det ju absolut inte upp i närheten av haflingerston som var där:D

tacktack:bow: ska medla vidare dessa! Men vet du på ett ungefär vad kostnaden är för att ta TAI från en tysk. Blir ju lite extra för transporten av TAI m.m

Tyvärr framgår det inte alls någonstans!

Det enda jag hittar är att PonyPark tar mellan 30 och 50 Euro för att skicka (vardagar) inom Tyskland, men den uppgiften är från fjolårets katalog. Angående skick utomlands står bara att man ska fråga om priset. Jag antar att det beror på att det varierar en del. De har även skickat till USA, Namibia och Nya Zeeland. Fast fryst då, förstås! :D

När det gäller Kuhlmanns hingstar funderar jag på om de alls skickar utanför Tyskland, men det kan man ju kolla upp!

Kom på ett stuteri till som visserligen inte skickar TAI men som jag vet skickat fryst till USA: Haflingerhof Karlsbad.

Sen måste de ju söka tillstånd hos Jordbruksverket för att ta in sperman, rapportera betäckningen och betala stoavgift, men det vet de kanske redan?

En del extra kostnader med andra ord. Å andra sidan är språngavgifterna på flera av de tyska hingstarna rätt "beskedliga".

Liknande trådar

Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: smulan87
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Boj
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 899
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka